Min häst har förvandlats till en bäver....:)

ujent96

Trådstartare
Har fått ett nygammalt problem med min pålle...han äter trä från boxdörr och väggar, som om han vore en bäver. Hästen är en 6årig korsn welsh/ halvblod som går ute 12 tim per dag. Han får nu 11 kg hösilage per dag + havre o betfor mineraler, selen 1 g per vec
Han e pigg o glad som bara den... misstänker att träätandet har en del att göra med ofrivillig vila pga vädret just nu. Förra vinter fick han även lucern i pelletsform eftersom han hade svårt att hålla hull. Funderar på att börja ge honom det igen då jag nånstans läst att träätare kan ha proteinbrist.... Någon som har bra ideer?

Sv: Min häst har förvandlats till en bäver....:)

Jag har samma problem med mitt sto nu på 6 år, och alltid denna årstid.
Jag köpte en säck med aspbarkspellets och nu verkar hon nöjd.
Jag ger ca 7 dl / dag.
Det går också bra att fälla lite aspar och lägga in i hagen, dom gnager helnöjt.
:idea:

Jag har samma problem med min häst, kbl travare 14 år.
Han har fri tillgång på hösilage ute nu och får lucernpellets som han har ätit nu i 2 månader och jag tycker att han har blivit bättre.
Jag lägger oxå ut aspgrenar i hagen som han älskar :love: han springer fram och börjar gnaga direkt.
Så det är ett tipps.

Men sen hörde jag något om aspbarks pellets...Någon som vet hur det funkar?
(litet knapplån) :angel:

Oj vad snabba alla var nu hängde jag visst inte med men i alla fall....blev lite kaka på kaka men men

kl

ge mer grovfoder

Min häst får extra grovfoder men det verkar som om det är nån näring i just aspbarken som dom vill ha nu ?, vad vet jag huvudsaken är att hon verkar nöjd och inte gnager sej ut ur hagen ;)

Jag har försökt ge mer men får inte i honom mer grovfoder då han bara lämnar kvar, alternativt slänger det över boxdörren...

Vad intressant, detta ska givetvis provas...(stallägare inte glad på min häst just nu...;)) Går detta att köpa typ på lantmännen?

Jag vet jag har fått tjära boxen där det går att bita, inte så snyggt kanske men vad ska man göra :o Jag köpte i en välsorterad foderbod kostade 240:- för 20 kg tror jag att det var.
Lantmännen borde ha det.
Alternativt så kan du gå ut och såga aspstockar och lägga in i boxen om ni har det där nere?
lycka till

För att rädda eventuell trä-inredning i stallet kan jag varmt rekomendera Anti-Bit som finns för billiga pengar på ett överskotts bolag som säljer hästprylar:D det är ett spray-medel som är helt oslagbart!!

Senast ändrad av en moderator:

Nix, Lantmännen har det inte. Svårt som f*n att få tag på aspbarkspellets, jag har försökt i typ ett år :crazy: Hittar några få återförsäljare i närheten, men ingen av dom verkar ta hem :mad:

Träätning som riktar sig mot fel föremål, tex stallinredning brukar tyda på: sysslolöshet, stress eller nervositet. Men det finns rapporeter som visar att träätning även indikerar på för låg fiberhalt i fodret. Att kleta på saker och förhindra beteendet gör endast så du utsätter hästen för mer frustration. I stället bör du se över hästens foderstat samt miljö.

Han får redan selen en gång per vecka så det borde räcka...

Ska i veckan köpa lucern i pelletsform och se om det blir bättre, fick uppfattningen att det blev bättre i fjol när han fick det...ang stallmiljön så är miljön lugn, utan stim privatstall m 6 hästar där alla givetvis får mat samma tider. I o m att de är ute 12 tim per dag så tycker jag att det inte borde vara problemet. Snarare att det inte gått att rida (skritta) pga stenfruset i marken, vilket gjort att energin lagrats på en hel del...Problemet har kommit nu sista veckorna när vädret har varit uselt ur motionssynpunkt...har även halm som tidsfördriv när hösilaget är slut, som han alltid lämnar kvar....

Det är extremt vanligt med hästar som äter trä, i synnerhet fram på senvintern.

Det finns ett samband med för lite grovfoder och trägnagning men problemet är väldigt vanligt hos hästar som har fri tillgång på grovfoder så det är inte en 100% förklaring.

Personligen tror jag att dom mest vill ha något att göra - hästar under sommartid går och pillar med gräs, rötter och allt dom kan tänkas att hitta i timtal i hagen, men under vintern är marken frusen så då blir dom helt enkelt less på att stå och glo.

Mitt råd är att stryka boxplanken med 1 del tjära 2 delar T-röd och 1 del diesel i kombination med att du hugger färsk sly (både björk och asp slinker ner så du behöver inte bry dig så noga vilket det blir) som du slänger in i hagen eller boxen.

Senast ändrad:

Min häst får också perioder då han vill äta på boxen, tror mest det beror på att han har tråkigt. Han får tillräckligt med hö och halm och rids och tränas och har inte brist på någonting så det beror inte på de. Enda settet att få honom att sluta är att kleta på massa antibit och då slutar han faktiskt. Sen får man regelbundet kleta på nytt.

Slänger även in lite träd till honom i hagen som han gnager på, han älskar att äta på träd och gör det ofta i sommarhagarna, så inte så konstigt egentligen att dom äter på trät i boxarna. Är ju ganska så naturligt.

Jag har haft en bäver EN gång, orsaken visade sig vara brist på främst protein då det visade sig att hon var dräktig trots att hon enligt 2 UL inte var det. När näringsintaget ökade, slutade hon i varje fall att käka trä.

Hej!

Jag har samma bekymmer lite av och till under vintern, men det är mest hagstolparna som ryker :crazy: det är inte lätt att få ner nya i backen när det är tjäle heller... Men en gammal och vis uppfödare sade att jag skulle ge mina hästar äppelvinäger, då det är syran i träet dom är ute efter, har inte hunnit testa detta själv ännu, då jag fick tipset alldeles nyligen. Men kan säkert vara värt att prova! :D

Liknande trådar

Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 542
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur