Min häst Darrar!

T

TrollfotsMatte

HJÄLP!

Idag tog jag in min nordis med enormt mycke päls, så han har bara haft på sig regntäcke, vi har haft mellan 17-22 minus idag.
Poblemet är att när jag får av honom hans täcke så darrar han om baken, pratade med mina hästvänner och någon tyckte de kan vara korsryggsförlamning, men den andra säger att de kommer bara vid foder byte och jag har inte bytt foder, eller när hästen rids hårt och sen bara vilar, men min häst har inte gjort de heller, eftersom att vi har haft de så ruskigt kallt har han stått i snart 2 månader i princip, visst har vi gått på promenader och så har jag kört en gång och skrittat ut ett par gånger. min vet säger som vanligt avvakta och se!
Någon som varit med om sånt här?
vad var de då? och vad gjorde ni?
Jag tänkte hela honom i morgon bitti och lägga på honom termotäcke.
Jag kanske är världens nojigaste matte, men jag vill verkligen inte att min heppa ska må dåligt.

Sv: Min häst Darrar!

När du lägger på ett tunt regntäcke när det är så kallt hindrar du hästen från att resa sin päls och därmed få ett värmande luftlager. Det är mycket möjligt att han helt enkelt frös. Tror det bästa är att låta honom vara utan täcke om det inte är mycket nederbörd och blåst.

Mitt klena halvblod skakar lite titt som tätt.
Han fryser väldigt lätt (har varit sån sen han fick Erlichias), speciellt om det blåste (vilket det alltid gör här nere i pinan)
Han brukar sluta skaka när han rör på sig eller börjar äta.
Prova med termotäcke, 20 minus är ju faktiskt ganska kallt.
Korsförlamning tror jag inte att det är, då skulle min ha det ett par gånger i månaden :o

Om man tar på ett ofodrat täcke på en hårig häst trycker man ihop pälsen så att den förlorar en del av sin isolerande förmåga, samtidigt som täcket inte har något foder som ersätter detta.
Detta borde bli särskilt kännbart när det är sådär kallt.
Eventuellt kan hästen även blivit fuktig under täcket och därmed frusit ännu mer.

Kolla du hur hästen verkar må imorgon bitti, och skippa täcket.

Min häst darrade också när jag tog in den häromdan. Men men hon är klippt, gick med ett tunt regntäcke på sig. Det blev ett häftigt väderomslag till mycket blåst och mycket regn.
När hon kom in fick hon ett fleecetäcke på sig, och stod och åt hö. Efter cirka 10 minuter avtog darrningarna.
Tror helt enkelt att hon frös

Tack så hemskt mycke för alla svar!
Jag brukar inte ha täcke på honom om de inte är mer än 20 och då lägger jag termotäcket, men i morse var de inte jag som la ut dom.
Trolla brukar bara ha regn täcke när de snöar i massor eller blåser hårt, han ser ut som en grissly björn och blir svettig om jag lägger termo på honom annars!

Tack än en gång.

Av mina erfarenheter blir det bara värre av att sätta på endast regntäcke när det är kallt. Då är det bättre att inte sätta täcke alls, om man inte sätter ett tjockare eller ev. ett ylletäcke under regntäcket.

När du lägger på ett tunt regntäcke när det är så kallt hindrar du hästen från att resa sin päls och därmed få ett värmande luftlager. Det är mycket möjligt att han helt enkelt frös. Tror det bästa är att låta honom vara utan täcke om det inte är mycket nederbörd och blåst.

:bow: :bow::bow:

En kompis till mej sa att hästarna darrar för att hålla värmen.
Då antar jag att hon menar att dom rör musklerna eller nått..

Det är helt sant. Tyvärr brukar resonemanget fortsätta med att eftersom de skakar för att hålla värmen behövs inget täcke :crazy:. När vi skakar gör vi det för att hålla värmen på precis samma sätt som hästen. Vi brukar då kalla det att frysa.

I veckan när min trolla darrade, pratade jag med vet, han tyckte att man ska avakta och se, han har varit "normal" ända till idag igen, vi har -23 här och trolla har termo täcke på sig och ser som sagt ut som en grissly björn med sin päls + att dom har fri tillgång till hö, jag tog in en häst först, sen for jag och min sambo och skulle ta in trolla och Mirre, Joel tog trolls, och han var ruskigt stel, men de blev bättre när han fick gå en bit, sen darrade han också en stund när han kom in, tog av honom täcket, och gav honom hö, och så donar jag väl lite med healing, så jag helade honom lite. blir så ledsen och känner mig ruskigt maktlös, när jag inte vet vad de är, och inte kan göra nå, för vår vet är väl inte heller så haj på vad han ska göra.
Urs vad de kan vara jobbigt och vara hästägare.:cry:

Han kan ju mkt väl ha fått korsförlamning. Att han är stel samt att han darrar trots varmare täcke gör ju att det onekligen låter som det. Ta kontakt med vet. igen!

Jag tycker inte du ska oroa dig över detta! Det är fullt normalt att en häst darrar när den försöker hålla uppe värmen!
Det är inte att den fryser så den huttrar som vi människor gör utan för den rör musklerna, istället för att den ska gå och röra på sig, som den har som alternativ!
Han behöver absolut inte ha täcke, det är ju en Nordsvensk och är ju gjord för vårt klimat! Håller med de andra om att ett täcke bara förstör för hästen, de får svårt att hålla värmen-tack vare täcket!!
Så lägg täcket på hyllan, så ska du se att han är jättepigg och darrfri i forsättningen!

Han kan ju mkt väl ha fått korsförlamning. Att han är stel samt att han darrar trots varmare täcke gör ju att det onekligen låter som det. Ta kontakt med vet. igen!

Jag ska ringa honom ikväll igen, min vet tyckte ju att de är så ovanligt att dom får de, så de kan knapast vara de tyckte han, men men, sen har jag en bekant som "pratar" och känner hästars kropp igenom sin, och hon sa också att de känns som en korsryggsförlamning. är så jävla handikappad när man bor i en liten by med bara 1 vet och nästan 20mil till nästa!
försökte ringa vet nu, men inge svar!skit.

Om hästen står stilla där ute i kylan så är det inte så konstigt att den är lite stel mär den ska gå in.
Har det tex. varit blåsigt dom dagarna hon darrat. Då står dom ofta stilla med rumpan mot vinden.
Vi hade ett sto som plötsligt blev halt och vi fattade inte varför förrän jag två dagar senare kom på att hon stod och spände sig hela dagen i hagen, la täcke på och som genom ett under blev hon ohalt:D Då bor vi i Skåne och hon hade vindskydd.

Jag tycker inte du ska oroa dig över detta! Det är fullt normalt att en häst darrar när den försöker hålla uppe värmen!
Det är inte att den fryser så den huttrar som vi människor gör utan för den rör musklerna, istället för att den ska gå och röra på sig, som den har som alternativ!

Jo det är ett klart tecken på att hästen är så nedkyld att den måste ta till kroppens försvarsmekanism för att försöka få upp värmen igen. dvs att röra musklerna - skaka/darra.

precis samma som när människor börjar frysa med andra ord.
tyvärr är det du hört ett hopkok av halvsanningar som många hakat på och som tyvärr lett till den slutsats du redogjort för ovan - vilken tyvärr är felaktig.

Hästen fryser om den darrar!

Senast ändrad:

som flera redan klokt påpekat till dig så lägger du på ett ofodrat regntäcke i minusgrader så gör du hästen kallare än om den gått utan täcke och kunnat använda pälsens isolerings förmåga till att hålla kylan ute.

enkel regel: ska man täcka i minusgrader så skall täcket vara fodrat.
behöver dock inte vara mycket foder - kan tex vara fleece eller endast ngra lätta thermo grams foder.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 186
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 267
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 414
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 481
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna