Min häst bockar...

ghost

Trådstartare
Min nya häst har en förmåga att börja bocka som en galning när hon blir rädd på banan.

De två gånger hon gjort det hittills har det gått bra men jag funderar ändå på det här med säkerheten. Sulketten med träskaklar klarade sig bättre än vad speedcarten i järn klarade sig. Men det blev inte värre än att det är lätt att rikta upp och förstärka.

Slaggjorden och öronproppar har hon gått med hittills, hon har gigantiska öron så jag vet inte om det finns mössor/gummiöron i hennes storlek men att döva henne mer känns naturligt. Speciellt som orsaken till det senaste utbrottet var ett fyrverkeri!!!!
INTE vad jag förväntar mig en tisdagskväll i oktober för övrigt.

Tips och råd? Kan svansgaffeln göra nytta till exempel. Att en käk kan göra nytta inser jag, men om den eller ryggstycket går av har jag troligen ännu mer problem.

Sv: Min häst bockar...

Knyt svansen för säkerhetsskull, slaggjorden knäcker/böjer bara skalmarna när dom börjar bocka eller slå. Käk med pinne eller något annat som gör att dom inte vill stoppa ner huvudet och börja bocka.

Börjar dom slå ordentligt finns det inte mycket som håller oavsett.

Jag hade en läderhuva med gummiöron som var avklippta i toppen för att den hästens jätteöron skulle passa (lindys crown öron).

Byt häst...
Ursäkta om jag är krass, men hästar som gör så där är bara dumt att hålla på med. Finns alltid de är minst lika bra prestationsmässigt som inte gör så.

Byt häst...
Ursäkta om jag är krass, men hästar som gör så där är bara dumt att hålla på med. Finns alltid de är minst lika bra prestationsmässigt som inte gör så.

Onödigt svar. Ghosts mening med att skapa tråden var nog att få konkreta råd. Hade hon velat byta häst hade hon nog inte skapat tråden.

Man VET väl själv att det inte är bra att hästen gör så, men om man skulle ge upp och byta häst varje gång en häst beter sig lite oävet, ja då skulle man nog få byta häst ganska ofta. Alla hästar kan ju bli rädda och försvara sig med att stegra, sticka, slå eller vad det nu kan vara.

Har själv en häst som är 9 år som jag haft ett år och kört kanske 150 ggr? Två av dessa gånger har han ställt sig och bockat och varit allmänt dum. Precis som TS häst. Skulle han göra detta varje gång man kör, eller verkligen slå för att komma loss - ja då hade jag nog tänkt till. Men först och främst kanske man vill försöka komma till rätta med problemet, innan man ger upp och skickar hästen vidare.

Jag vill inte köra min häst med käk i skogen eftersom jag vill han ska jobba sin rygg. Men jag har slaggjord och dessutom satt en slaggjord precis bakom rumpan, över skaklarna på vagnen, så att han inte ska få över benen som han fick första gången. Sist tror jag han kände det, för hasspetsarna tog i den gjorden då.
Kanske en extra slaggjord bakom ändå skyddar lite till också?

Sen finns det ju klassikerna: svansgaffel och bunden svans (inte överdrivet hårt), men om hon inte heller kniper innan så...
Tungband, för ytterligare kontroll?

Åså är det viktigt att man sätter slaggjorden korrekt. Ser mest dom som bara sitter i flärpen på ryggstycket, dvs nästan på ryggen där den inte gör någon nytta.

Det här handlar ju dessutom om en relativt oerfaren häst. Både kropp och knopp är lite sena och det mesta hon blivit utsatt för fungerar alldeles utmärkt.

Jag tror jag går på Nebraskas linje med en halvlång gummikäk som extra säkerhetsbälte på banan. Den får inte bli för kort på grund av att jag håller på med ett ombyggnadsprojekt av bakdelen även om jag kommit en bra bit.

Lite ridträning tror jag kommer att bli bra på henne i vinter också.

Tja,frågan är om du ska avvakta med projektet en månad eller och ha lite kortare käk ändå? Kommer hästen väl lös lär du inte komma långt med hästen ändå?

Jag skulle då hellre ha nylonkäk o nylonryggstycke OCH nylonslagrem så hon känner att hon inte kommer nånstans med dumheterna...då håller det ju iallafall.

Vad är skillnaden på nylonslagrem och den i läder? Alltså på vilket sätt är den i nylon mer hållbar?

Den går aldrig sönder, som den i läder går av där ringarna sitter om dom bråkar nog mycket ...det finns inga ringar på nylonen

Åså är det viktigt att man sätter slaggjorden korrekt. Ser mest dom som bara sitter i flärpen på ryggstycket, dvs nästan på ryggen där den inte gör någon nytta.

Ja men precis. Det är oroväckande många som gör så.
Jag ska nog till och med flytta ner min ytterligare, även om jag haft den långt ner tidigare också.

snart får vi väl djurens rätts hästgrupp på oss...eller så blir vi citerade :rofl:

Onödigt svar. Ghosts mening med att skapa tråden var nog att få konkreta råd. Hade hon velat byta häst hade hon nog inte skapat tråden.

Ptja, må så vara enligt en del.
Men att hålla på med hästar som bockar så att man är orolig att vagnen ska gå sönder känns ju rätt farligt och onödigt. Fine om en ettåring gör så i början, men hur kul är det om den senare gör det i lopp?

Har själv haft en häst som bockade och inte sjutton hjälpte det med käk + slaggjord i nylon. Skalmarna gick åt skogen i stället och hästen kom lös. Dessutom blev jag själv ordentligt sparkad och hade det velat sig riktigt illa hade jag inte suttit här idag. Det var frågan om centimeter där. Finns snällare hästar. Alltid.

Mina slaggjordar från JN har aldrig gått sönder. Det är alltid skalmarna som knäckts eller böjts som på Ergo-vagnen. Men det kanske handlar om att man har den korrekt? Hästen får inte samma styrka om man har den långt bak (strax ovanför spännerna som håller svanskappan).

Tror fler skulle börja knyta svansen på hästarna, om dom har tendenser till att bocka eller slå i vagn. Den ska knytas hårt, slappar ändå sen när man börjar köra.

Käk hjälpte inte på den jag hade, som slog som en idiot tills vagnen eller selen var paj. När han började slå testade jag dra upp automaten till max och på han gjorde det ingen skillnad. Han är idag såld, nya ägarna är fullt medvetna om hans dumheter.

Du får tycka vad du vill - jag vet varför jag frågar.

Hästen har alltid tränat i lag med andra de gånger den varit på banan innan den kom till mig, dessutom kan jag tänka mig att det inte var SÅ många av dem som utfördes efter mörkrets inbrott. Det är mycket att lära sig för en osäker häst som precis flyttat och dessutom varit på banan 1 gång i år innan den kom till mig.

Hade det däremot varit en häst som slagit sig fri innan den kom till sans, då hade jag inte skapat den här tråden.

Oavsett anledning till att hon gör så och när, förutsätter det inte handlar om smärta, hade jag satt på den utrustning som behövs vid de tillfällen de behövs tills jag är säker på att det inte blir den reaktionen.

Handlar det om osäkerhet, nytt stall och mörker, så kanske bakdels träningen kan få vänta de få tillfällen som behövs för att hästen ska acklimatisera sig till sin nya miljö och träningstider?
Risken finns ju att bakdelen är ert minsta problem om detta beteende fortsätter.

Var rädd om er, ni är värdefulla!:love:

Ptja, må så vara enligt en del.
Men att hålla på med hästar som bockar så att man är orolig att vagnen ska gå sönder känns ju rätt farligt och onödigt. Fine om en ettåring gör så i början, men hur kul är det om den senare gör det i lopp?

Har själv haft en häst som bockade och inte sjutton hjälpte det med käk + slaggjord i nylon. Skalmarna gick åt skogen i stället och hästen kom lös. Dessutom blev jag själv ordentligt sparkad och hade det velat sig riktigt illa hade jag inte suttit här idag. Det var frågan om centimeter där. Finns snällare hästar. Alltid.

Jag förstår absolut vad du menar. Och visst måste man sätta sin egen säkerhet i första hand. När det hände mig första gången blev både jag och hästen skadade, för att jag valde att hoppa ur. Gången därpå satt jag kvar och tack vare att jag hade en medhjälpare med mig slutade hästen, och knallade hem som om inget hänt. Skulle detta dock bli en vana, som han gör varje gång jag kör, ja då kommer jag nog inte hålla på med honom mer. Dock har han aldrig ens knipit svans på banan, än mindre visat tendenser till att bocka. Där är han seriös. Jag vet inte vad det är hemma, och båda gångerna har det varit i mkt lågt tempo.

Men tja, nog är man lite dum ändå kanske. Jag läste någonstans att detta var att jämföra med kvinnor som inte lämnar sina misshandlande makar. De stannar i hopp om att han ska förbättra sig (nåja, inte alltid, men det är en annan diskussion) och så kan det ju vara i detta fallet också. Man vill ge hästen ytterligare en chans. Och en till... Tills det verkligen går illa.
I mitt fall vill jag helt sätta igång hästen först och dessutom gå till botten med smärtorna, så det inte är nåt sånt som gör att han beter sig som han gör.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka