Min häst kan inte stå still!

E

Emmiz

Hejsan :)
Jag skulle behöva lite tips om min häst som när jag borstar/pysslar om
i stallgången eller i boxen inte står stilla!
Hon svänger med huvudet, kraffsar med hovarna i golvet, går från sida till sida.
Några tips till att få henne att slappna av?? :idea:

Sv: Min häst kan inte stå still!

Med min häst började jag med att lära henne ett kommando för att stå stilla ute på ridbanan. Då sa jag helt enkelt kommandot och så fort hon tog ett steg tillbaka backade jag tillbaka henne väldigt bestämt. Tog hon ett steg fram igen flyttade jag hennes bakdel runt runt på en cirkel i några varv (så att det blev lite jobbigt!). Jag övade på det här varje dag i början och krävde först bara några sekunders stillastående, sedan längre och längre tider. Efter ett tag kunde jag lämna henne på ridbanan och gå iväg och hon stod kvar när jag kom tillbaka :)
När det funkade riktigt bra på ridbanan började jag låta henne stå stilla på samma sätt på andra ställen som på stallbacken, utanför hagen, i stallgången eller ute i skogen. Det handlar bara om att ha massor med tålamod, vara löjligt konsekvent (det är inte ens okej om hon går fram tre millimeter!) och envis som tusan. OCH det viktigaste av allt: MASSOR med beröm när hästen gör rätt, även om det bara handlar om att stå stilla i tre sekunder!

I början tyckte min häst att de va rätt svårt o jobbigt att stå stilla, men numera står hon och sover och verkar se det som ett trevligt tillfälle att slappna av :)

Sv: Min häst kan inte stå still!

Tack!
Jätte bra tips, det ska jag prova! :)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
836
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 277
Senast: Cattis_E
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 206
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix