Min häst matvägrar (müsli)

Corax

Trådstartare
Min häst äter müsli och har gjort i snart tre månader. Först fick hon Granngårdens och därefter Mustangs.
Nu köpte jag Kraffts (blå)men tammefan, den vägrar hon att äta. Min häst som är ett matvrak!
Vad i hela fridens dar är det som skiljer dem så mycket åt i smak?

Är det någon som haft samma problem och har det gått att vänja in hästen på fodret den ratade från början?

Sv: Min häst matvägrar (müsli)

Det är nog inte så mycket smaken som foderbytena som är problemet. Om du har haft tre olika foder under så kort tid som tre månader så kommer inte hästen att må bra av det. Risken är stor att balansen i matsmältningen rubbas. Så det kan helt enkelt vara ren självbevarelsedrift som hindrar hästen från att äta ännu ett nytt foder.
Bara för att det ett foder av müsli typ, så innebär inte det att man kan byta mellan olika märken hur som helst. För de har olika sammasättningar och behöver vänjas in långsamt. Vilket i ditt fall gör att hästen ganska precis har hunnit anpassa sig till fodret när du byter till ett nytt.

Jag kan inte stå för de första invänjningarna eftersom hästen varit hos tränare. Jag tog hem hästen nyligen och hade jag inget annat val än att byta. Självklart har invänjningen skett succesivt men hon vill ju ändå inte äta den nya müslin.

Enda gången hon har betett sig likadant är när hon fick medicin i maten...

Senast ändrad:

Varför inte ge henne Granngårdens müsli? Krafft blå är inte samma råvaror.
// Linda

Tja, det blev så för att Granngårdens müsli var tillfälligt slut. :crazy:
Men jag får väl helt enkelt skänka bort Krafftsäcken och köpa den när den kommit in. Vilket den borde ha gjort nu...

I N-e?
Du skulle ha hört av dig!

Och som jag sa. Den fanns inte i måndags när jag var där. Inte visste jag att hon skulle rata Kraffts...

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 981
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 580
Senast: niardasp
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 560
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka