Min häst blev medvetslös

Tack för alla tummar!
Nu ska jag se om jag kan få sova några timmar tills kliniken har telefontid i morgon. Usch, så nervös :(

Var med om nåt liknande med min häst för många år sedan, han tuppade av men var vid uppvaknande helt som vanligt. När det hände en andra gång konstaterades hjärtfel på djursjukhuset.

Håller tummarna för dig o din häst, att de hittar felet och att ni får fler fina år tillsammans.

Håller tumme för att ni lyckas reda ut de frågetecken som finns, och att ni får mer tid tillsammans i framtiden :heart

Var med om nåt liknande med min häst för många år sedan, han tuppade av men var vid uppvaknande helt som vanligt. När det hände en andra gång konstaterades hjärtfel på djursjukhuset.

Håller tummarna för dig o din häst, att de hittar felet och att ni får fler fina år tillsammans.

Hur gick det för honom, kunde han leva vidare med det felet?

Hon hade fler extraslag under kvällen. Vid samtalstillfället hade de inte hunnit titta på hur det sett ut under natten. Hon är visst lite piggare och äter bra men dricker dåligt, så står fortfarande på vätskedropp med B-vitamin och kortison. Jag ska dit och krama henne efter lunch, för då har hjärtläkaren haft en chans att titta på EKGt.

Ska ha stenkoll på de andra tre i hennes seniorflock då det kan röra sig om en ackumulativ förgiftning, och att de andra kanske bara inte visar symptom än. De går (gick, fram till nu) i en ny hage i år, en stor en med en massa växtlighet, som vi nu ska krypa igenom och spana in på molekylnivå. Givetvis kollade vi igenom den innan betessläppet, men det är ju så lätt att missa nån liten växt:devil: nånstans.
Men hon kan lika gärna ha snappat upp nåt under ridtur (vi slappar alltid på lång tygel och hon får äta medan hon går), promenader eller nåt annat.

Eller så beror allt det här på något helt annat. Man vet inte än.
Igår pratades det om eventuell leverbiopsi.
:(:(:(

Eller så beror allt det här på något helt annat. Man vet inte än.
Igår pratades det om eventuell leverbiopsi.
:(:(:(

Usch och fy, det är så jobbigt med sjuka hästar, och speciellt innan man vet varför. Hoppas att allt går framåt med dit vackra sto nu, och att det inte är någon förgiftning som drabbar de andra också. :(

Titta efter digitalis/fingerborgsblomma... Finns massor här i år... :(

Jag avskyr de flesta färdiga ängsblandningarna (nu snackar vi inte vallblandning) eftersom de oftast innehåller digitalis (och det aldrig står på vilka sorter som ingår). Så pass giftiga växter vill jag inte ha i min trädgård. Bla för att min åker slås till djurmat.

Hur gick det för honom, kunde han leva vidare med det felet?
Vi blev rekommenderade omedelbar avlivning på djursjukhuset, men vi ville inte lämna honom där utan valde att ta med honom hem och låta honom somna in hemma i hagen en vecka senare.
Felet berodde på att hjärtat var förstorat och den förklaringen vi fick då var att hjärtat helt enkelt inte orkade pumpa runt ordentligt, därav "svimningarna" men också rådet att avliva snarast på grund av att hjärtat kunde stanna. Med reservation för att jag inte minns exakt vad de sa och alla detaljer, jag var 13 år, i chock och det var 1998. Jag utgår från att det så här långt senare finns betydligt bättre både utrustning för diagnostisering och eventuell behandling idag.
Ponnyn var då 18 år. Innan vi köpte honom som 16 åring så hade han varit aktiv som tävlinghäst i hoppning och på senare år som ridskolehäst och det hade aldrig varit något "konstigt" med honom.

13705187_10153668362492483_486868_n.jpg

Idag är hon mycket piggare, och levervärdena har återgått till det normala :D
Helt otroligt. Hon ville springa iväg med mig hängandes i grimskaftet när vi tog ut henne en sväng ur klinikstallet. (jo jag ser att det är en giftig växt med på bilden, men hon fick inte i sig nåt annat än gräs, vi drog vidare när vi såg den)
I morgon ska vi göra ultraljud på hjärtat för att se om det är något allvarligt fel på det. Om så inte är fallet får hon komma hem <3

Veterinären tror dock inte att "svimningen" beror på förgiftningen, dock att vingligheten gjorde det. Så det kan ha berott på hjärtat, vilket vi ska försöka ta reda på i morgon. Annars funderade han på narkolepsi O_O

Det slog oss igår att hon kan ha svimmat av en gång tidigare för ca 4 år sedan. Då trodde stallfolket att det var kolik och hon behandlades därefter, har i efterhand fått veta att hon mer eller mindre bara legat platt i boxen (och slagit i huvudet) och liksom varit borta i ögonen.

Oavsett vad det beror på, har hon haft ryttare på ryggen för sista gången. Nu ska vi bara kramas och promenera resten av livet.

Men som sagt, ett UL kvar innan vi vet om hon får komma hem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
G
Hästvård Hejsan! Det finn säket en tråd för denna men hittade den inte, har lite bråttom med att få svar då jag ligge ri strid med veterinären...
Svar
7
· Visningar
1 263
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår