Min häst är trafikfarlig!

Nickelodion

Trådstartare
Hur bär man sig åt för att få hästen att vara trafiksäker? :confused:

Min häst verkar aldrig lära sig de där...:(
Jag bor mellan två bondgårdar och det är endel hus runt om kring, så det kommer nästan alltid en bil eller traktor när jag är ute och rider.

Eftersom jag inte har någon direkt variation på ridvägar så måste jag ge mig ut på vägen.

Om jag skulle möta en bil (eller ännu värre en lastbil!) så måste jag fort som f*n kasta mig in nånstans, annars blir det mos av oss båda..

Jag är så trött på att alltid sitta och oroa mig på ridturen. :devil:
Är det någon som har något tips på hur man kan vänja honom, på ett någorlund säkert sätt, vid trafik? :bump:
/Mallan

Sv: Min häst är trafikfarlig!

Har ni ingen egen bil på gården som du kan träna med? Annars kanske man kan få låna grannens ngn gång då de inte behöver den. Börja med att gå förbi och vänja sig, sedan starta den osv.

Hästen känner definitivt din oro för era ridturer i trafiken. Försök att slappna av.
Hur är hästen på gården? Reagerar den på samma sätt som när ni rider ut?

Men han är bara rädd för bilar när dom åker förbi, och så fort den närmar sig så vänder han tvärt och springer i väg. Men jag antar att det är något liknande jag måste träna på.

Usch, det är ett gissel med trafik;)...Själv undviker jag vägar i mesta möjliga mån efter en olycka med förra hästen. Han visade mig att det inte finns något som heter "trafiksäkra" hästar. I mitt fall red jag i skritt på lång tygel på en 90 väg (har allt gått "förr") ca 50 meter för att komma in på en annan väg, möter en långtradare i kurvan som lättar på gasen (han kunde ju inte göra så mycket annat och hästen och jag hade mött många tradare förr), Sune knatar på i lugn lunk avslappnad och precis när långtradaren passerar oss reser sig hästen och går ikull baklänges:eek: =ont:( ...det gick äckligt fort och han visade inte med en klippning i örat ens att han tyckte tradaren var otäck utan gick bara rätt upp...

...nå vi klarade oss, hästen utan en skråma och var hur lugn som helst i vimlet med andra trafikanter som kom oss till undsättning (även tradare fick stopp för att kolla att allt gått bra) så det var bilar och folk överallt, själv fick jag ett blåmärke som gick från axeln, över hela armen, sidan och ner ända till foten:crazy: ...

Efter denna händelse undviker jag vägar...JAG känner att jag inte fixar det längre och påverkar därför hästen negativt. Mindre grusvägar med låg trafiktäthet går bra men för säkerhetsskull rider jag in i skogen om jag möter en bil...

rid med en riktigt lugn och trafiksäker häst, och i början så skritta LUGNT in på en sidoväg, för varje fordon som åker förbi går du närmare och närmare vägen..
tillslut kommer den där gången att nu får det bära eller brista och du passerar fordonet på vägen.. koncentrera dig på att komma förbi fordonet.. och beröm mycket..

jag tror att mycket är ditt fel.. du är nervös, jagar upp dig när det kommer ett fordon och stressar upp hästen genom att tokfly från fordonen.. om du skulle göra likadant på en 100% trafiksäker häst skulle den på bara någon vecka bli livrädd för trafik för att DU blir det..

en grej som fungerade UNDERBART bra på polarens ponny var att man stoppar fetvadd i tårna på ett par nylonstrumpbyxor, knyter till och klipper av = hörselproppar för häst.. för hon regerade väldigt mycket på ljudet.. så gör ett par sådana först och träna sedan hästen OCH dig på att inte vara trafikrädda..

och hästen klarar sig mycket bra med hörselpropparna, det tar bort mycket ljud men hästen har ändå sin syn att lita på och förhoppningsvis ska ju ryttaren sitta kvar och kunna upptäcka faror som varnar via låga men hörbara ljud.. så hästen kommer inte att lida av att få lite nedsatt hörsel under ridturerna..

Hej Nickelodeon. Jag önskar jag hade ett bra tips till dig men jag sitter i samma sits!!!Har en hyfsat trafikerad väg jag måste korsa för att ta mig ut på de fina ridvägarna, min pålla började krångla med mötande bilar:confused: , reste sig, vänder om beredd att ta till flykten mm. Obs, det har aldrig hänt henne något i trafiken innan detta!!!!Jag har börjat leda henne på vägen och då går det rätt bra, vet ej om detta är rätt men det funkar bra för mig. Jag tycker det är bättre att hoppa av och leda än att sitta och va orolig och spänna sig för det påverkar jag ju INTE henna positivt precis.:angel: Så ja,SUCK denna trafik! Inte kul när det krånglar men man får hoppas det blir bättre!

Träna på det hemma på gården! Be någon ha sin bil igång medans ni rider förbi den. Gör detta "100" gånger och beröm varje gång det går bra. Gör det om och om igen även om det går bra, och fortsätt beröm.
Nästa steg är att bilföraren gasar lite med motorn.
När detta går bra, alltså 100% säkert, inget halvdant tränande, kan ni fortsätta med att låta bilen rulla sakta förbi er, gasa lite, köra fortare förbi er osv.
Räkna med att detta kan ta flera veckor! Och träna inte i timmar varje dag, utan bara lite då och då och sluta så fort det går bra. Då minns hästen bilen som att den inte är så farlig.
Men räkna med att det kommer ta tid!

Jag har tidigare nästa bara haft T.säkra hästar.
Men en som jag har nu är rädd för STORA fordon.

När han var 3 så tömkörde jag den på en grusväg o möter en Van.
Han kör sakta men hästen vänder in FRAMFÖR bilen och var nära att bli "klippt" med backspegeln.
Vet nu om detta och utsätter oss inte i onödan.

Mötte en stor hästbuss i en skarp kurva, då försöker den att hoppa över staketet på h. sida men får honom att dra framåt på en väg rakt fram. PUUH
Det är svårt att träna den för detta.

Dessutom har den som inte har vari rädd för Crosshojar numera blivit rädd för Mopeder o cyklar,
Har grannungar som har haft trimmade moppar som har låtit som 10 st. och cyklar som skramlar utav bara den.
De har åkt genom skogen till deras hage och syftet har bara varit att skrämma hästarna, vilket de har lyckats med

Polisen har varit hem till dessa(inte jag som anmält) och numera låter de som de ska, men skadan är redan skedd.
Det går ej att prata med föräldrarna. Pappan har hotat mig med misshandel och gjort så med frun o andra och har suttit inne för det.

Tack för alla tips.

Ska försöka att inte stressa upp mig så mycket, men det är inte lätt när man kommer på jättesmala vägen och man inte har någonstans att gå undan.Det är inte så kul när man ska passera ett fordon med 50cm marginal med en häst som man vet är rädd. :crazy:

Sen tycker jag facktiskt att många bilförare ska ta lite mer hänsyn till hästar på vägen! :mad:
Det händer alldeles för ofta att de kommer bilar som inte saktar ner när dom kör förbi..:devil:

Ska försöka vänja honom vid bilar iallafall, men håller mig nog undan för lastbilar odyl..:crazy:

För många hästar kan det vara nyttigt att gå i en hage nära en trafikerad väg. I hagen har de plats att springa undan om det är något utan att skada ryttaren. Till slut bryr de sig inte och går och betar jämte staketet mot vägen.
Har du möjlighet att få låna en hage ett par veckor och testa?

Det finns ju flera olika sätt att träna en häst att bli trafiksäker.

Ett sätt om det är akut är att signalera till föraren att stanna och så smyga förbi hästen.

Ett annat gammalt beprövat är att rida 3 stycken och en rädda elelr trafikovana hästen i mitten så har han tryggheten i flocken, sen växla så att hästen går sist och med tiden får hästen gå först.

Men gemensamt är ju att det tar TID. Jag tränade min en sommar genom att en bil körde bredvid oss när vi traskade till sommarhagen.

Det hjälper inte.
Mina har gått vid E4an.
De lär sig att fordonen ej kommer in i hagen. En vanesak.
De känner sig trygga där.
Det är en annan 5a att möta dem.

Att vänja hästen vid möte av lastbil kan vara praktiskt omöjligt, såvida du inte har en sådan själv.

Liknande trådar

Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 458
Hästmänniskan Min älskade medryttarhäst har flyttat :cry: och jag har funderat på att köpa mig en egen Dock finns nu inga stallplatser med tillgång...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Sunny
·
Hästmänniskan Jag har ett "litet" bekymmer. Står i ett toppenbra stall och allt har varit hur bra som helst fram tills för cirka ett halvår sedan...
Svar
16
· Visningar
2 105
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?