Min häst har förvandlats till en bäver....:)

Sv: Min häst har förvandlats till en bäver....:)

Jag har ju haft förmånen att iakta åtminstone 100 hästars ovanor/vanor vad gäller vad dom tuggar på.... på senvintern gnager väldigt många av dom på trä, oavsett vad dom har för foderstat. Har även sett kombinationen med proteinknutor och trägnagning.

Det här är min övertygelse.
När de inte längre kan beta, så tar gnagbehovet över för att hålla framtänderna i schack. Det finns säkert fler anledningar, men den slutsatsen har jag gjort.

Yngre hästar som byter tänder gnager ännu mer.
Även magproblem kan ge ökat träätande.

För trodde jag att hingstar/ val. var mer tuggiga, men efter att ha ett bäversto fick jag omvärdera.

Inget antibitmedel fungerade- bara pinnar.

Nu har vi möblerat om i stallet...:)
Min lilla häst har bytt box med en annan häst pga min hästs boxgranne som sparkar i väggar mm för att den inte gillar min häst. Nu har vi bytt så att de båda travarna i stallet står bredvid varandra och min häst står nu bredvid sin hagkompis...:) så får vi se om miljön blir mer gynnsam för båda som bytt....tror att travaren och min emellanåt triggat varandra med träätandet....

Min unghäst har varit bra på att gnaga på stolpar och hon går på lösdrift med fri tillgång på hö men hon slutade med det när hon fick aspbarkspellets. Hon tycker att det är jätte gott.

Stog om detta fenomen i senaste (möjligtvis numret innan) ridsport.

Det fanns hästar som hade vissa mineralbrister som gnagde, sen fanns det de som gnagde trots att alla behov var tillgodosedda. Dessa hästar började alltid att gnaga den här tiden på året.

Synd att jag missade det då...:) han får mineraler i pelletsform, och givetvis fri tillgång till saltsten dessutom extra tillägg av Evitamin och tokosel den dos per vecka...tror iaf att det bör räcka...han var likadan förra vintern, fast då åt han lite hela tiden nu har det hållt sig ganska bra ända till nu...

Fast han verkar väldigt nöjd med boxbytet för inget gnagat på flera dagar och väldigt "prydligt" att mocka nya boxen jämfört med förra...hoppas det håller i sig!

Det är Wiromin som tillverkar aspbarkspelletsen, googla på Wiromin så hittar du återförsäljare.
Min "kvarngubbe" är så snäll att han tog hem enbart till mej i början men nu har fler börjat köpa.
Säljer de Wiromins övriga sortiment i din foderbutik så är det ju bara att fråga om de kan ta hem aspbarkspelletsen.

För litet fibrer i fodret.
Då blir innehållet i magsäcken för tunnt och skvalpar tillbaka uppåt i magsäcken där det svider något ordentligt.
I ren panik över svedan så föröker hästen få sig vilka fibrer som helst för att dämpa smärtan.

Ge halm eller mera hö.

Fast det där tror jag inte stämmer på alla hästar. Min häst gnager året runt, oavsett hur mycket bete hon har. Hon har haft fri tillgång på både halm, hö och ensilage och ätit ordentligt av det. Trots det har hon gnagt på allt hon kommit åt.

Stog om detta fenomen i senaste (möjligtvis numret innan) ridsport.

Det fanns hästar som hade vissa mineralbrister som gnagde, sen fanns det de som gnagde trots att alla behov var tillgodosedda. Dessa hästar började alltid att gnaga den här tiden på året.

har själv problem med att ena pållen som tidigare inte gnagat senaste månaden blivit en riktig bäver, går ute mer än 12timmar per dag med fri tillgång till hösilage, plus hö innomhus.. för att täcka hela hennes box + hagstolpar behövs nog flera hinkar anti-bit.
har dålig erfarenhet av antibit med, min ena häst fick utslag efter att han fått lite på pälsen (som inte gick att tvätta bort med varken tvål, vatten, olja eller diskmedel...)

Då så kan det ha blivit en liten skada på den del av magen som svider.
Magsår helt enkelt så att det svider hela tiden.

Fysiologi är ingenting som man tror på utan den är ett vetenskapligt faktum.

Har fått ett nygammalt problem med min pålle...han äter trä från boxdörr och väggar, som om han vore en bäver. Hästen är en 6årig korsn welsh/ halvblod som går ute 12 tim per dag. Han får nu 11 kg hösilage per dag + havre o betfor mineraler, selen 1 g per vec
Han e pigg o glad som bara den... misstänker att träätandet har en del att göra med ofrivillig vila pga vädret just nu. Förra vinter fick han även lucern i pelletsform eftersom han hade svårt att hålla hull. Funderar på att börja ge honom det igen då jag nånstans läst att träätare kan ha proteinbrist.... Någon som har bra ideer?

11 kg hösilage är inte så mycket grovfoder.

Sedan kan det också bero på just grovfodret. Jag har märkt att när det är väldigt fint och utan grova stjälkar (mindre vedämnen) så vill mina hästar gärna knapra på stubbar och träd.

Hälsning Maja

Jag vet att det är vetenskap. Det jag menade var att det säkert kan finnas fler orsaker till att hästar gnager, det beror nog inte alltid på magsår. Men vad gör man åt magsår då?

Min häst är en sån som gärna vill ha nått att pilla på/leka med.
Så jag har hängt upp en massa små stambitar av nått träd som han gillar(vet inte vad det är för "ras" på trädet) i boxen.
Först o främst för att han ska ha nått att göra om han tycker det är tråkigt, sen för att undvika att han ger sej på inredningen.
Han grejjar iaf med dom för dom blir alltid nertuggade snabbt och imorse när jag kom så stog han med pinnar runt hela sej då han grejjat så mycket så dom åkt ner, tror han vill ha nya trädbitar nu....
Brukar få byta ut dom ca 1 gång/månad.

Ger halm vid sidan om hösilaget, halmen finns alltid kvar i princip orörd även de nätter han gnagt...

Nej kanske inte men jag får inte i honom mer!! han lämnar kvar i boxen och stökar runt med det och kissar på det om han får mer...

Liknande trådar

Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 542
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur