Min häst "nonchalerar bettet"!!

S

Sandra S

Hej!
Jag har ett litet problem med min ponny. Valack, new forest 14 år LA/LA. Köpte honom för 3 månader sedan. När vi provred honom gick han super, med pessoa på skarpaste.. Men när vi fick hem honom så tyckte vi att han var hård i munnen, trodde det var för att förra ägarna hade ridit honom så. Men nu efter 3 månader börjar man undra, när man rider honom så är han lite hård så men oftast ingen fara, sen när han väl går där nere å man sitter och arbetar så bara går han upp ur formen, han "nonchalerar" mig och bettet NÄR VI RIDER UT! Men när vi rider på volten så går det hur bra som helst, han går jättefint för ledande tygeltag osv. Men när vi rider rakt fram, ut i skogen eller på grusvägar så gör han så. Och när man försöker förhindra att han går upp när han väl är där nere så liksom försöker han mer och mer ända tills jag tillslut är så hård jag kan vara i handen (vilket inte är bra). Jag vill ju inte att han ska bli "ännu stummare" än vad han redan är! Och om jag bara tänker på att vara mjuk och plocka lugnt och samlat så märker han inte ens mig eller bettet över huvud taget! Har provatt massor av olika bett, sötmalm och koppar, happy moth, vanligt 2-delat, 3-delat, pessoa, waterford m.fl! Det ända som fungerar är om jag är så hård och bestämd som jag bara kan vara i handen, men hur roligt är det att rida så!? Har även provat att sänka bettet men då håller han bara på med tungan (gör det även då det är högre upp men ej lika mkt) och lägger över tungan, det liksom bara åker igenom munnen.. Någon som har ngt tips om hur man gör med en sådan häst? Har raspat tänderna och kollat munnen nyligen.
TACKSAM FÖR SVAR!!!

Sv: Min häst "nonchalerar bettet"!!

Problemet är väl detsamma som hos så många andra,hästarna rids framifrån och bak istället för som det ska vara bakifrån och fram!
Man "orkar" helt enkelt inte lägga ned till på att lära sig rida ordentligt,utan man tar en "genväg" som i sin tur förstör hästarna! :mad:
Nu vet ju inte jag hur du rider,men hästens förra ägare var ju den som satte på pessoa(är allergisk mot alla dessa bett),en häst ÄR aldrig hård i munnen från början!Det är ngt den blir av fel ridning!Lätt att förstöra-svårare att rätta till!

På tre månader rättar man nog inte till en häst som är "Hård" i munnen,jag hade börjat med att ta bort det skarpa bettet(om jag hade ett sådant)helst kanske bara ridit i grimma och öva upp känsligheten igen,hästen behöver uppenbarligen vila sina mungipor!Man kan smörja hästens mungipor också så att dom blir mjuka!Ju hårdare du är mot hästen,desto hårdare kommer du behöva vara!Du kommer aldrig att få bukt med problemet på det sättet!

Öva upp känsligheten,genom att vara känsligare själv!Kanske även arbeta från marken,det brukar jag tycka vara bra!Det är ju inte genom att ge hårdare hjälper man skapar en känsligare häst,utan genom mindre hjälper!Lycka till!! :)

varför inte prova bettlöst? många hästar som är hårda i munnen reagerar annorlunda när trycket kommer på nosen istället(där är dom ju inte avtrubbade). det finns ju mer eller mindre skarpa såna. och så får ju hästen vila munnen lite.

tack så mkt för tipsen! Igentligen brukar jag inte vara hård i handen men det har ju blivit så nu på denna häst. Våran andra häst som är en arabkorsning är ju betydligt mjukare, därför fungerar vi bättre ihop men jag vill ju inte precis sitta och "åka häst" när jag rider new foresten. (varannan dag min lillasyster som har samma "problem" med att få han i form.) Ska prova med bettlöst. Men en fråga bara, om jag är lika mjuk som på arabkorsningen så känner han knappt att jag håller i tyglarna, ska jag då fortsätta vara så mjuk och låta han gå "som han vill", alltså inte på tygeln? Mvh sandra

Det är bättre att han trampar under sig och går med huvudet i vädret än att han INTE har ngn bakbensaktivitet och böjer på nacken!Det tar tid men man kan rida en häst i form utan att fjockla med tyglarna!!Hävdar återigen att ALLA hästar är kanon att rida från början,innan dom blir förstörda!

Okey så det är alltså bättre att konsentrera mig på hur han går i stället för att få han i form? Jag vet ju att han är lite "seg" i sina bakben, man måste jobba han riktigt ordentligt för att han ska lyfta dom (på volt, har inte tänkt så mkt på det ute, där är mest pigg så det är inte lika tydligt då) han släpar dom lite i marken. Syns väldigt tydligt när min syster rider lektioon för c-tränare, han har liksom inte sina bakben helt med, dom är fortfarande lite "lata/släpande" tills han har ridits ett tag, till att han är mer samlad och går i RÄTT FORM. Tack för svaret!!
/Sandra

Glömde skriva att ute i skogen vill dom ju gärna gå i en friare,helt enkelt för att kunna se sig omkring! :) Jag brukar låta Adele gå som hon vill ute,ibland söker hon sig framåt nedåt ändå ;) Hästen måste ju lita på ryttaren till 100% om den ska våga gå i form,dvs inte själv titta efter faror... :smirk: Man kan ju kolla hästens öron oxå,är dom vinklade lite snett bakåt så är hästen uppmärksam på ryttaren. :)

Ja det är ju så.. Men våran andra arabkorsning går lika bra ute som på ridbanan så man ställer ju lätt lite för höga krav då på han.. alla hästar är ju olika.. :P Men jag provade hackamore idag, gick super! han var jättekänslig där så det kan vara bra tt rida på det ett tag och låta munnen vila.. :) Men vet du ngn bra sida eller kan du lära lite hur man rider på hackamore? Jag försökte att få han att arbeta mer bakifrån, gick riktigt bra! Då började jag plocka lite i tyglarna, dock väldigt mjukt. Efter ett tag så sökte han sig faktiskt neråt. Red sen på en volt på en äng, då "lärde" han sig att han även kan gå i form med hackamore! Gick bra!! :) Tack så mkt för alla tips osv.. :P

Vad kul att det funkar bättre nu!! :) Har ingen personlig erfarenhet av hackamore men tänk bara på att vara väldigt mjuk i handen då hästar ju är väldigt känsliga på nosryggen!Jättebra att du får honom att engagera bakbenen mera!!Lycka till!! :)

Du kan väl inte "lära dig" rida på hakamore genom att läsa på internet heller. Ta hjälp av en tränare! Garanterat bästa sättet..

Sen till ditt problem... låter lite som om att de vore nyttigt för din ponny med lite "grundläggande träning", så att han lär sig att lyssna på förhållningar.
Om hans förra ägare var hård i handen så lärde han sig antagligen att lägga sig på och ta stöd... och då blir det lätt en "dragkamp" som vi aldrig klara av att vinna.
Var ALLTID lätt på handen, och låt ALDRIG din häst ta stöd emot bettet. Med det menar jag inte att du inte kan ta en STARK förhållning om inte hästan lyssnar, men den måste följas av en eftergift...

Menar du att hästen ska släppa allt stöd,att det är då den är eftergiven? :confused: :crazy: Nej det är klart hästen ska ta stöd på bettet dock inte hänga sig i handen,men om hästen släpper allt stöd så är den ju inte framme på bettet,utan bakom hand...alltså inte på tygeln... :smirk:

fettso skrev:
Menar du att hästen ska släppa allt stöd,att det är då den är eftergiven? :confused: :crazy: Nej det är klart hästen ska ta stöd på bettet dock inte hänga sig i handen,men om hästen släpper allt stöd så är den ju inte framme på bettet,utan bakom hand...alltså inte på tygeln... :smirk:

Nej självklart menar jag inte att man inte ska ha kontakt med hästens mun.. jag ber om ursäkt att jag formulerade mig på ett sätt som tydligen kunde missförstås.

[Om hans förra ägare var hård i handen så lärde han sig antagligen att lägga sig på och ta stöd... och då blir det lätt en "dragkamp" som vi aldrig klara av att vinna. ]

Jag antar att det är formuleringen "att lägga sig på och ta stöd" Med stöd menar jag då inte att hästen hästen söker sig fram till bettet och att man har en mjuk kontakat med hästens mun, utan att den ligger på och stödjer sig på bettet.
Förstår du skilnaden?

[Var ALLTID lätt på handen, och låt ALDRIG din häst ta stöd emot bettet. Med det menar jag inte att du inte kan ta en STARK förhållning om inte hästan lyssnar, men den måste följas av en eftergift...]

Alltså... man ska naturligtvis ha kontakt med hästens mun.. men den får ALDRIG tillåtas lägga sin tyngd mot bettet och bli "hängande" där. Det är INTE ryttaren som ska bära upp hästens huvud, det kan det göra själv.

Så.. hoppas att jag har rett ut det hela... :)

Hej! Tack så mkt för tipset! Ja, det är klart att bästa sättet är att ta hjälp av en tränare men jag vet ingen sådan häromkring.. och det är ju inte meningen att jag ska sluta att rida han på vanligt bett, utan bara att han ska få vila lite i sina mungipor. Sen är det ju ett + om han söker sig neråt, som han gjorde senast.. :) Vet du annars ngn som kan lära ut lite om hackamore och ridning med det? Bara så att jag kan få lite bättre erfarenhet av det, alltså inte ngn "intensivkurs". En fråga, hur menar du att jag ska göra för att få han att ta ett mjukare stöd på tygeln? Jag håller med om att iblan så känns det som att han vilar huvudet mkt men det är inget överdrivet så, det är mer det att han försöker "smita" och gå upp därifrån formen om jag inte tar tag i han mer och mer.. :P hmm.. Mvh Sandra

Hackamore kan jag ingenting om. =) Har aldrig behövt använda det så jag har NOLL koll! Men jag tror att det säkert kan vara en bra ide att prova ett tag.
Har du ingen ridklubb i närheten där du kan fråga efter bra tränare.. eller så kanske du kan ringa ditt distrikt och kolla med dom?

[En fråga, hur menar du att jag ska göra för att få han att ta ett mjukare stöd på tygeln? Jag håller med om att iblan så känns det som att han vilar huvudet mkt men det är inget överdrivet så, det är mer det att han försöker "smita" och gå upp därifrån formen om jag inte tar tag i han mer och mer..]

Sånt är ju jättevårt att svara på över nätet när man inte ser hur det ser ut. =)

Men ett tipps som aldrig är fel är ju att man alltid ska se till att inte ha någon "tyngd" i tyglarna - bara ett lätt stöd.

Ta tygeltaget och ge alltid eftergift, bli inte kvar i förhållningen för då slutar det bara med att man tillslut sitter och "nöhåller".

Se till att hästen alltid lyssnar på dina halvhalter, och märker du att den inte gör det så gå "tillbaka" och öva just "grund hjälper" så att den stannar direkt för förhållningar (bara en liten kramning av tygeln) och att den går fram igen för små hjälper.
Om och om igen till det sitter.. sen är det bara att kräva lite mer igen.. och så fort du känner att inte halvhalterna går igenom så börja om.

Vet inte om det här hjälper dig, men det kan kanske vara värt att testa?

Hej! Ja, jag ska försöka prova det.. :) Men det är ju som du säger att jag sitter liksom och nödhåller hela tiden, när jag försöker arbeta han lite mer neråt, då börjar han hålla på med sin tunga och tugga jääättestort/mkt på bettet. Sen går han där ca 2 steg, sen försöker han bara gå upp igen, bara drar upp huvudet. Och för att han inte ska dra upp huvudet får han antingen ta tag hårdare i honom (som att "säga till" honom i munnen) vilket inte är bra, eller så får man liksom sitta och plocka jätteöverdrivet i höger tygel, vänster tygel osv.. det är ju liksom att "såga ner honom". Normalt så brukar man ju (iaf på min andra häst) bara behöva vara mjuk och ta små små tygeltag så går hon kvar där nere hur lätt som helst. Det är det som är så konstigt för hon har bara kunnat det där med att gå i form i ca ½ år och han som jag har problem med, som är hård och ovillig, är 14 år.. Så han borde nog kunna det där bra, han har gått La i dressyr tidigare så man kan ju undra ibland om det bara är dumheter eller vad det igentligen är som "stör" honom, gör att han inte vill gå i form. Mvh Sandra

Tja... som sagt så är det svårt att få hjälp över nätet, så det bästa du kan göra är att skaffa dig en bra tränare.

Du kan ju inte "få hästen att gå kvar i en bra form" genom att ta i tyglarna, utan det måste ju komma bakifrån... (äsch - det där vet du ju *ler*)

Nu är du allt ute och cyklar lite. Alla hästar är inte kanon att rida från början. Det vore enkelt om det var så men så fungerar det inte i realiteten. Många hästar är inte korrekt byggda och behöver träning och hjälp på vägen för att använda sin kropp på rätt sätt för att kunna bära upp sin ryttare. (de går ju i en helt annan form när de är fria) Få hästar använder de bärande musklerna om de inte får vägvisning av sin ryttare i början.

Ja det har det nog. Vi rider på hackamore nu hela tiden, fungrar super! hoppar även på det. Veterinären som raspade hans tänder sa det att han har stor spottkörtel, den sitter även rättså långt ner men inte onormalt sa hon. Hon rekomenderade nyckelbett eller kulbett men vi har provat och det gjorde ingen skildnad. Mvh Sandra, tack allihopa för alla svar och tips!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar