Min häst är inte glad.

L

lillasyster

Hej. Jag har ett stort problem. När jag tittar på mitt 10åriga islandssto ser jag inte en glad häst, utan en ledsen och trött häst. När jag tar in henne ur hagen på dagarna, får jag nästan släpa in henne, och när jag borstar och gosar med henne står hon bara och hänger med huvudet. När jag sedan ska ut och rida får jag fullkomligt dra henne ur stallet. Men och andra sidan när vi är ute och rider, är hon glad och pigg. Öronen är framåt hela tiden... Hon får mat, och kärlek, vad kan jag mer ge henne? Tacksam för svar...
 
Sv: Min häst är inte glad.

Oj... Vårt sto är ibland lite tröt och "deprimerad", dock mest på hösten/vintern. Då brukar vi ge henne extra B(E) vitamin och det tycks hjälpa. Hoppas din häst blir glad igen!
 
Sv: Min häst är inte glad.

Har hon bra hage och gott sällskap? Och är maten avpassad efter hennes behov? Är hon frisk? Det finns lite olika saker att kolla upp om man är orolig.
 
Sv: Min häst är inte glad.

Hon har jättefina hagar, och bra sällskap, det är nästan bara i hagen jag ser att hon är glad. Hon frå bra grovfoder, men inte så mkt mat nu på sommaren. hon får mineraler. Hennes tänder är precis kollade och hon rör sig fint. Visar inget tecken på att ha ont. Har du mer tips och råd?
 
Sv: Min häst är inte glad.

Jag skulle låta henne bara vila i sommar.
Bara gå i hagen och vara häst ett tag.
om hon är glad i hagen.
och sen till hösten se om hon fått tillbaka energin.
Inte ens ta in i stallet för att gosa.
utan bara låta henne gå och vara häst.
 
Sv: Min häst är inte glad.

uttråkad kanske? rider du alltid ensam? gör nått nytt med henne. hoppa, tömkör osv, åk på kurser, inte bara för islandsinstruktör, utan på miljöträning och så. du vet när man går under presseningar och så. rider du ut eller på volt? kort sagt, variera träningen=)
 
Sv: Min häst är inte glad.

Hos oss har vi haft grymt varmt några dagar, och det påverkar våra hästar. Liksom mycket insekter - de blir inte lika glada då.

Annars skulle jag nog ställa av hästen ett par veckor och se vad som händer. Hel vila, inget gos, borstning eller pyssel. Det kan vara nog så nyttigt faktiskt.

Sen starta med Naggurs variationer :)
 
Sv: Min häst är inte glad.

Min mamma köpte och bytte till sig ett sto som tidigare hade ridits av alla möjliga, hon gick på turer vilket hon inte trivdes med. Och illa menat med turer eftersom endel hästar passar utmärkt till det och andra inte. ;) När hon kom hem så brukade min kompis rida henne mycket då min mamma inte hade tid. Hon var slö, hade ledsna ögon. När hon sakade efter när vi var ute o red så sa jag alltid åt henne att driva på, men hon lät henne gå i sin takt. Med tiden så gav min kompis henne kärlek och var positiv och glad. Så började hon piggna till och bli piggare och glad. Så ibland brukade jag jävlas med min kompis och bara drev på min häst när min kompis hade lite längre tyglar och tänkte på annat. Och då körde alltid mammas häst ner huvudet och slängde ut med frambenen och sprang i full fart efter. Självklart blev inte alltid min kompis så glad :p

Jag har lärt mig att inte driva på en slö häst, låt den gå i sin egna takt.
Och sen när det gäller pigga hästar som vill springa, låt dem springa!

:banana: Melina
 
Sv: Min häst är inte glad.

Du känner på dig att du gör vad du kan för din häst och att den borde må bra och vara glad jämt fast den itne är det.

När det blir så så tycker jag att man skall kosta på sig ett blodprov för att se så inte hästen har dåligt värde eller brister.

Att hon är pigg och glad när ni väl rider kan ju bero på att hon vet om kraven som ställs och hon lyder dig för en häst ska lyda.
 
Sv: Min häst är inte glad.

hej!

Det är inte så då att hon trivs alldeles utmärkt i hagen och inte vill komma in? Och sen visar det sej att det var rätt skönt att stå o sova inne o bli gosad med, och det var ändå rätt skoj att gå ut o bli riden..

Så brukar min vara.. Specielt på sommaren är det jättemotigt att gå från gräset o kompisarna i hagen, men rätt skänt o slippa flugor mm i stallet och väldigt skoj att bli riden!

/ Lavinia, vars pålla älskar mat!
 
Sv: Min häst är inte glad.

Det är precis vad jag gör. Jag rider ut mycket, men tränar också i paddocken, tömkör, longerar, låter henne springa fritt i padocken ensam eller med en annan häst. Går på kurser, ska tävla i augusti och rider långa skogsturer. jag köpte henne från Island förra sommaren och hon hittade på mycket bus i början, som att slänga av mig m.m. så jag lät henne vila hela förra sommaren. För att anpassa sig till miljön, mig och sin nya omgivning. Så denna sommaren siktade jag in mig på att få rida min underbara häst. Någon tipsade mig om att ta blodprov för att se så att allt står rätt till. Det verkar vettigt. tack för alla svar!
 
Sv: Min häst är inte glad.

Men om hästen är pigg ott rida så kanske det är som någon sa. att hon inte vill gå ifrån flocken. och väl inne i stallet e de så mycigt att bli ompysslad=) Men ett blodprov kan ju aldrig skada=) Hur gammal är hon? Hur länge är hon riden?
 
Sv: Min häst är inte glad.

Vad härligt, en häst från Island....!


Kan hon vara sliten av värme/ohyra, lite sömn i hagen? är det oroligt i flocken, har hon vaktar rollen i hagen? då kan det ta på dom en hel del.. Å andra sidan är hon ju van att gå ute massor från sitt hemland, så det låter ändå lite konstigt... jag tycker du gör rätt som kollar henne faktiskt.

Lycka till!
 
Sv: Min häst är inte glad.

Så fort min häst är deppig så hittar jag alltid på något som jag vet att han tycker är kul, ger lite extra havre och tar en lång härlig runda med mina kompisar och tar långa snabba galopper och låter han bestämma tämpo ibland, inte så att han tror att han får göra som han vill utan mest avslappnat. Jag kan oxå rida och bada, en del hästar blir väldigt glada av det ;)
 
Sv: Min häst är inte glad.

lillasyster skrev:
Det är precis vad jag gör. Jag rider ut mycket, men tränar också i paddocken, tömkör, longerar, låter henne springa fritt i padocken ensam eller med en annan häst. Går på kurser, ska tävla i augusti och rider långa skogsturer. jag köpte henne från Island förra sommaren och hon hittade på mycket bus i början, som att slänga av mig m.m. så jag lät henne vila hela förra sommaren. För att anpassa sig till miljön, mig och sin nya omgivning. Så denna sommaren siktade jag in mig på att få rida min underbara häst. Någon tipsade mig om att ta blodprov för att se så att allt står rätt till. Det verkar vettigt. tack för alla svar!

Ett blodprov är att rekommendera. Min Frieser har varit så här oxå och det visade sig som jag misstänkte attdet fanns spår av erlichia på honom.
 
Sv: Min häst är inte glad.

Hon är 10år och exakt hur länge hon är riden vet jag inte. Jag köpte henne för 1,5 år sedan.
Igår kändes allt mycket bättre, hon kom till mig i hagen och var jättemysig inne i stallet. Jag tror att om man tror att sin häst är ledsen kollar man på den på ett helt annat sätt. Om hon står och hänger med huvudet, tror man automatiskt att hon är jätteledsen fastän hon kanske bara står och njuter och sover lite... Jag tror att hon bara är trött pga av att det är varmt, mycket knott och flugor m.m. men det kanske inte är så dumt att ta ett blodprov iaf.. för att se så att allt står rätt till... Tack för alla bra svar! Kram
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 004
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 216
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 382
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp