Min häst knackar i dörren

E

Eeiram

Hej!

Jag har ett problem med min häst.
Hon är en riktig godisgris och vill gärna ha uppmärksamhet (för att sedan tigga till sig något gott). När hon står inne i sin box knackar hon därför i dörren med ena hoven. Det här är både störande och dåligt för hennes hov (och dörren). Finns det något jag kan göra?

Mvh Marie

Det kan vara ganska svårt att lära dom av med det när dom har fått såna vanor...
Men om ni inte ger henne någon uppmärksamhet när hon gör så och absolut inget godis, så kommer hon att inse förr eller senare att det inte lönar sig att hålla på. Men då är det viktigt att ingen någonsin gör det, för då är det bara att börja om från början igen. :smirk:

Lycka till!

Håller helt med UNKI men då måste verkligen INGEN ge någon "belöning" för spark i boxdörr. Min pålle gör likadant för uppmärksamhet och om maten inte kommer fort nog. Det tar tid och massor av tålamod att jobba bort...så länge har jag satt en tunn dörrmatta för att inte förstöra hov eller boxdörr men även för att minska ljudet...ganska irriterande då de håller på.

Tänkte också på det där med mattan...
Har hört att man kan hänga upp en gummimatta, eller som i dit fall en dörrmatta, en bit ifrån väggen/dörren hos hästar som gärna sparkar och för oväsen.
Dom kommer således att sparka i mattan, men eftersom den hänger en bit från vägg/dörr så blir det inget ljud och dom ska därför ledsna ganska snabbt. Inget ljud = ingen uppmärksamhet. Jag har aldrig provat metoden själv så jag vet inte om den funkar, men det är ju helt klart värt ett försök.

//MDusty

Min fjording "knackar" också i dörren så fort han vill ha mat eller uppmärksamhet, det var ett bar tips det där med mattan, men det skulle aldrig funka för min fjording för han skulle gnaga sönder den på engång.. men hur ska jag göra? han sparkat både med hoven och med sitt knä och det är ju inte bra för knäet hans. jag håller på att ignorera honom,men det bryr han sig inte i..

hur ska jag göra?

Sv: Min häst knackar i dörren

Hittade min gamla tråd som jag skrev för över ett år sedan :D , och tänka sig - problemet kvarstår. :smirk: Jag har försökt med mattor men det lät i alla fall, skulle behöva något tjockare material kanske? Frågan är bara vad...

En gummimatta, typ sådan man har på golvet i transporten, det beror i och försig en hel del på hur boxdörren är byggd, en skjutdörr är det svårt med...
Det finns även tjockabastmattor som ger samma effekt. Men även att man inte bryr sig över huvudtaget är viktigt.

men det är ju svårt att inte bry sig. Jag vet att min häst står och sparkar i dörren på morgonen när han vill ut och han får ju gå ut då, han som sköter stallet kan ju inte stå och vänta i flera timmar tills han slutar...

Men det är ju ett annat beteende, här handlade det om en häst som genom att banka på dörren ville tigga till sig godis och uppmärksamhet. Att de är otåliga och vill gå ut är en annan sak, om din häst släpps ut först av alla så slipper ni säkert problemet. Men som sagt för att dämpa ljudet om det nu inte går av olika orsaker att släppa ut honom först så går det att dämpa med en gummimatta eller bastmatta.

Hej,det problemet har jag "haft" med min valack,i början bankade han vansinigt mycket,uppmärksamhet eller mat var det han ville ha...
jag hängde faktiskt upp en blomstervattenspruta...hm..men det funkar jättebra,han vet att den betyder en dusch :crazy: så nu behöver han bara se den så slutar han,vi är oxå väldigt noga med utfodringen,så att vi alla fodrar i samma ordning så att hästarna lär sej att det inte är lönt att banka o stå i..inet godis genom galler odyl utan att man går ino lägger det i krubban.. :)

Ok, bra tips med blomvattenspruta. :D

Jo, min häst bankar i dörren både när hon skall gå ut och när hon tigger och vill ha mer mat/godis etc. Uppmärksamhet och "ta ut mig först" är vad on vill.

Mvh Marie

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 882
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama