Min häst bockar...

Sv: Min häst bockar...

Den utrustning jag använder verkar ju faktiskt fungera eftersom vi kunnat genomföra våra planer efter utbrotten. :idea:

Det är ju inte så att jag inte har någon hjärna, jag funderade bara på om det fanns något mer jag inte hade tänkt på då det är mycket som rör sig just nu.
Alla andra trådar jag hittat verkar dessutom handla om hästar som slår, inte såna som bockar.

Den utrustning jag använder verkar ju faktiskt fungera eftersom vi kunnat genomföra våra planer efter utbrotten. :idea:

Det är ju inte så att jag inte har någon hjärna, jag funderade bara på om det fanns något mer jag inte hade tänkt på då det är mycket som rör sig just nu.
Alla andra trådar jag hittat verkar dessutom handla om hästar som slår, inte såna som bockar.

Men då är det väl jag som saknat hjärna då som trodde din fråga handlade om just utbrotten där hästen bockar som en galning, inte om hur bra det funkar efter dem?:grin:

Har man en häst som bockar x antal hundra meter vid flertalet tillfällen, tycker ju inte jag att det fungerar som planerat, men alla är ju olika.

Min tanke var fortfarande om jag missat att tänka på något säkerhetsmässigt.
Men när fokus flyttade sig till att hästen förmodligen är en idiot så tänkte jag försöka förklara lite, men uppenbarligen misslyckades jag totalt. :p

Och jag ha ju faktiskt fått med mig att nylongjordarna inte går sönder + lite annan info så jag tror nog att tråden fyller sitt syfte.

Har en till fråga.
Ser att Walsh har en annan modell av svanskappa än den "vanliga". Finns på denna länk:

http://www.frtab.se/svansgaffel-walsh/1274-0

Vilken är effektivast /skonsammast för hästen? Och hur sjutton sätter man fast den där modellen? Den ser ju inte ut att vara istället för en svanskappa, eller?

Den där såg ju nästan ut att vara bättre sett ur synvinkeln att den är lite bredare och hästen borde få svårt att knipa in hela den där plattan? En vanlig svansgaffel är visserligen hård men tar hästen i så borde han ju iaf få in svansen mellan benen?

Min häst som har problem med vissa muskulära punkter bak, mår nog egenligen inte så bra av den vanliga svansgaffeln som jag upplever trycker otroligt hårt just kring svansen. Den här kanske är bättre?

Senast ändrad:

Jag tycker den ser obekväm ut... Har dock inte provat en sådan gaffel.
Jag har en gammal hederlig i läder med platta i, och den kan hästen inte styra svansen med.

Allmänt bör man väl bara använda svansgaffel om behovet verkligen finns, och då se till att den är i gott skick, och framförallt rak och lädret helt.

Allmänt bör man väl bara använda svansgaffel om behovet verkligen finns, och då se till att den är i gott skick, och framförallt rak och lädret helt.

Ja, det förstår jag så klart. Jag hade ju inte frågat om jag inte haft behovet ;)

Jag kör inte med svansgaffel nu. Hästen har endast haft det i lopp för han sprungit med svansen rätt ut och haft bättre koncentration med gaffeln på. Men nu frågade jag mest för att jag skulle haft nåt som hindrar honom att ställa sig och studsa som en galning. Och som sagt, den vanliga svansgaffeln trycker väldigt mycket just kring svansroten och strax ovanför den...

Ja, det förstår jag så klart. Jag hade ju inte frågat om jag inte haft behovet ;)

Jag kör inte med svansgaffel nu. Hästen har endast haft det i lopp för han sprungit med svansen rätt ut och haft bättre koncentration med gaffeln på. Men nu frågade jag mest för att jag skulle haft nåt som hindrar honom att ställa sig och studsa som en galning. Och som sagt, den vanliga svansgaffeln trycker väldigt mycket just kring svansroten och strax ovanför den...

Det förstår jag att du inte skulle göra ;) vad jag menar är att om man bara har den när den verkligen behövs, och en ganska liten stund så är det nog inte hela världen, jämfört med vad som kan hända om hästen tar tömmen. Men om den klämmer så mycket känns det som ett dåligt alternativ. (Som sagt jag har inte provat den andra modellen, så jag kan egentligen då inte svara på frågan.)

Har sett att det finns med fast svanskappa, är det ett bättre alternativ än en avtagbar? Sett ur synvinkeln att man har en häst som studsar....

ja det är det ju , för är det nånstans de går av så är det ju just vid spännena

Det förstår jag att du inte skulle göra ;) vad jag menar är att om man bara har den när den verkligen behövs, och en ganska liten stund så är det nog inte hela världen, jämfört med vad som kan hända om hästen tar tömmen. Men om den klämmer så mycket känns det som ett dåligt alternativ. (Som sagt jag har inte provat den andra modellen, så jag kan egentligen då inte svara på frågan.)

Nej, och då ska jag säga att min häst är verkligen skum. Han brukar nämligen kunna ta tömmen. MEN - då har han aldrig visat några tendenser alls på att slå eller bocka. Drar man inget i tömmen då så släpper han upp svansen igen så att man lugnt och fint kan ta tillbaka tömmen. Men bocka helt out of the blue....det går tydligen. Knasboll. :cool:

Knyter du svansen kan han inte ta tömmen, inte slå heller om han skulle få för sig det. Två flugor i en smäll ;)

Gillar inte dom som bockar heller, då knyts svansen. På 1-åringen har jag slaggjord för säkerhets skull, än har han inte testat men nån gång kan vara den första.

Knyter du svansen kan han inte ta tömmen, inte slå heller om han skulle få för sig det. Två flugor i en smäll ;)

Gillar inte dom som bockar heller, då knyts svansen. På 1-åringen har jag slaggjord för säkerhets skull, än har han inte testat men nån gång kan vara den första.

Ja, sedan grannen till oss avled av sin hästs sparkar så har vi också slaggjord på våra, eftersom de är unga och orutinerade.

Vår ettåring blev inkörd nu under hösten, och tränaren har använt käk hela tiden. Vi kommer också använda det ett tag till här hemma, men hur länge brukar ni andra använda det i träning utanför banan, om ni använder det på era småttingar? (Har inte haft det på de hästar vi kört in själva utanför banan.)

Någon bild på en bra knuten svans någon?

Ja, jag har tänkt att jag ska knyta den nästa gång jag ska trava här hemma. Fick lära mig hur jag skulle göra, får se om jag kommer ihåg då.
Ta tömmen gör han bara ibland men för den skull hade jag inte behövt några hjälpmedel, men som sagt, bockningarna är ju verkligen INTE roliga. Så, det lutar åt att antingen knyta svans eller att ha svansgaffel, men då vet i sjutton om inte jag föredrar att knyta svansen. Man behöver ju inte göra så hårt, och då är det ändå inget som trycker på hans ömma punkter.
Suck. Det var så enkelt innan han gjorde så där. Bara på med det nödvändigaste liksom. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka