Min häst äter blommor

J

Jennifer80

hur ska jag göra, min pålle står på ett stort bete med tillräckligt mat och idag när jag stod där en stund och tittade på honom, då vips försvan en stor smörblomma i hans mule, Ska jag gå i hela hagen och ta bort blommorna?

Jag fattar inte varför han överhuvudtaget käkar det där.

Har era hästar ätit giftiga växter? har de blivit dåliga?

Sv: Min häst äter blommor

Vi har fyra hästar varav en äter smörblommor :mad:
Hon började med det ett år när hon gick på ett mycket dåligt bete... efter det tycker hon att d är gott och ja, hon blir sjuk av det! De andra äter inte smörblommor *phu*.
Nu får jag rensa en liten hage varje försommar (när smörblommorna blommar som mest) för att hålla henne frisk. Hoppas att det inte blir så för dig!

Oj vad tråkigt! Men vad får de för symptomer när de blir dåliga?

Hon svullnar först i mankammen, sedan i lymfkörtlar runt och mellan ganascher, därefter svullnar nosrygg och andningsvägar... och hon får ödem i huden.
Förra åter "triggade" vi fram ett fånganfall :mad: genom att köra henne för hårt på grusvägarna under försommaren när smörblommorna blommade. Det var veterinären som var ute då som konstaterade att det var smörblommorna som åstakom hennes problem, innan visste jag inte vad det var och ingen annan veterinär hade kunnat hjälpa mig med det heller, och jag har pratat med många!
Nu känner jag mig helt sker på att det är smörblommorna, vi har ju kunnat "testa" henne under förra sensommaren och i år genom att erbjuda olika beten bl.a.
Det här är ju "bara" de symptom som våran ponny får, jag vet inte hur andra hästar reagerar.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 189
Senast: lizzie
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 908
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 760
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd