Min häst har råkat ut för en olycka

E

ecila

Vet inte om jag lagt den här rätt. Men iaf så har mitt sto råkat ut för en olycka i helgen:cry: Hon hittades blödande blöt och smutsig utanför hagen och det visade sig att hon gått omkull på den lilla bron vi har i hagen över en bäck (den är INTE skraltig eller hal, det måste ha hänt av en ren olyckshändelse). Räcket hade gått sönder och en av stolparna hade gått upp i hennes tjumske ca 1 dm djupt och lika brett och hon hade trillat ner i bäcken. Hon står nu på hästklinik och jag hoppas hon frisknar till. Finns det någon som råkat ut för liknande, både hästen och jag var chockade.
Först nu börjar jag fundera hur det kommer att bli efteråt:confused: Kommer våra olyckor att sitta i huvudet på både hästen och mej (vi gick omkull på en ridtur helgen innan, men det resukterade "bara" i att jag slog i huvudet och tappade minnet en kort stund, skrubbsår på benet och hon ett litet sår på framknät).
Mitt självförtroende känns nu som det är i totalt botten. Klarar vi detta hon och jag:confused: :cry: :cry: :cry:

Sv: Min häst har råkat ut för en olycka

Vet inte om jag lagt den här rätt. Men iaf så har mitt sto råkat ut för en olycka i helgen:cry: Hon hittades blödande blöt och smutsig utanför hagen och det visade sig att hon gått omkull på den lilla bron vi har i hagen över en bäck (den är INTE skraltig eller hal, det måste ha hänt av en ren olyckshändelse). Räcket hade gått sönder och en av stolparna hade gått upp i hennes tjumske ca 1 dm djupt och lika brett och hon hade trillat ner i bäcken. Hon står nu på hästklinik och jag hoppas hon frisknar till. Finns det någon som råkat ut för liknande, både hästen och jag var chockade.
Först nu börjar jag fundera hur det kommer att bli efteråt:confused: Kommer våra olyckor att sitta i huvudet på både hästen och mej (vi gick omkull på en ridtur helgen innan, men det resukterade "bara" i att jag slog i huvudet och tappade minnet en kort stund, skrubbsår på benet och hon ett litet sår på framknät).
Mitt självförtroende känns nu som det är i totalt botten. Klarar vi detta hon och jag:confused: :cry: :cry: :cry:

har inte varit med om det. Men lycka till. :)

klart att ni klarar det!
positivt tänkande är vad ni behöver för att få upp självförtroendet igen

Men usch, stackars er! Inte roligt alls!
Men ni fixar det, helt klart! En erfarenhet rikare och lite klokare! *heja heja*

Jag håller på er, tänk positivt, ni kommer att klara det !

Har haft en märr som trätt upp en stängselstolpe en dm upp i buken, precis bredvid juvret. Om man ska ta en lång historia kort så höll det på att ta en ände med förskräckelse eftersom veterinärerna gjorde en del bristfälliga bedömningar initialt, men efter en akut bukoperation över en månad efter skadan så klarade sig hästen. Har idag inga sviter alls efter olyckan, förutom lite kortare tarmar.

Hmmm...veterinären som var ute på fredagen gav henne ordinationen penicillin i 7 dagar och vila i hagen och att hon skulle tvätttas efter sin vurpa i bäcken.
Jag lydde dock inte ordinationen utan på lördag morgon lastade vi och åkte till klinik. Så nu vårdas hon på klinik. Efter vad du skrev så är jag glad att jag tog beslutet att åka in med henne.
Fick precis rapport att hon nog skulle vara OK på 6-8 veckor om inget oförutsätt inträffar förståss.

Förresten, stod din häst inne på klinik i första skedet, eller var den behandlad hemma?

:crazy: Alltså du håll ut! Kanske känns det svårt nu, men vi alla ska gå igenom svårigheter med våra hästar de är ju trots allt som våra partners! ;) Vi hör ihop med våra hästar på ett speciellt sätt. och det är ingenting vi kan göra åt det, jobba igenom problemet, du har ju hästen som din partner vid din sida och när man har det! Så är ingenting omöjligt! :)

Håll ut det blir nog bra ska du se:p man måste försöka hålla den goda tron uppe:) , själv kämpar jag på med min ena pålla som har fått korsförlamning:banana:

Fölisen slet sig, skulle hoppa, missbedömde avståndet och hoppade rakt på en "pinne" som skar upp hela magen på henne, i ilfart till hästklinik och det var enbart någon milimeter innan även det sista hudlagret sprack och hon hade då inte överlevt antagligen.
Så hennes första lastning ( hon var verkligen inte gammal ) blev inte som planerad, men hon var trots det förvånansvärt snäll och man tackar gud över att mamman är såpass snäll som hon är.
Men den fölisen är otursförfäljd, fastnade i elstängslet och slet upp sig, fick kolik också , men trots det var hon underbar :love:
Såld nu, men det kommer gå jätte bra för din pålle ska du se :love:

KL.
Tack alla för uppmuntran. Den här hästen är lite speciell. Hon är en riktig olycksfågel. Detta är den andra stora olyckan hon råkat ut för i sitt liv och ännu är hon bara 7 år gammal och då har jag räknat bort alla "små" olyckor som inte heller varit pyttesmå. Antagligen har olyckorna med hennes bristande tillit till allt att göra (främmande människor, främmande hästar mm). Hon har skärpt uppmärksamhetsgrad, hon är explosiv och reagerar på nolltid, hon ser allt som ev kan vara farligt och man kan i princip aldrig riktigt koppla av när man rider:( för rätt som det är händer det. Däremellan är hon en underbar häst att rida:love:

Låter som det skulle kunna varit min häst, min råkar alltid ut för något och förra våren stod hon också tre månade för en spark som tagit precis vid senan. Hon har gått igenom ett staket som treåring och blivit stående i skogen med ett jättessår på bogen i typ ett helt dygn och så nu detta.

Ja det klarar ni säkert.
En hingstunge i mitt stall fick in en pinne bakom armbågen. Den hade splittrats så vetten plus kandidat plockade bitar en hel fredagkväll.
Lite antibiotika och dränage gjorde honom helt bra.

Lycka till!!
Det läker säkert fint... stora "sticksår" brukar kunna ordna till sig ganska fort förhålande till sin storlek.
Har haft en häst som satte en järnstång i bringan han mår hur bra som helst idag.

Fjordingen Tyra (som var med på djursjukhuset 2001, bodde hos mig under konvallecenten) med en stor rivskada i bringan, har idag ett ärr men fungerar som vanligt i övrigt, drar tillochmed med loksele (ligger rakt över ärret) i lantbruket och mår hur bra som helst.:bump:

hoppas verkligen det löser sig, har inte varit med om något med min häst men däremot ganska allvarliga sjukdomar med två av mina hundar. det jag lärt mig av det året med kontakt med vetrinärer är: lita på din magkänsla, ta reda på så mycket du kan av alla vetrinärer och byt vetrinär om det inte känns rätt. alla vetrinärer är inte bra på allt och kan mycket väl göra misstag och litar man för mycket på att alla är duktiga så kan det få allvarliga konsekvenser.
sååå, klart att ni fixar detta och din häst behöver dig mest av allt nu!!

Om du har fått en så pass bra prognos av veterinärerna så bådar det gott.

Håller tummarna för att läkningen går bra!

//caballus

Just nu är det enda jag kan göra att hålla tummarna. Hon är kvar på kliniken och jag ringer varje dag. Idag skulle de klippa bort en del av skadan som inte hade blodförsörjning. Igår var första dagen de kunde gjöra rent såret utan att sedera henne, så det går ju framåt iaf.
Tur att hon har den bästa försäkringen man kan ha, ingen kostnad utöver självrisk, allt ingår vad jag förstått, medicin, förband och så veterinären förståss och ett väl tilltaget övre tak på försäkringen. Visst är det en dryg kostnad varje månad med en sådan försäkring, men jag ska ALDRIG mer klaga på den kostnaden.

Åh vad roligt att jag fick reda på attTyra mår bra igen. Jag har tänkt så himla mycket på henne och hennes otäcka skärsår. Jag såg programmet och har inte riktigt kunnat släppa det.
Ursäkta trådkapningen:o

Till TS. Lycka till med din häst. Håller tummarna att det kommer att gå bra.

Om du har fått en så pass bra prognos av veterinärerna så bådar det gott.

Håller tummarna för att läkningen går bra!

//caballus

Just läkningen oroar jag mej en del för. Har hört att det kan bli fistelgångar och annat elände, men nu har hon ju iaf fått den bästa vården hon kan få. Hade aldrig förlåtit mej själv om vi fortsatt att ha henne hemma och bara sprutat penicillin och knappt kunnat rengöra såret pga att hon hade så ont.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka