Min häst har fått..

I

ingenalls

Har haft mugg länge och nu har hon fått kronisk ärrvävnad i karlederna.. Vilket betyder att det aldrig kommer gå bort.(Hon är svullen i benen hela tiden) Är det någon som har en häst som fått detta?? Berätta isåfall snälla..

Sv: Min häst har fått..

Min häst har haft mugg/rasp på ffa höger bak under förra vårvintern-sommaren. Det lämnade efter sig fula ärr längs kotan, som väldigt sakta håller på att läka ut. Tvättar henne där emellanåt med vanlig grön såpa och smörjer med 4ess salva för att hålla det mjukt och så att det inte ska återkomma.... underperioden då hon hade mugg/rasp tvättade jag med mjällschampoo...funkar!

Min häst hade kronisk ärrvävnad i karlederna när jag köpte henne. Det innebär att hon är mycket känsligare för mugg och rasp. Jag har haft henne i 5 år. Under vårvintern när hon står i väta har vi problem med mugg och under tre år av de fem åren jag haft henne har hon haft rasp och svullna ben. Jag förebygger genom att hålla henne ren och smörja henne. Det är jobbigt men man lär sig leva med det. När våren kommer blir hon fin i benen igen.

En av mina kusar hade väldiga problem med mugg, brukade lägga på TJOCKT lager med helosan och göra ett omslag av detta med bomull innanför vaddstycket och sedan låta detta sitta på under natten, på morgonen ligger alla skorpor i bomullen och sedan är det bara att upprepa tills det börjar bli fint igen, :banana: :banana: Lät henne vara utan lindor i en så torr hage som möjligt och efter någon vecka började det se rätt ok ut. Om det inte hjälper så prova ett svagt jodopax omslag.

har haft ett halvblod med kronisk ärrvävnad efter mugg i h.b.
då rekomenderade vet. att lägga såpomslag i nån dag, det mjuknade och det blev mkt. bättre. hästar med mkt. gallor brukar bli bättre om dom får stå lindade tex. på natten. ett 1% jodopax omslag brukar oxå kunna ta ner svullnad efektivt .

Min häst hade jättekraftig mugg på h.b i nästan ett helt år, det kom på sommaren. Muggen försvann först efter 3 salvkurer och sedan en allmänberhandling som bestod av intravenöst pencillin 1 v. SEN försvann det. Efteråt tror vi att det var obalans i magen. Det kom så konstigt. Kan även varit soleksem. Men det försvann sent i så fall. Benet var vitt och han var kraftigt svullen och veckad. Rakade bort håret för att hålla det rent. Stel i gången ett bra tag. Nu 2 år senare är han inget svullen längre, den tjocka veckade huden är borta och han får ha kvar allt hovskägg (har inte så mkt är arab men) och han har inte haft mer mugg. Sen den gången. Men han är inte svullen längre. Alls.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka