Min häst kna inte vara ensam i hagen...

J

JGA

Jag skulle vilja veta hur era hästar reagerar om de blir kvar i hagen en timme eller två, ensamma... Jag har hästen i ett litet stall där det ibland kan hända att kompisarna rids eller tävlas och min häst kan då bli ensam en timme eller två i hagen. Jag tycker att hon måste nog väjas vid det såd et inte blir så jobbigt när det händer...men de som har stallet tycker det är så himla synd om henne när hon springer fram och tillbaka och gnäggar. Så efter några min kommer gubben i stallet och tar upp henne intill huset och låter henne beta på tomten. För att hon ska vara mindre ledsen.

Jag undrar hur man gör i sådana här lägen, flyttar hästen, förbjuder dem att tävla (hm), rider med dem, jag rider helst själv...att rida själv går ganska bra, hon gnäggar lite då och då men går på och det blir ingen stor sak utav det förutom några gnäggningar, blir dock lite trög ibland att rida men jag jobbar på det och hoppas det ska lösa sig. Jag vill inte rida i grupp, jag tycker inte det är kul :( Eller byter man stall? Skulle man kunna ta henne till en annan hage kortare studner för attträna henne på att vara lite ensam eller är det fel? vad ska jag göra? Kan era hästar vara ensamma någon timme eller två i hagen?

Det är ett 9-årigt sto som gått på lösdrft tidigare i liten flock. Kan säkert spela in...och jag oroar mig även för vintern då hon ska stallas upp...tänk om hon inte anpassar sig till det utan vantrivs. Tror ni det kommer funka? Hon har stått några nätter inne nu och det går bra förutom att hon snurrar mycket i boxen på natten så det är ett helvete att mocka, men hon verkar lugn på morgonen när jag tagit ut henne dessa få testnätter. Hästen är ganska ny hos mig.

Är det lika bra att flytta henne dit hon alltid kan ha sällskap eller kan man träna bort detta?

Många hästar blir oroliga om de blir lämnade ensamma i en hage. Hur reagerar hon om hon står i stallet ensam? Många hästar blir lugnare då (dessutom är det inte lika stor risk att de skadar sig om de tjurrusar). Så kan man ge dem lite hö att tugga på. Kan du inte komma överens med de som tävlar att de tar in din häst i boxen när de åker bort?
Att rida ut själv är en annan sak. Då har hästen dig med och du är hästens ledare så den ska kunna lita på dig.
Hoppas det går bra!

Läste nu att din häst var van att gå på lösdrift. Då kanske det inte är bra att lämna henne själv i stallet heller. Hästen ska nog vara van vid stallet först innan man lämnar den ensam där. Men det är ju snällt av ägarna att ta upp hästen till tomten, är det inte en bra lösning?

Jag ska höra med dem i stallet... Kanske blir hon lugnare då.
HAde varit intressant att veta om fler hästar har samma problem och hur ni löser detta? Alla säger ju alltid att hästar ska gå ut så mycket det bara går, men kanske är det i dettas fall bättre att de står inne?

Dom kan lära sig att vara ensamma en timme eller två.

Annars kanske du kan köpa en shetlandsponny som sällskap?!

Jag tänkte om man kunde vänja henne vid det, att kompisarna komemr tillbaka... Jagt ycker att tomten känns lite sisådär, är lite rädd att hon ska lära sig att man kan gå där när hagen för vinterbruk blir för tråkig, som ligger precis intill. Men jag antar att det är det bästa att göra så.

Det är ju inte mitt stall och det är ett litet stall så boxarna är upptagna...hade hoppats på att man på något sätt skulle kunna få henne att acceptera att vara i hagen ensamma en timme eller två några gånger då och då, kanske handlar om 3 gånger i månaden. Jag vet dock inte hur jag ska kunna träna henne till det och det känns lite pinsamt då gubben i stallet tycker det är synd om henen och hon inte riktigt får en chans att lugna sig heller, har inte vågat träna dels för att jag känner det nästan skamligt att vilja träna henne lite och för att han tycker hon kan gå på tomten. Jag gillar inte alls att hon ska gå där för det är precis intill vinterhagarna och vet hon att gräset finns där men inte i vinterhagarna sen till hösten...då kan hon gå igenom dem. Det känns bara inte bra helt enkelt att hong år där. Men det är ju hästen jag ska rätta mig efter, inte efter hur jag själv känner...men känner bara neeeej när man kommer till stallet en sådan dag och han har släppt upp henne intill verandan typ...

Ibland så kan andra människors "vänliga" initiativ bli lite jobbiga! Du får nog tala om för honom hur du känner och tänker. Jag tror att din häst skulle vänja sig om hon fick chansen.

Med de hästar jag har haft så har det väl aldrig varit någon som tyckt att det är speciellt KUL att vara ensam kvar i hagen. Men de vänjer sig, vissa gör det snabbare än andra, vissa är alltid lite oroliga men att det funkar ändå. Och det är ju så skönt att bara behöva ta in den häst man ska typ rida. Det bästa är ju om man kan ha dem i en hage med så lite stenar och annat som de kan skada sig på.
Mvh. Matten

Min äldre valack vill jag inte lämna ensam i hagen. Han springer så han blir plasksvettig och jag är rädd att han ska göra illa sig. Han står lugnare i boxen.

Absolut tror jag att hon kan vänja sig vid att vara ensam i hegen nån timme. Jag har bara 2 hästar i stallet nu och det går bra att rida dem en och en. Den gamla springer runt lite i början men lugnar sig snabbt, sen gnäggar hon kanske en gång var 5:e minut men rusar inte. Hon hade gått i flock inna jga tog hem henne, 9 år sedan och i början kunde hon inte stå inne själv, det gick inte heller att rida ensam.....vi tog det pö om pö och hon har vant sig. Det tog kanske ett par månader. Den andra tjejen står lugnt och halv sover när gamlan är borta....gnäggar lite precis när hon ser oss rida iväg...sen betar hon eller vilar en stund.

Det är ju faktiskt lättare att vänja hästen vid att vara själv om den blir lämnad ofta ofta. Den äldre hästen jag har är väldigt flockbunden och blir jättenervös när lillhästen lämnar hagen (har bara två hästar), men han är trots allt mycket lugnare nu då jag tar in lillhästen varje dag, än då jag hade en "inhysing" som andra häst och den blev intagen kanske någon gång per månad.
Lillhästen har det aldrig varit problem att lämna själv, han gnäggar någon gång då och då, men springer inte runt utan går mest och äter, så allt är ju individuellt. Vissa hästar får man nog räkna med aldrig kommer tycka det är ok att bli lämnade själva.

Alla våra hästar har efter kortare eller längre period lärt sig lämnas i hagen. Enbart genom att vi lämnat dem där.

Nuvarande sprang sig lödrgi de första gångerna men fattade snabbt att andra pållan kom tillbaka (vi har två hästar och hon har alltid gått/stått med massor).

Tycker de ska kunna lämnas.

Hästen som jag rider har typ alltid gått själv, (kan inte släppas ihop med andra) så det fungerar jätte bra. :)

Om du vill träna på detta så skulle du kunna prova att börja med att släppa din häst först i hagen. Försök hitta ett sätt som varken orsakar extra arbete eller stör rutinerna för mycket. Börja t ex med frukosthö i hagen, ut ensam, kompisarna kommer efter 5 min och så öka på lite gradvis.

När det funkar kanske din häst klarar av att gå in med de andra, stå en stund inne och sedan gå ut själv i hagen. Jag har inte så väldigt stor erfarenhet av detta, men just det där att bli LÄMNADE själva i hagen verkar vara mycket jobbigare för många hästar än att VARA där själva!

MIn häst brukar inte bry sig särskilt mycket
om hon blir ensam i hagen, ibland springer
hon o gnäggar en liten stund men lugnar sig
ganska snabbt.
Däremot min förra foderhäst var omöjlig att ha
ensam, hon blev helstirrig o lugnade sig inte
förrän hon var med en annan häst igen. :smirk:
Ganska jobbigt faktiskt.

Det kan ju vara en bra idé att ta henne till en egen
hage en liten stund varje dag, så att hon kanske
förstår att det är inte jättehemskt att vara
själv en liten stund.

Utan att läsa de andra svaren kan jag meddela att jag inte tolerar att hästar har denna typ av olater som komplicerar hästägandet.
De skall kunna hanteras till 100% i alla möjliga situationer.

När jag får hem en häst som inte "klarar" av att gå själv så avvänjs den först med att stå själv i stallet. Både acceptera att komma in själv (är oftast mkt lättare) och acceptera att bli lämnad ensam (mkt tuffare).

De står boxar och där får de leva fan hur mycket de vill - chansen finns givetvis att de kan göra sig illa men då får det vara så.
Det är inte ett alternativ att ha en häst som inte kan vara själv.

När de accepterar att stå inne själva så börjar vi med att låta dem vara själva i hagen. Den häst som inte gillar att vara själv släpper vi alltid ut först - och tar in sist.
De får rusa benen av sig om de vill, in kommer de inte förrens de lugnat ned sig.
Det har hänt att hästarna gått omkull osv men då får det vara så - det lär de sig av.

Det har hänt att fåtal sprungit och stressat sig löddriga och darrat av mjölksyra - det får vara så.
Det går över och ger 100% positivt resultat.
Det brukar ta ca en vecka att vänja dem. De svårast har det tagit två veckor för.

Det gäller bara att ha tålamod och inte vackla - hästen skall inte in förrens den lugnat ned sig - konsekvent.
Det gäller att börja avvänjningen tidigt på dagen med tanke på att det kan ta ett par timmar innan hästen lugnat ned sig.
PS det är ingen höjdare att köra avvänjning med brodd och halka.

Visst är folk överbeskyddande och tråkiga.
Jag fick en häst som var så ohanterad och bråkig att jag var tvungen att flytta den till ett stall med ridhus utanför stalldörren. Under tiden vande jag hästen med att vara själv och det var ett jädra tjafs från de andra inackorderade. Hästen sprang och skrek i timmar.
"Deras hästar blev ju så uppstressade och det var så synd om min stackars häst".
Ja, det är synd om hästar som blir stressade av att vara själva - min häst blev inom en månad så trygg och regerlig att jag kunde flytta hem den igen - de hästar som står kvar är fortfarande lika bortdaltade och tråkiga att hantera.

Detta var tre år sedan och de pratar fortfarande om mig som en riktig idiot :D.

SKIT i SKIT!

Du gör rätt, vill de andra ha häst under inskränkningar så låt dem.

Du kan komma hem till oss. Här står hästarna där man placerar dem, de ligger ned i sina boxar fast vi går in och ut till dem, de är trygga och välhanterade, de gillar människor - att ta ut dem i hagen när det blåser storm är inga problem, de kan givetvis vara själva under alla omständigheter och de går givetvis i samma hage oavsett risk för skador.

Re: Min häst kan inte vara ensam i hagen...

Usch, det kan vara ett problem.. Min gamla pålle (17 år) hatar att bli lämnad ensam, han skriker & springer som en galning, helt desperat..
Annars är han världens trevligaste & lugnaste, kan stå i transporten på tävlingsplatser utan problem . Har inga problem med nya platser.. För honom handlar det om att bli övergiven (tror jag), så länge han går iväg från en annan häst är det inga problem, utan problemet kommer när han blir lämnad. I extremfall får jag ta in honom, göra iordning den andra hästen ute & sedan får någon släppa ut när kompisen promenerat iväg (utan att han upptäckt att kompisen gått ifrån honom)..
Usch jobbigt, men jag vågar inte chansa på att han inte bryter benen av sej när han springer som en galning..
Jag skulle nog inte acceptera det här beteendet hos någon annan häst, men jag skulle ha såna samvetskval om något hände just honom..
Tilläggas kan väl att han de tre första levnadsåren gick med två andra hästar, dom behövde aldrig skiljas från varandra under någon period.. Så när jag fick honom var han inte van att vara ensam ens en kort stund..
Min 2-åring däremot, som jag haft sedan han var 7 månader är van att bli lämnad ensam & går lika lugnt ihagen även om vi är borta hela dan (t ex på tävling) med den andra hästen..

Patsy vill följa med in (de andra kanske får göra något roligt!) men får hon inte det så bryr sig inte om att hon är ensam, uppför sig som vanligt. Min går just på lösdrift i flock.

Ta det sakta. Börja med att gå med hästen till hagen. Släpp den där själv men stanna själv i hagen. ha med morot elelr nåt. börjar den springa ropa på den. Ge den lite godis och klappa. kanske borsta lite om dte går.

Hästarna brukar springa lite först men brukar komma efter en stund. Klappa då på den ge godis och gå därifrån.
Så fortsätter du öka succesivt på tiden och börja sen du gå där ifrån.

Så har vi vant dom hästarna i vårat stall som inte kan stå själva. Men att bli lämmnad brukar vara värre men be då dina kompisra att dom kanske kan slänga ut en tuss hö eller nåt så dne står och äter lite istälelt för att fara runt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar