Min häst har sår på tungan

Z

Zeldaplutt

Hej jag undrar om någon annan har haft samma problem som min gamla arab.
Han har fått sår på tungan och det beror inte på ridningen eller felaktigt bett?
Jag har fått rådet av veterinär att spola med vichyvatten två gånger om dagen.Eftersom det är väldigt svårt att se tungan så kan jag inte säga om det hjälpt.Undrar bara om någon annan har varit med om något liknande ?

Sv: Min häst har sår på tungan

Vet inte hur din häst har det i hagen men vi hade en häst i stallet med sår på tungan, den fick det av att den hade för lite att göra i hagen och tuggade på olämliga saker som tistlar mm. Det kan ju vara det eller har du haft tandläkare och kollat på tänderna? Han kanske biter fel?

Sv: Min häst har sår på tungan

Hur vet man att det inte beror på ridning eller bett?

Jag tänker bara spontant att både ridning, bett och annan utrustning borde kunna orsaka hästen smärta/obehag som gör att den blir "stressad" och kanske fipplar runt med tungan mot insidan av tänderna så den får sår.. *spånar vilt*

Hur ser såren ut? Typ skärsår eller mer som typ munsår? Som sagt kan det ju bli små rispor om de äter taggiga grejer, samma om han hittat nått i hagen han tuggat på.

Är det återkommande sår eller en engångsföreteelse? Är det första och enda gången har han säkert bara tuggat på nått olämpligt och gör det säkert inte igen. Det brukar läka ganska fort i munnen på dem, så han är säkert bra snart igen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 436
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka