Min häst stannar och när får jag gå upp en klass??

M

midnight surprise

Hej!

Mitt D-ponny sto (6 när jag köpte henne nu 8 år) som jag köpte för knappt två år sedan har snygg hoppteknik och enorm kapacitet men då hade hon inte hoppat nästan någonting.

Jag började så smått hoppa henne och när hon visade sig duktigare så började vi till hösten i en hoppgrupp (köpte henne på våren).
Allt gick jättebra och hon älskade hoppning speciellt banor när hon kunde gasa på..:)

Men så i början på vårterminen (närmare bestämt 31/1-06) så började hon stanna.

Hon stannade på allt och hon gjorde/gör inga tvärnitar precis i avsprånget heller utan hon stannar två-tre galoppsprång före och kopplar bort allt så hon inte känner varken skänklar, sporrar eller spö.
Annars är hon ganska känslig men då kopplar hon bort allt.
Och sen dess har hon knappt hoppat ett enda hinder utan att stanna minst en gång först.:(
Vi har kollat igenom henne och hon får regelbunden massage men vi har inte hittat att hon har ont någonstans och det känns inte heller så eftersom hon nu blivit bättre och väljer de hinder hon inte tänker hoppa.
Det har ingenting att göra med höjden för hon kan lika gärna vägra gå över en bom på marken som ett 120cm hinder.
Bomhinder går oftast bra men ibland stannar hon på dom också och hoppar "läskigare" hinder.

På tävlingar (Lätt D clear round) så stannar hon på hindet först och hoppar på andra försöket jämt så vi kommer alltid till fjärde hindet.
Men sen när hon har hoppat hinden 1 eller flera gånger och vi hoppar bana så älskar hon det och bara bjuder.
Hon har varit bra på hemma tävlingar men även där har hn nu böjat stanna.

Hon är bra vissa dagar och hemsk vissa. Jag trodde hon hade blivit bättre men nu har hon börja igen och jag har börjat hoppa med dressyrspö tillochmed.

Är det någon som har liknande problem eller tips så skriv gärna!!

Jag vill också veta hur det är med medelsvåra klasser.. När får man börja tävla det och är det poäng eller så man måste ha??
Ska jag ha tävlat LA och vunnit eller hur är det?? tacksam för svar!!:crazy: :D

Sv: Min häst stannar och när får jag gå upp en klass??

Om det var min häst skulle jag åka med den till klinik och gå igenom den från topp till tå.

Medelsvåra klasser får du starta när du tagit 10 poäng i LA eller ridit 5 felfria grundomgångar i LA.

Det låter lite som kotledsinflammation, har jag för mig att det heter, ger samma råd som trazel.

Det låter lite som kotledsinflammation, har jag för mig att det heter, ger samma råd som trazel.

Det hade en av våra gamla ponnyer och betedde sig rättså lika. Dessvärre upptäcktes den försent och hon går numera som avelssto.

TS -> Hästen behöver inte visa hälta för att den har ont. Som jag skrev så är det viktigt att kolla upp det i tid så hästen inte går med det om den faktiskt har ont.

Lycka till!

Jag håller också med razel. Kotledsinflammation. In på klinik omedelbart!

Om det var min häst skulle jag åka med den till klinik och gå igenom den från topp till tå.

Medelsvåra klasser får du starta när du tagit 10 poäng i LA eller ridit 5 felfria grundomgångar i LA.

Ok tack!!:D

säger som Henchen kan vara kotledsinflamation. Kontakta vet. eller åk till klinik.

Jag tycker åxå att det låter som kotledsinflammation...

håller med de andra...

Ok bra, vi ska åka in på kliniken med henne men om det visar sig att det inte är några fel på henne, har nån några tips på vad jag kan göra för att få henne att sluta stanna??:confused:

Ok bra, vi ska åka in på kliniken med henne men om det visar sig att det inte är några fel på henne, har nån några tips på vad jag kan göra för att få henne att sluta stanna??:confused:

Det väntar i alla fall jag med tills du vet säkert att det inte är något fel på hästen. Har den förändrats så mycket så är det oftast något som är fel.

Kan du inte skriva sen när du varit hos veterinären och säga hur det gick , ifall det var något fel på din ponny. ! Då min kompis har en ponny med liknande problem.

Det löser ju inte din kompis ponnyn problem att midnight surprise åker in med sin. Din kompis måste själv åka och kolla sin ponny och hon misstänker att det har ont.

Min kompis häst gjorde samma sak. Hon var halt i båda fram :(

Om nu hästen inte är halt eller har kotledsinflammation så skulle det kunna vara en trotsperiod. Jag har varit med om en del hästar som inte gjort mycket innan och så har man satt igång dem och det går jättebra. Ända tills hästen blir musklad och börjar förstå att den kan protestera. Det behöver inte bara vara att den inte vill hoppa, som min ponny vägrade gå in i transporten en period.

Om din D-ponny är frisk så tycker jag att du ska ta det lungt ett tag och kanske bara rida lugna turer i skogen under 2 veckor ungefär. Du ska inte tvinga henne att hoppa, det kan göra protesterna värre. Börja sedan lungt med pass på banan och så vidare.. När du ska börja hoppa kan du börja med naturhinder ute i naturen om du har möjlighet. Dessutom skulle du kunna köpa ett Back on Track-täcke, har fungerat kanon på min stora. Han har blivit mycket friare i sina rörelser.

Om hon är halt så finns det transportpaddar(Back on Track, 250 kr/st) som hästen kan ha på sig i boxen under ett par timmar. B.o.T ger ökad blodgenomströmming vilket påskyndar läkningen.

LYCKA TILL MED DIN PONNY!

Om nu hästen inte är halt eller har kotledsinflammation så skulle det kunna vara en trotsperiod. Jag har varit med om en del hästar som inte gjort mycket innan och så har man satt igång dem och det går jättebra. Ända tills hästen blir musklad och börjar förstå att den kan protestera. Det behöver inte bara vara att den inte vill hoppa, som min ponny vägrade gå in i transporten en period.

Om din D-ponny är frisk så tycker jag att du ska ta det lungt ett tag och kanske bara rida lugna turer i skogen under 2 veckor ungefär. Du ska inte tvinga henne att hoppa, det kan göra protesterna värre. Börja sedan lungt med pass på banan och så vidare.. När du ska börja hoppa kan du börja med naturhinder ute i naturen om du har möjlighet. Dessutom skulle du kunna köpa ett Back on Track-täcke, har fungerat kanon på min stora. Han har blivit mycket friare i sina rörelser.

Om hon är halt så finns det transportpaddar(Back on Track, 250 kr/st) som hästen kan ha på sig i boxen under ett par timmar. B.o.T ger ökad blodgenomströmming vilket påskyndar läkningen.

LYCKA TILL MED DIN PONNY!

Tack det var mer ett sånt svar jag ville ha..:crazy:

Jag har B.o.T paddar men jag kan kolla efter ett täcke..

Tack för tipsen!!

B.O.T hjälper inte om ponnyn har kotledsinflammation. Ta in den på klinik!!!

Men hur ska man kunna ge andra råd när det låter som kotledsinflammation?

B.O.T hjälper inte om ponnyn har kotledsinflammation. Ta in den på klinik!!!

Jag vet att det inte hjälper då och det var inte riktigt så jag menade.. jag menade bara tt jag har såna.. så att hon/han vet..

Hon ska in på klinik..

Bra. Om det inte syns något vid longering så gör böjprov. Är ponnyn dubbelsidigt halt syns det kanske inte direkt.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka