Min häst har fått knutor i huden!

H

Havannis

Jag skrev ett tidigare forum här agtt min häst hade ont i ryggen.
Men det har visst visat sig att hon har fått sadelknutar(tror jag det egentligen heter). Som vårt liknande bulor som hon fått på bakre delen av sadelstaden mot länden. Men hon är öm på dom och blev nästan lite svullen. Hon har nu stått i en vecka. Men jag hördeatt man kan rida afst dom har sadelknutor? Att man skall torka ut dom med alsolsprit? men Blir dom öm av sadelknutor? kan dom bli lkite lätts vullen av det?

Jag vet om det blir stora bulor måste man tillkalla vet. Min häst är helrakad också, kan det göra saken värre?

Sv: Min häst har fått knutor i huden!

Om hästen har något som helst problem med ryggen ska du inte rida på den överhuvudtaget, och definitivt inte ha en illasittande sadel på ryggen!!
Det finns andra sätt att motionera hästen på.

När hästen är helt okej i ryggen så bör du nog byta sadel. En välpassad sadel ger inte knölar.

Om hästen är helt rakad kan det givetvis göra att den blir känsligare på det stället den är klippt på, men det är knappast orsaken till problemet.

Om hästen har något som helst problem med ryggen ska du inte rida på den överhuvudtaget, och definitivt inte ha en illasittande sadel på ryggen!!
Det finns andra sätt att motionera hästen på.

När hästen är helt okej i ryggen så bör du nog byta sadel. En välpassad sadel ger inte knölar.

Om hästen är helt rakad kan det givetvis göra att den blir känsligare på det stället den är klippt på, men det är knappast orsaken till problemet.

Jag mena att mion häst ahr fått hårsäcksinflammation :P jag virar nog bort mig lite där ahh XD Men h¨årsäcksinflammation har hon fått det sa min sadelutprovaere och ajg har en anpassad s
ael efetr vad min sadelutprovare har rekommenderat! =)

Hårsäcksinflammation!

Skrev fel i förar tråden tror jag. Så glöm bort den XD
Men min häst har fått hårsäcksinflammation. Min sadelutprovare sa att amn akn rida fatas dom ahr edt? Hon är öm av dom och har avrt lite svullen. Men man skall ju undvika värme när dom ahr det. Men kan amn rida när dom har det? Kan domb lir öm och så av dom?

Sv: Hårsäcksinflammation!

Men du har ju svaret i din egen fråga! :idea:
Är hon öm och svullen så ska du såklart inte rida.
Låt hästen vila eller promenera el dyl tills det läkt
och du kan rida igen.

Håller helt och fullt med. Risken är att hon sätter obehaget i samband med ridning och att du får ett elände efter det. Det hände med min store när knotten bitit honom och medryttaren satt upp. Hon blev avslängd två gånger med besked och efter det var han nervig.

Menar du knölar på ryggen, även poppulärt kalls: proteinknölar ( vilket det naturligtvis inte är). MEN, orsaken kommer från magen, men mekanisk nötning från tex sadeln bidrar till knölarna. Håll rent och torrt samt häll på bakteriedödande medel. I och med du använder sadel vid knutor så kommer bakterierna tryckas ned igen..och du kommer få svårt att få bort dom. Att gå utan täcke i solen hjälper också till.

Okej. Jag vet inte vad som orsakar det så det kan jag inte svara på, men hur eller hur så ska du ju inte ha en stor tyngd (du, sadeln) som trycker mot ryggen om den har något problem där.

Jag mena att mion häst ahr fått hårsäcksinflammation :P jag virar nog bort mig lite där ahh XD Men h¨årsäcksinflammation har hon fått det sa min sadelutprovaere och ajg har en anpassad s
ael efetr vad min sadelutprovare har rekommenderat! =)

Smutsigt shabrack el vojllok + fuktiga brukar det bero på.

Min pålle har fått samma fast på ena skinkan den sida han oftast ligger på,pga täcket....;)

Inget kul alls så han får vara näck på nätterna.:angel:

Går det att torktummla häst täcken??? Tar evigheter innan de blir torra efter tvätt...:confused:

Har allergisk gubbe hemma och det finns ingen möjlighet att hänga på tork här och inte i stallet heller eftersom det är ett ouppvärmt stall med temp på ca 5grader inne.:p

Liknande trådar

Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 600
Senast: Lella
·
X
Hästvård Jag vet att det är något som inte står rätt till hos min häst, men vad som är fel, vet jag inte. :confused: Stackars min lilla...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 271
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar