Sv: Min häst har fått astma! *LÅNGT blev det visst*
Förstod jag dig rätt, funderar du på att avliva din häst bara pga att han har fått bronkit? Det är ingen farlig sjukdom eller så, och det är i regel inga problem att hålla det i schack. Låt hästen gå på bete så länge som möjligt och helst gå på lösdrift resten av året. Alternativt utebox eller iaf stå i ett stall som har torv som strö och möjlighet till att ha boxfönstret öppet under natten när det inte är minusgrader. Och att han är ute sålänge det går. Sedan så ger man hösilage eller vattnar höet, blötlägger allt kraftfoder, och mockar helst inte när hästen är inne, måste man göra det ändå kan man vattna torven lite försiktigt efter mockningen så dammet lägger sig snabbare. (men det är mest ett problem på vår/sommar)
Att han har haft bronkit (det hade ju inte blivit kroniskt än, eller hur?) är inget som sänker hans värde drastiskt heller. Helst ska man ju ha hästen i en dammfri miljö, enda skillnaden med en bronkithäst är att hästen MÅSTE vara i en dammfri miljö. Och bara för att de har fått det en gång betyder inte att det kommer tillbaka.
Sen så undrar jag varför du har lagt ut så mycket i veträkningar? Är han inte försäkrad?
Du vet när allt hopp känns som det bara har försvunnit och man inte ser någon ljusning, har du varit där någon gång? Där är jag ivarjefall just nu rent känslomässigt!
Han har nu varit sjuk sen i mars månad, som jag tidigare berättat först i sandkolik och stod 9 dagar på djursjukhuset och detta slutade på en nota på 10.000:- i denna summan är även ett veterinärbesök inräknat av veterinären som vi först hade hemma innan vi åkte iväg.
Efter tre veckor insjuknade han i denna bronkit som han har haft sen dess. Han har medicinerats kraftig med först Ventipulmin,fabrol. När blodprovsvaret kom tillbaka och inte visade på infektion/virus avbröts ventipulmin och Cortison sattes in istället för det.
Veterinären ansåg efter någon dag senare att vi skulle sätta in hippotrim och han åt en 5 dagars kur med det oxå.
Samma dag som han börja medicinera med hippotim ringde jag och beställde tid till endoskopi på klinik. Och det är det bakt-provet jag berättade om innan idag. Han äter fortfarande cortison och fabrol... och ska göra det tills det jag har hämtat ut redan är slut.
Nu är detta ingen liten shettis vi snackar om utan en stor tinker på 750kg och som du förstår då är det inga små mängder mediciner som hämtas ut.
Och när man då känner att trots mediciner,miljöåtgärder,veterinärbesök så blir han inte bättre....förstår du att man tappar hoppet och tron då?
Han äter numera hösilage, han står på torv sen tidigare, han är ute från 06-24 varje dag tills han kan släppas på bete.
Jo han är försäkrad men ändå blir det mycket pengar i främst medicinkostnader:
Så 1500:- har jag lagt i vetkostnader efter att försäkringsbolaget har tagit sin del + de 10.000:- på djursjukhuset.
Och 4820:- har jag lagt i medicinkostnader för behandlingen av bronkiten. Nej, försäkringsbolaget täcker inga medicinkostnader..
Ja det är bara att plussa ihopa...
Och nej det ska inte vara något kroniskt och jag hoppas att de har rätt! Och sommaren får utvisa om det är så eller inte...
Men jag känner mig maktlös som bara kan gå och titta på nu känns det som.. varje dag står jag där och tittar och konstaterar att bukandningen inte blivit bättre- försöker ha hoppet uppe om att det kanske är lite bättre imorgon, men så har inte fallet blivit än... förstår du nu min förtvivlan? Jag ser inte hur det ska kunna vända bara hippsomhapp en dag bara för att han kommer ut på bete! Jag gör tyvärr inte det och det är säkert så att jag har fel men jag kan verkligen inte se det...
Och det är då jag menar att han inte ska få må såhär (OM HAN INTE BLIR FRISK ÖVER SOMMAREN), ständigt stå och bukandas-vilket bevisar att han inte får luft som han ska ju! Och hur jobbigt måste inte det vara att bara stå och ha jobbig andning utan av att ens ha ansträngt sig för 5 öre? Han kan bara stå och skrota i en hage dag ut och dag in, skulle han ge sig på ett race i hagen blir han jätte ansträngd. Han får och kan inte ridas i det skick han är idag enligt veterinären utan ska ha typ 2-3 ruscher om dagen för att få honom till att förhoppningsvis få upp lite slem. Och sen ja, han är en stor herre som kostar betydligt mer än en liten shettis i omkostnader så man kan inte ha honom som en ren sällskapshäst i mina ögon. Men det finns säkert dom som kan..
Men nu får jag bara hoppas att allt blir bra och hästen blir frisk så jag kan lägga detta bakom mig.