Min häst bits och är respektlös, vad ska jag göra?!

C

chantilly-gray

Cred till dom som orkar läsa och hjälpa mig med detta!

Ja, jag har nu blivit medryttare på en D-ponny valack som fungerar toppen i ridningen. Det är dock inte där problemen sitter. Första gången jag skulle ta in honom från hagen blev jag nästan inkastad i elstängslet, han kastade sig ut med mig halvt hängandes i grimskaftet och var nära att själv kliva på trådarna som jag var tvungen att kasta på marken. Efteråt gjorde han utfall mot mig och drog mot stallet, fick som tur var kontroll på honom efter en stund och med lite hjälp av en vän som jobbat mycket med problemhästar kunde vi leda honom lugnt. Hon använde sig mycket av NH-metoder, kroppsspråk och markerade tydligt avståndet mellan hästen och sig själv med hjälp av grimskaftet. Jag har provat detta nu efteråt och får bara hugg efter mig, känner ingen rädsla utan bara ilska då han inte respekterar mig på marken över huvud taget.

Ryktar jag nafsar eller biter han mig där han kommer åt, när jag ska korrigera hugger han ännu värre. Har kollat igenom kroppen så att han inte har ont, eller har några sår som skaver osv. Men har nu kommit fram till att han bara är ouppfostrad och är van att få styra och ställa som han vill. Är rädd att han kommer köra över mig någon dag om ingen förbättring sker, jag är väldigt liten och tunn och har inte mycket fysisk styrka i mig. Är själv väldigt intresserad av NH och vill lära mig mer.

Mycket tacksam om någon vill hjälpa mig! :(
 
Sv: Min häst bits och är respektlös, vad ska jag göra?!

Vilken ouppfostrad häst du har blivit medryttare till. Vad säger ägaren? Mitt tips är att ägaren tar hjälp av någon kunnig inom området. Under tiden kanske du kan få ta hand om en annan häst tills den nuvarande är bättre hanterad. Om inte ägaren är intresserad av hantering så kanske den kan skicka dig på en kurs. Du få vara rädd om dig. En ouppfostrad häst kan vara farlig och man ska inte riskera sin hälsa för nån annans häst.
 
Sv: Min häst bits och är respektlös, vad ska jag göra?!

Hur beter sig hästen mot ägaren? Och har du tagit upp det här med denne samt frågat om lov att ta hjälp av en NH-person?

Om du inte redan gjort det anser jag att du ska tala med ägaren innan du drar dit andra människor för att hjälpa dig. Om det varit min häst hade jag blivit väldigt bestört över hästens beteende, men också över att medryttaren tagit dit en människa, NH eller ej, för att hjälpa till. Det är sällan uppskattat med medryttare som försöker lösa problem på egen hand och utan ägarens godkännande. Personligen hade jag blivit asförbannad och slängt ut personen med huvudet först.

(Om ägaren är medveten om allt och sagt OK till att ta dit en problemlösare kan du ju ignorera ovanstående.)

Vill väl även tillägga att hästen självklart kan ha ont, om det räckte med att man själv "kollade igenom" kroppen hade ju röntgen och hältutredningar inte behövts.

I alla fall. Jag hade nog bara sagt tack och hej i en sådan situation, hästen behöver ju inte vara ouppfostrad utan bara enormt dominant eller osäker och därmed en sådan som kräver en speciell typ av människa. Det finns gott om mer okomplicerade hästar att bli medryttare på. Vill du ändå verkligen fortsätta, tala med ägaren och kom fram till en lösning med densamme. H*n kanske är medveten om problemet (varför h*n då inte sagt något är ju en annan sak) och kan hjälpa dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst bits och är respektlös, vad ska jag göra?!

Vilken ouppfostrad häst du har blivit medryttare till. Vad säger ägaren? Mitt tips är att ägaren tar hjälp av någon kunnig inom området. Under tiden kanske du kan få ta hand om en annan häst tills den nuvarande är bättre hanterad. Om inte ägaren är intresserad av hantering så kanske den kan skicka dig på en kurs. Du få vara rädd om dig. En ouppfostrad häst kan vara farlig och man ska inte riskera sin hälsa för nån annans häst.

Hon vet om att han kan vara bråkig, hon är på semester i två veckor och jag tar då hand om honom under tiden. Jag ska föreslå att vi tar dit en NH-tränare som kan hjälpa oss, tar självklart inte din någon utan hennes samtycke. Tack för ditt svar, ska träna från marken idag!
 
Sv: Min häst bits och är respektlös, vad ska jag göra?!

Hur beter sig hästen mot ägaren? Och har du tagit upp det här med denne samt frågat om lov att ta hjälp av en NH-person?

Om du inte redan gjort det anser jag att du ska tala med ägaren innan du drar dit andra människor för att hjälpa dig.

Vill väl även tillägga att hästen självklart kan ha ont, om det räckte med att man själv "kollade igenom" kroppen hade ju röntgen och hältutredningar inte behövts.

I alla fall. Jag hade nog bara sagt tack och hej i en sådan situation, hästen behöver ju inte vara ouppfostrad utan bara enormt dominant eller osäker och därmed en sådan som kräver en speciell typ av människa.

Tack för ditt svar! Han kan vara lite otrevlig mot henne också, nafsa och bråka när hon leder honom. Inget som hon verkar ta på största allvar i alla fall. Tänker dock fråga om vi kan träna NH när hon kommer hem från sin semester. Tänker också be henne låta en veterinär kolla igenom honom, och kolla så att sadeln inte sitter fel osv.

Jag vill gärna inte lämna ett problem olöst utan ser det här som en bra utmaning för både mig, hästen och ägaren. Det måste ju tas tag i förr eller senare menar jag.
 
Sv: Min häst bits och är respektlös, vad ska jag göra?!

* Hästen kan ha ont, synd som jag såg i ett svar genom röntgen, kiropraktor osv.
* Du visar rädsla, du kanske inte är rädd men visar dig som det.
* Ägaren/du får träna mycket mycket mycket från marken.
* Styrka och våld hjälper aldrig så du kan vara hur liten som helst
* Stanna hästen, backa den och när den står still gå, börjar den igen gör du om.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 185
Senast: purity_666
·
Hästvård Hej alla! Jag är helt ny här, är gäst, kan man säga. Är i stort behov utav råd, hjälp, synpunkter från er alla. Om det är så att en del...
Svar
8
· Visningar
2 009
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Jag har en häst som tycker om att bita på saker, slicka på saker och pilla på saker. Jag har haft honom i 6,5 år och sedan han var 3...
Svar
10
· Visningar
2 683
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp