min häst drar upp huvudet!

T

tildaajohansson

Jag har letat runt, men har inte hittat någon tråd där jag fått svar på min fråga.

Det är så att min häst går jätte fint i form och på tygel i skritten, förutom att han "hackar" med huvudet (går som om han nickar). Men så fort jag visar att jag ska börja trava, så drar han upp huvudet, hur mycket jag än håller emot.
Det går ibland att få ner honom, men drar oftast upp huvudet igen då..
Vad kan detta bro på? Eller har ni något tips på vad jag kan göra?

Sv: min häst drar upp huvudet!

Om jag vore du skulle jag testa ett nytt bett då det är ett tydligt tecken på att den ogillar bettet. Är det inte bettet som är fel på (man kan behöva testa ett 10-tal bett innan man hittar rätt!) så kan det vara din hand, sadel, ryggont eller andra faktorer som är störande. Har du låtit en hästtandläkare kollat tänderna? Kan lika gärna vara något i munnen som irriterar.

prova slappna av. speciellt i armar o händer "få ner" och "hålla emot" låter för mig som att du rider mkt med händerna?

nej, jag är mjuk i handen, och "skrynklar" inte ihop honom, utan rider lång och låg..

Men tack ändå! :)

Jag har olika bett.. ett två delat och ett rakt ...
Ska köpa ny sadel, för den passar inte, men just nu rider jag med Puta, och det hjälper inte ändå , så just det att han drar upp huvudet har inte med sadeln att göra i detta tillfället!

Men får testa andra bett :)

Tack för tipsen! :D

nej, det har jag inte testat, eftersom jag rider med Puta. Det är ju inget som kan klämma med en puta.. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama