min häst kliar av sej manen o svansen!

Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

zillax89 skrev:
Min häst har kliat av sig päls kring svansen och hon skall på utställning i augusti, vad gör jag!?

Heej! min häst har också kliat svansen (hela vintern och våren) vi tog massor av tester, avmaskade osv! det kom inte fram någonting! Vi tvättade svansen med ett speciellt shampo som skulle ge någon mildnande effekt och göra så att det skulle sluta klia! men det hjälpte inte heller , (väldigt envis pålle ;) ) så vi hörde med några som hade haft samma sak.. dem hade kört med homeopat (vet inte hur det stavas:angel: ) medecin! vi testade det och det funkade jättebra!! Sulfor kallades det! Ur enkelt och eftersom det inte klassas som "doping" elr medicin på det sättet så kan man använda det även när man tävlar oså. det var som små "socker" piller som man gav dem i mungipan innan man red i 5 dar. jättelätt!!

så nu håller den på att växa ut ordentligt igen! Ibland är det helt enkelt ett invant betende..!

Lycka Till!:)
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

Bison skrev:
en häst som kliara av sig man o svans har ofta eksem, har du låtit vet kolla upp det??
Skulle tvätta hästen ordentligt med prob shampo o sen smörja med probolja o skaffa ett bra eksem täcke, vilka har du prövat? Eksem täcke är inget onödigt alls, det skyddar även mot insekter.
ja de e helt säker att hon inte har eksem de ha vi kollat upp:)nej ja tkr inte heller eksem täcken e onödiga på dom som behöver men om dom kan va utan tkr ja att dom ska få va de:p
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

Linn__ skrev:
Heej! min häst har också kliat svansen (hela vintern och våren) vi tog massor av tester, avmaskade osv! det kom inte fram någonting! Vi tvättade svansen med ett speciellt shampo som skulle ge någon mildnande effekt och göra så att det skulle sluta klia! men det hjälpte inte heller , (väldigt envis pålle ;) ) så vi hörde med några som hade haft samma sak.. dem hade kört med homeopat (vet inte hur det stavas:angel: ) medecin! vi testade det och det funkade jättebra!! Sulfor kallades det! Ur enkelt och eftersom det inte klassas som "doping" elr medicin på det sättet så kan man använda det även när man tävlar oså. det var som små "socker" piller som man gav dem i mungipan innan man red i 5 dar. jättelätt!!

så nu håller den på att växa ut ordentligt igen! Ibland är det helt enkelt ett invant betende..!

Lycka Till!:)
okej:)hur mkt koster de ungefär?:D
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

Vi köp på Silverlotion och superbra :bow: :bow: :bow: :bow:

samt schamponering 1 ggr/ vecka + exemtäcke... Visar inga symptom alls!:)

Tycker du kan kolla upp med fler exemtäcken, ibland räcker det att bara ha täcket på! Och stackars häst säger jag bara, om man tycker synd om den för att den skulle ha haft ett ljusblått exemtäcke istället för att gå utan!!! Hästen bryr sig inte, det är bara de som kollar på hästen som tycker den ser inpackad ut! Det är snällare mot en "kli-häst" att få gå med täcke än utan!!

Kolla in på Boett:s hemmsida, de har olika sorter.. bl.a. ett som bara skyddar man och svans! :)

Lycka till!
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

Silkisif skrev:
Vi köp på Silverlotion och superbra :bow: :bow: :bow: :bow:

samt schamponering 1 ggr/ vecka + exemtäcke... Visar inga symptom alls!:)

Tycker du kan kolla upp med fler exemtäcken, ibland räcker det att bara ha täcket på! Och stackars häst säger jag bara, om man tycker synd om den för att den skulle ha haft ett ljusblått exemtäcke istället för att gå utan!!! Hästen bryr sig inte, det är bara de som kollar på hästen som tycker den ser inpackad ut! Det är snällare mot en "kli-häst" att få gå med täcke än utan!!

Kolla in på Boett:s hemmsida, de har olika sorter.. bl.a. ett som bara skyddar man och svans! :)

Lycka till!
okej ja men min häst trivs inte med exem täcke o hon lider absolut inte när ja smörjer in henne då går de jätte bra de e bara de att de e ju lite tråkigt att hon ska va så gegig hela tiden.hon ha inte eksem elr nåt sånt hon får klåda när myggerna o knorten biter på hon o de försvinner me nylander häst kräm men som sagt de bli så himla kletigt:p
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

Silkisif skrev:
Prova då silverlotion:bow: :bow: :bow: :bow: Hur bra som på vår häst:)
okej va kostar de o vart kna man köpa de?affärer elr internet?
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

Hej!
Jag har också en kliig variant hemma i hagen, på henne så använde jag Nylanders men utspädd med lite vatten, blev inte lika kletigt och lättare att spraya på med vanlig sprayflaska med strålfunktionen. Nu så har jag gått över till Probs produkter (av ingen anledning alls än att jag var nyfiken och ville testa), schampo, olja och anti-insekt. Just oljan tar jag på i manen och i svansen. Klådan har tydligt minskat för henne men har inte sett att manen är på väg att bli tjockare ännu. Kan ju vara ,som nån skrev innan, att det blivit en fix idé för min fröken iaf. Just silverlotion, silvervatten osv. har jag hört mkt gott om men aldrig provat själv.
N
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

Finns det någon hemsida där man kan läsa mer om Probs produkter? Vad tycker du om insektsmedlet?
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

Hej!
Här är länken till de som gör Probs produkter
http://www.ekholmnordic.com/

Insektsmedlet är helt ok tycker jag...ingen "wow" effekt men lika bra som Renons o dyliga medel. Dessutom är det billigt då man ska blanda ut det med vatten. Ringde till Ekholms och frågade om produkterna, och hon som jag pratade med var väldigt trevlig och lätt att fråga.
N
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

insektemedlet fungarerar väldigt bra på våa hästar, räcker att spruta en gång om dagen.
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

Tack för hjälpen!
Jag ska kolla på deras hemsida. Hoppas att vår hästbutik i byn har deras produkter till försäljning. Jag är egentligen mest ute efter oljan eftersom min häst kliar sig i svansen, men tänkte ev. även prova insektsmedlet.
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

tycker alla deras produkter är väldigt bra. nsketmedlet är otroligt dryt så jag tycker absolut att du ska pröva.
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

min häst har liknade problem och jag började med att tvätta honom ordentligt med Hexocil shampoo. och det blev betydligt mycket bättre..men inte bra..upprepar tvätt så fort manen blir minsta kletig.På såren har jag använt hydrocortison salva.. och nu ser han mycket bättre ut..den salvan finns receptfritt på apoteket.Den lindrar klådan.

har oxå problem med att exemtäcket sitter lite knasigt.. jag har sytt upp mitt framtill så det inte kasar bak så mycket sytt upp på båda sidorna vid bogbladen. nu är min häst så gott som problem fri..
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

Nordstjarna skrev:
Hej!
Jag har också en kliig variant hemma i hagen, på henne så använde jag Nylanders men utspädd med lite vatten, blev inte lika kletigt och lättare att spraya på med vanlig sprayflaska med strålfunktionen. Nu så har jag gått över till Probs produkter (av ingen anledning alls än att jag var nyfiken och ville testa), schampo, olja och anti-insekt. Just oljan tar jag på i manen och i svansen. Klådan har tydligt minskat för henne men har inte sett att manen är på väg att bli tjockare ännu. Kan ju vara ,som nån skrev innan, att det blivit en fix idé för min fröken iaf. Just silverlotion, silvervatten osv. har jag hört mkt gott om men aldrig provat själv.
N
ja ja har också börjat späda ut nylanders me vatten o så länge de inte e för kusigt så gåre bra men ibland bli de ju dar som de bara kryllar av knort o mygg o då måste ja använda ospädd..men ska fara till nån hästaffär o kolla in alla tips ja ha fått:):)
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

säger som många andra här och har sagt till flera andra: AVS-14, silverlotion/silversalva eller aloe vera produkter :bow: . tvätta inte för mycket så det kan torka ut och bli mer irriterande istället...:bump:
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

Funkar insektsmedlet mot mygg också? Har mest problem med dem just nu faktiskt, de verkar överleva alla tänkbara medel......
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

dem kostar ca 50 kronor! :)
 
Sv: min häst kliar av sej manen o svansen!

vi brukar ha olivolja isvansen och det blir jättebra av det!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 890
Senast: Seabaz
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 098
Senast: sthu
·
Hästvård ja som rubriken lyder vad gör man??? min häst har fått för sej en fix ide att klia svansen mot ALLT!!!! hon kliar så mkt att de...
2
Svar
30
· Visningar
7 234
Senast: cillaozantos
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 439
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp