Min häst har fått astma! *LÅNGT blev det visst*

Sv: Min häst har fått astma! *LÅNGT blev det visst*

Om du är rädd för botulism så välj ett hösilage med hög ts-halt. Tror att ts-halten ska vara över 65% för att bakterierna inte ska överleva.

Tack för ditt svar, Diabolical_Kitten!
Hur ges kortisonet, som en engångsdos eller är det något man ger under en längre tid det med? Jag har fått nys på ett hösilage med ts på 50%, han som gör det är "känd" att göra bra silage här i trakten. Tror du jag vågar chansa på det? Svår fråga jag vet... ;-)

Hej igen!!!

Ja det tror jag , är han känd för att göra bra hösilage så tycker jag absolut du kan ta det....=)
Var bara noga att kolla igenom innan du ger till hästen och vänj in sakta...lukta är också ett bra sätt att känna om det är dåligt..
Risken är ju minimal att hästen får botulism...och det är snart sommar..så ge du..Lycka till...:D

Sv: Min häst har fått astma!

Känner att jag behöver uppdatera lite och få lite nya kommentarer/ideér..

Sen jag var här inne sist i tråden så har han behandlats med cortison och fabrol. Bukandningen har blivit bättre och idag var veterinären ute och lyssnade på honom igen.

Hon tyckte att det lät mycket bättre och han andades i hennes ögon nästan som en frisk häst. MEN hon tyckte att hans temp var lite hög så hon var rädd att han börjat på att få ngn infektion av något slag. Hon skrev ut ett preparat typ hippotrim (fast ett som är billigare- Tribrissen) + att hon tyckte att han skulle fortsätta med cortison en månad till samtidigt som han även får fabrol.

Jag har som jag tidigare skrev i tråden bestämt mig sedan innan att sälja honom och frågade henne vad hon ställde för diagnos på honom och svaret var BRONKIT! Jaha... :-(
Jag frågade hur stor chans hon såg att han skulle bli i säljbart skick och det kunde hon ju inte svara på.. utan man fick vänta och se typ... Men vad ska jag vänta och se på??! Att jag ska kunna göra honom symptomfri men osäljbar eftersom jag tror att INGEN vill köpa en häst med bronkit.. Jag själv har inte tid/råd att ha honom kvar... jag kan inte belasta familjens ekonomi med denna sjukdom flera gånger på året i värsta fall. Jag låter säkerligen väldigt egoistisk och hemsk i mångas öron men försök förstå mig när jag försöker resonera fram och tillbaka...

Detta är senariet jag är livrädd för att jag hamnar inför i höst!...

"Han kommer vara bra över hela sommaren säkerligen och när hösten kommer så bestämmer jag mig för att sälja honom. Jag måste ju såklart berätta att hästen lider/har lidit av bronkit förra vintern och då kommer jag bara kunna ta ut en struntsumma för honom troligtvis..eller hur?! *Rätta mig gärna om jag har fel*
Han kommer kanske säljas till en person som tycker det är en häftig maffig Tinker för en väldigt billig peng... Men som inte kanske har räknat med alla pengar som han kommer att kosta OM han blir sjuk igen... Vad kan hända då... jo att han säljs vidare igen och tillslut hamnar hos en hästhandlare som ser pengar i hans slaktvärde i Italien... typ en 20.000:- säkerligen..."

Jag har fram till idag under dessa ca 5 veckorna lagt VÄLDIGT mycket pengar på honom... i runda slängar kring 15.000:- i rena veterinärkostnader/medicinkostnader... mycket mer alltså än vad jag skulle kunna tänkas sälja honom för säkerligen... Men han är ju min älskling så det har varit en självklarhet fram tills idag... och jag ska ärligen säga att jag inte vet längre vad jag ska göra.

Veterinären vill inte dömma ut honom eftersom han är så ung... fick jag som svar..så jag kommer isåfall fatta ett eget beslut. Usch jag önskar att jag inte ens behövde tänka i dessa banor...

Snälla finns det någon som kan bolla tankar och ideér med mig... Finns det någon som förstår hur jag resonerar eller låter jag bara hemsk och egoistisk?!?

Hej igen!!!

Kul att höra att han är bättre..:)

Förstår hur du tänker, det är ju jättesvår situation..har varit i liknande situation..Men kan du inte göra så att du lånar ut honom en tid ser hur det fungerar och sedan ev säljer honom till fodervärden och sedan skriver ni ett säljkontrakt att du har första tjing om han skulle säljas någon mer gång i sitt liv! Just så gjorde jag med våran pålle för att jag skulle ha lite koll på honom och kunna ta ställning den dan de ev inte skulle vilja ha honom kvar..kan tillägga att han också hade diagnosen kronisk Bronkit men har nu inte hostat på flera år..tack o lov..;)

Försök att ordna så att du kan ha hästen på lösdrift vintertid och ge alltid hö som är mögelfritt och dammfritt (gör en hygienisk analys) eller hösilage. Om hästen inte är på bete ännu så släpp ut den dygnet runt ändå och fodra med hö/hösilage tills betet växt till sig. Vänta inte med detta för ju längre tid hästen går med symtom desto större är risken att det blir kroniskt.

Jag har erfarenhet av ett sto som varje vår fick svår bronkit och veterinären rådde oss att ta bort henne. Som sista chansning fick vi rådet att släppa ut hästen dygnet runt (detta var tidigt på våren). Hon har inte varit uppstallad sedan dess och är besvärsfri sedan många år tillbaka (hon är 28 år nu).

Tack för era svar!

Jag har nu ikväll bokat tid till klinik tills på torsdag. Då ska det göras en kameraundersökning på honom för att verkligen se hur det står till med min kära pålle. Ska bli skönt faktiskt, så man får klarhet i hur illa det verkligen är. Skulle gjort det från början med facit i hand..men vem trodde att detta skulle ta denna långa vägen... :confused:

Jag glömde nog att skriva innan i mitt inlägg att han nu äter hösilage, mustang musli, och är ute större delen av dygnet. Vi har inget eget bete här utan han ska ut om ca: 3 veckors tid till min syster som har stora hagar.
Men stallet han står i nu har bara två boxar och det är öppet precis överallt...

Håll tummarna för mig på torsdag vi ska vara där kl.17.... *NERVÖS*

Hej på er!
Måste bara få berätta om våran "astma" ponny.
Hon började tidigt förra våren hosta till och från. Kolla halsen men ingenting där. Fick tips om lakritsrot och anis. Började med det och det hjälpte. Har sedan varit utan det hela höst-vinter en börja hosta igen nu, efter 3 dagar var hon host fri efter vi börjat med lakrits igen.
Kan vara värt att prova om man har en hosthäst!!!
Mvh Mia

Hej.
Förmodligen är risken betydligt högre att han inte blir av med hostan än att han får botulism av hösilage med hög ts.
Det kan ta tid innan hostan går över och din häst kanske alltid kommer att vara överkänslig mot tex. damm.

Så nu har jag landat i soffan efter dagens veterinärbesök.

Först lyssnade hon på honom och kollade antal andetag/minut. Hon hörde att han hade ansträngdare andning och han hade 24 andetag/minut en frisk häst har typ 17 andetag/min. (Men detta kan vara lite missvisande eftersom han var fortfarande stressad av bilfärden, han hatar att åka transport) Sen gick hon ner med kameran och kunde se segt slem som fanns i luftvägarna. Hon sög upp lite av detta som ska skickas till analys.

Sen pratade vi mkt och hon tyckte att det verkade konstigt att han började hosta 1½ vecka efter att han kom hem från djursjukhuset. Hon hade igår pratat med djursjukhuset som hade "erkänt" för henne att de hade haft stora problem med hostsmitta bland sina inneliggande patienter. Så hon blev lite undrande om det inte kunde vara något sådant han fått med sig hem. Vidare pratade vi om att han ev. hade lite retade luftvägar innan denna ev. hostsmitta som gjorde att detta hade blivit så kraftig som det har blivit. Och som hon sa, finns det en bakteriell infektion i detta slem så har den ju fortfarande inte behandlats (jo iofs sattes det in behandling med hippotrim för 2 dar sen men det har ju inte börjat verka än) utan man har ju "bara" behandlat sakerna runtomkring den.

Så nu fanns det typ 2 möjligheter...

1) Att han har en bakterieinfektion/lunginflamation som inte visats på blodprovet, man kan ha detta trots allt nämligen och han hade lite höjda värden på vita blodkroppar ju. Om han har en bakterie så kommer han behandlas med rätt sorts pencillin som kommer att göra att detta försvinner.

2) Det finns ingen bakteriell infektion utan det rör sig om en bronkit. MEN då ansåg hon inte att den var värre än att den skulle läka ut över en sommar på bete. Han lät inte sämre än en normalsjuk häst som hon uttryckte det. Men han kommer ju fortsättningsvis behöva skötas på ett så dammfritt sätt som möjligt såklart eftersom han har retade luftvägar.
så hon trodde att oavsett vilket det nu var så kommer han troligen bli helt frisk och det verkade inte ha kunnat bli något som är kroniskt. Men man vet ju aldrig vad framtiden har att ge?!?!

Det konstiga är ju att han började hosta 1½vecka efter djursjukhuset, den exakta inkubationstiden för hosta enligt veterinären....

Men nu inväntar vi provsvaret och tar det därifrån. Han åker på bete så fort vi vet att det inte är ngt som smittar.

Så spontant känns det som ett bra besked i allt det tråkiga... om ni förstår mig.

Min häst fick problem med andningen en vårdag för 2 år sedan. Jag hittade honom hyperventilerandes i boxen. Detta var en varm dag. Jag trodde han hade ont i magen. Hade aldrig sett detta förut fast jag då hade haft honom i 4 år. Ett par dagar senare skrittade jag ut och märkte att han flåsade- detta var också en varm dag. Fick vända hem. Observera att han aldrig hostade!
Åkte till veterinären som kollade i hans luftrör och kunde konstatera att han hade mkt slem. Han fick en kur kortison och jag fick göra allt för att underlätta för honom- Slutade med hö, halm- gav hösilage. Dammfritt kraftfoder, Bytte till torv, han fick stå i utebox.
Efter 2 veckor blev han sämre och fick stanna på djurskjukhuset 1 vecka. Där blev han bättre, fick kortison och antibiotika.
När jag fick hem honom släppte jag honom på bete men det hjälpte inte- han blev sämre och sämre. Han flämtade av att gå 100 meter och om jag tvingade honom att springa ett par steg hostade ha slem. Han fick tillbringa en vecka till på djursjukhus. Hans diagnos blev ASTMA och POLLENALLERGI.
Hela sommaren fick han kortisontabletter, ventipulmin. Men han blev inte bra. Gick absolut inte att rida. De dagar det var svalt-eller hade regnat mådde han bättre- de övriga var han kass.
Kunde inte ha honom på bete pga detta- han fick gå ute på nätterna och stå inne på dagen då det är varmt och som mest pollen i luften. Sedan kom vintern och han mådde kanon. Den vintern var faktiskt den bästa vi haft. Men så kom nästa vår och tyvärr kom problemen tillbaka. Enligt veterinären skulle det inte bli bättre utan sämre med åldern. Hela den sommaren provade vi med andningmask och han inandades kortision. Han stod i ett stall där han kunde vara inne på dagen och ute på natten. Usch vad den sommaren var jobbig både för honom och mig. 2 ggr om dagen skulle han ha kortison, han var bättre än sommaren innan. Svala dagar kunde jag rida lite. I november tog jag beslutet att han skulle få somna in. Ha en häst som mår dåligt maj- sept kändes inte ok, och eftersom han också hade en knäskada som han opererat och som krävde att han var musklad och tränad var det ohållbart- pga att han var dålig varje sommar så länge kom hans knäskada tillbaka.
Om någon är intresserad så har jag hans andningsmask till salu, men den kostar 3800 kr ny...

Bakt-provet visade ingen bakterie, utan de ser det som en allergisk astma. Veterinären anser och tror att han kommer bli frisk över en månad på somamrbete, så jag ska avsluta all medicinering och få ut honom så fort som det går. Men just nu har vi ett h*lvetes väder i Skåne med massa regn och blåst så det blir först tidigast nästa helg som jag kör iväg dom.
Han bukandas fortfarande och jag börjar ge upp hoppet helt! Hur f*n ska han kunna bli frisk från detta det har ju knappast svarat super mycket på någon av alla behandlingar han har fått. Hur ska det bara kunna vända en dag? Jag förstår inte...
Nej visst ska vi prova vad veterinärerna säger såklart men svarar han inte på detta inom någon månad så får han vandra vidare! Så är det bara! :-(

Ni som har hästar med allergisk bronkit, hur länge tog det innan era hästar slutade att bukandas?

Förstod jag dig rätt, funderar du på att avliva din häst bara pga att han har fått bronkit? Det är ingen farlig sjukdom eller så, och det är i regel inga problem att hålla det i schack. Låt hästen gå på bete så länge som möjligt och helst gå på lösdrift resten av året. Alternativt utebox eller iaf stå i ett stall som har torv som strö och möjlighet till att ha boxfönstret öppet under natten när det inte är minusgrader. Och att han är ute sålänge det går. Sedan så ger man hösilage eller vattnar höet, blötlägger allt kraftfoder, och mockar helst inte när hästen är inne, måste man göra det ändå kan man vattna torven lite försiktigt efter mockningen så dammet lägger sig snabbare. (men det är mest ett problem på vår/sommar)

Att han har haft bronkit (det hade ju inte blivit kroniskt än, eller hur?) är inget som sänker hans värde drastiskt heller. Helst ska man ju ha hästen i en dammfri miljö, enda skillnaden med en bronkithäst är att hästen MÅSTE vara i en dammfri miljö. Och bara för att de har fått det en gång betyder inte att det kommer tillbaka.

Sen så undrar jag varför du har lagt ut så mycket i veträkningar? Är han inte försäkrad?

Förstod jag dig rätt, funderar du på att avliva din häst bara pga att han har fått bronkit? Det är ingen farlig sjukdom eller så, och det är i regel inga problem att hålla det i schack. Låt hästen gå på bete så länge som möjligt och helst gå på lösdrift resten av året. Alternativt utebox eller iaf stå i ett stall som har torv som strö och möjlighet till att ha boxfönstret öppet under natten när det inte är minusgrader. Och att han är ute sålänge det går. Sedan så ger man hösilage eller vattnar höet, blötlägger allt kraftfoder, och mockar helst inte när hästen är inne, måste man göra det ändå kan man vattna torven lite försiktigt efter mockningen så dammet lägger sig snabbare. (men det är mest ett problem på vår/sommar)

Att han har haft bronkit (det hade ju inte blivit kroniskt än, eller hur?) är inget som sänker hans värde drastiskt heller. Helst ska man ju ha hästen i en dammfri miljö, enda skillnaden med en bronkithäst är att hästen MÅSTE vara i en dammfri miljö. Och bara för att de har fått det en gång betyder inte att det kommer tillbaka.

Sen så undrar jag varför du har lagt ut så mycket i veträkningar? Är han inte försäkrad?

Du vet när allt hopp känns som det bara har försvunnit och man inte ser någon ljusning, har du varit där någon gång? Där är jag ivarjefall just nu rent känslomässigt!:(
Han har nu varit sjuk sen i mars månad, som jag tidigare berättat först i sandkolik och stod 9 dagar på djursjukhuset och detta slutade på en nota på 10.000:- i denna summan är även ett veterinärbesök inräknat av veterinären som vi först hade hemma innan vi åkte iväg.

Efter tre veckor insjuknade han i denna bronkit som han har haft sen dess. Han har medicinerats kraftig med först Ventipulmin,fabrol. När blodprovsvaret kom tillbaka och inte visade på infektion/virus avbröts ventipulmin och Cortison sattes in istället för det.
Veterinären ansåg efter någon dag senare att vi skulle sätta in hippotrim och han åt en 5 dagars kur med det oxå.
Samma dag som han börja medicinera med hippotim ringde jag och beställde tid till endoskopi på klinik. Och det är det bakt-provet jag berättade om innan idag. Han äter fortfarande cortison och fabrol... och ska göra det tills det jag har hämtat ut redan är slut.

Nu är detta ingen liten shettis vi snackar om utan en stor tinker på 750kg och som du förstår då är det inga små mängder mediciner som hämtas ut.

Och när man då känner att trots mediciner,miljöåtgärder,veterinärbesök så blir han inte bättre....förstår du att man tappar hoppet och tron då?
Han äter numera hösilage, han står på torv sen tidigare, han är ute från 06-24 varje dag tills han kan släppas på bete.

Jo han är försäkrad men ändå blir det mycket pengar i främst medicinkostnader:
Så 1500:- har jag lagt i vetkostnader efter att försäkringsbolaget har tagit sin del + de 10.000:- på djursjukhuset.
Och 4820:- har jag lagt i medicinkostnader för behandlingen av bronkiten. Nej, försäkringsbolaget täcker inga medicinkostnader..
Ja det är bara att plussa ihopa... :o

Och nej det ska inte vara något kroniskt och jag hoppas att de har rätt! Och sommaren får utvisa om det är så eller inte...
Men jag känner mig maktlös som bara kan gå och titta på nu känns det som.. varje dag står jag där och tittar och konstaterar att bukandningen inte blivit bättre- försöker ha hoppet uppe om att det kanske är lite bättre imorgon, men så har inte fallet blivit än... förstår du nu min förtvivlan? Jag ser inte hur det ska kunna vända bara hippsomhapp en dag bara för att han kommer ut på bete! Jag gör tyvärr inte det och det är säkert så att jag har fel men jag kan verkligen inte se det... :cry:

Och det är då jag menar att han inte ska få må såhär (OM HAN INTE BLIR FRISK ÖVER SOMMAREN), ständigt stå och bukandas-vilket bevisar att han inte får luft som han ska ju! Och hur jobbigt måste inte det vara att bara stå och ha jobbig andning utan av att ens ha ansträngt sig för 5 öre? Han kan bara stå och skrota i en hage dag ut och dag in, skulle han ge sig på ett race i hagen blir han jätte ansträngd. Han får och kan inte ridas i det skick han är idag enligt veterinären utan ska ha typ 2-3 ruscher om dagen för att få honom till att förhoppningsvis få upp lite slem. Och sen ja, han är en stor herre som kostar betydligt mer än en liten shettis i omkostnader så man kan inte ha honom som en ren sällskapshäst i mina ögon. Men det finns säkert dom som kan..

Men nu får jag bara hoppas att allt blir bra och hästen blir frisk så jag kan lägga detta bakom mig.

Risken för att han ska bli sjuk av hösilage är oändligt liten. Jag hade tagit den risken om jag varit du. Som jag ser det är hans luftvägsproblem betydligt värre. Personligen har jag aldrig varit med att någon häst insjuknat under mina år inom hästbranschen. Se bara till att kolla noga så att hygienen i balarna är god och att hösilaget går åt snabbt.

Jag vet precis hur du känner dig... Men det har ändå inte gått så lång tid.
Måste du betala de 10 000 som det kostade när han stod på kliniken?

Det kan vända helt plötsligt. Det gjorde det med min häst... Blev inte så mycket bättre första dagarna med Hippotrim, men sista dagen var han som vanligt igen. Han har haft perioder då han har hostat en del (dålig luft i stallet pga dammig torv och en stallägare som tror att hästarna fryser och inte kan ha fönster/dörrar öppna på natten fast det är +15 grader på kvällarna) men så fort han får vara ute på bete eller är ute länge på kvällarna så försvinner det. Din häst verkar ha fått rätt så rejäl bronkit ändå som inte vill ge med sig även med medicinering, och hade jag varit i din sits då hade jag låtit hästen vara på bete och inte gett en massa mediciner eller ridit honom. Märker du ingen förbättring efter 2-3 månader - då kan jag förstå om du vill ta bort honom, men ge honom en chans först.

Jag lider med dig, det är skitjobbigt när ens häst mår dåligt, och vill du prata får du gärna adda mig på msn.
Kram!

Risken för att han ska bli sjuk av hösilage är oändligt liten. Jag hade tagit den risken om jag varit du. Som jag ser det är hans luftvägsproblem betydligt värre. Personligen har jag aldrig varit med att någon häst insjuknat under mina år inom hästbranschen. Se bara till att kolla noga så att hygienen i balarna är god och att hösilaget går åt snabbt.

Han äter hösilage sen flera veckor tillbaka nu eftersom jag förstod väldigt snart efter att ha samtalat med veterinär att risken för botulism är väldigt liten. Eftersom jag bara har denna Tinker och en liten shettis så köper jag 35kilos balar.
Tack för du delade med dig av din erfarenhet av hösilage. :-)

Jag vet precis hur du känner dig... Men det har ändå inte gått så lång tid.
Måste du betala de 10 000 som det kostade när han stod på kliniken?

Det kan vända helt plötsligt. Det gjorde det med min häst... Blev inte så mycket bättre första dagarna med Hippotrim, men sista dagen var han som vanligt igen. Han har haft perioder då han har hostat en del (dålig luft i stallet pga dammig torv och en stallägare som tror att hästarna fryser och inte kan ha fönster/dörrar öppna på natten fast det är +15 grader på kvällarna) men så fort han får vara ute på bete eller är ute länge på kvällarna så försvinner det. Din häst verkar ha fått rätt så rejäl bronkit ändå som inte vill ge med sig även med medicinering, och hade jag varit i din sits då hade jag låtit hästen vara på bete och inte gett en massa mediciner eller ridit honom. Märker du ingen förbättring efter 2-3 månader - då kan jag förstå om du vill ta bort honom, men ge honom en chans först.

Jag lider med dig, det är skitjobbigt när ens häst mår dåligt, och vill du prata får du gärna adda mig på msn.
Kram!

Jo de 10.000 på djursjukhuset är vad jag fick betala efter regleringen..kostar skjortan att dra dit dom där... *Hualigen* Förra gången han var där för 4år sen pga. virus infektion med väldigt hög feber som inte gav med sig löste jag ut honom för dryga 6.000 efter reglering.. *Tjolahoo* ;)

Mitt stall är ett kallstall som numera inte har ett enda fönster eller dörr stängd och kommer inte ha det i vinter heller... såklart så ska det inte dra eller snöa på dom;-) Lovar!!

Klart han ska få en chans, har redan gått väldigt långt tycker jag.. Nu får tiden på betet bestämma var vi ska landa i slutändan, mer kan jag inte göra. För jag kan säga att jag vill aldrig medicinera honom så här kraftigt, stackare vad han har käkat mediciner! Som ändå inte har hjälpt... :cry: Men det visst vi ju inte innan vi började.. ;-)

Vad jag inte fattar är hur f*n (ursäkta) slemmet ska komma ut! Han hostar inte, har inget näsflöde... hur ska det komma ur hans luftvägar så att bukandningen kommer försvinna. Som jag rent spontant känner hade det ju varit bättre att han hosta för då hade väl skiten kommit upp i varjefall.. :confused: :angel:

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: TantEster
·
Hästvård Jag har redan skrivit hyllmeter efter hyllmeter om min otursfågel till häst här på buke så en del av er känner kanske igen min historia...
2
Svar
29
· Visningar
3 492
Senast: Reebok
·
M
Hästvård Har nu haft ut veterinären x-antal gånger till min pålle som åter insjuknade i ngt som låter som fång på alla symtom men enl hovslagaren...
Svar
6
· Visningar
1 537
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka