Min hamster har krypit in i väggen!

M

monchestre

HILFE!
Min guldhamster i ett obekvakat ögonblick under sin kvällslekstund i frihet krypit in i ett hål i en skarv mellan vägg och garderobslist. Så länge hon var i garderoben kände jag mig relativt lugn men efter ett rejält "duns" så befinner hon sig numera i intilliggande vägg...Bor i lägenhet. Vad göra? Om jag har tur hittar hon tillbaka ut genom hålet, men annars?
ser fram emot ett roligt telefonsamtal till vaktmästaren i morgon... Inser att ett djur för hundra kronor ej kommer att uppbåda ngn större räddningsaktion, men om den dör därinne kommer det ju sent om sider att börja lukta:crazy:
Frågan är om den även kan komm att besöka anddra lägenheter:cool:
Men mest av allt vill jag såklart ha lilla Fru Kantarell tillbaka. Några tips från byggmästare eller annan spetsig eller trubbig kompetens?
PS
Detta är inget skämt.
DS

Sv: Min hamster har krypit in i väggen!

Jag har slängt in lite frön, men den måste klättra för att komma ut...

been there - done that :D (kompisens hamster smet)

hamstern lär hitta ut igen om nu inte hålet leder iväg in i en annan lägenhet... ställ ut mat på golvet en bit från väggen så att du hinner fram och fånga den...

kanske sätta upp lapp i trapphuset om det finns risk att den hamnat i en annan lägenhet - var 17 bor du som har hål i väggarna?

Jag kan inget om hamstrar, men som monchestre sa; locka med något?

Favoritmat? Frukt? Grönsaker? Godis? Ost? Nötter? Ruska på matskålen?

Kanske kan du ställa buren utanför hålet i hopp om att hon vill sova där hon brukar?

kanske sätta upp lapp i trapphuset om det finns risk att den hamnat i en annan lägenhet - var 17 bor du som har hål i väggarna?

Bra idé! :bow:
Sätt upp en lapp eller knacka på hos grannarna!
Se till att lämna tel.nummer och vilken uppgång du bor i o.s.v. så de kan kontakta dig om den dyker upp.

Köp en musfälla (typen burfälla)

Jag fångar massor av möss i den varje dag. ;)

Problemet är nog tyvärr inte att hon inte vill komma ut, hon kan nog inte:crazy:
Alltså, under garderoberna sitter en list, och i hörnet finns ett mkt litet hål (varför?) som inte leder in i garderoben utan i väggen. Listen är alltså hög, ca 10 cm, så hamstern måste klättra för att komma ut, men det kan hon, när jag passade vid hålet innan så var hon nära att ta sig ut, men vände. Problemet är nu att den på ngt sätt kommit in i intilliggande vägg istället. väggen är ihålig låter det som, men jag vet ju inte vad som finns därinne eller om den kan ta sig tillbaka.

Fattar inte heller varför det är hål i väggen men jag har hört att det hände mkt skit på 60-talet...:smirk:

Och hur ska jag teleportera in den genom ett 5*5 hål?;)

Ärligt talat är jag inte sugen på att prata med grannarna.
Dessutom är jag snart 27 år och är gymnasielärare. JAg borde inte ha hamster.

Vaddå borde inte ha hamster?? Förstår inte riktigt det där....

I alla fall, när jag hade en guldhamster från skolan hemma (under skoltiden, ett jullov) så smet hon in mellan väggarna (mellan väggen och väggen i ett städskåp, rättare sagt).
Hon tyckte det var himla mysigt och ville inte komma fram i första taget.
Fick lägga supergod mat (tror vi la både julskinka och sylta) utanför hålet där hon krypit, på ett avstånd så hela kroppen var tvungen att komma ut för att nå maten. Hade sedan en linjal eller liknande (minns ej) och satte precis bakom henne så fort hon kommit fram - så hon inte kunda krypa in igen.

Hoppas hamstern kommer fram!!

Hoppas jag med!:cry:
tycker väldigt synd om henne just nu, och mig själv också för den delen.

Hon har nog det bra och mysigt, skulle jag tro...Därav anledningen till att hon inte kommer ut igen.

Och hur ska jag teleportera in den genom ett 5*5 hål?;)

Ärligt talat är jag inte sugen på att prata med grannarna.
Dessutom är jag snart 27 år och är gymnasielärare. JAg borde inte ha hamster.

Jag är 40 och har råttor (Tamfödda som bor i en bur när jag inte har dom med mej ut)

Mat är knepet. Rigga burfällan med mat och se till att ingen annan mat finns framme.

Jag tror inte heller hon lider ngn nöd, men det som bekymrar mig är att det lät som hon föll en rätt bra bit när hon kom in i väggen istället, plus att det låter som hon försöker klättra upp nu men misslyckas. Risken är alltså att hon inte kan återvända till den vägg där utvägen finns.

Jag tror hamstern bygger bo där inne om du lägger mat i hålet, och den kommer förmodligen bara ut under natten. Så sätt upp en burfälla och fyll med en massa gott. Pasta och kokta ägg brukar vara populärt!

Går det att fästa en kvist/pinne eller liknande in i hålet, så hon kan ta sig upp?

Har du inte typ en slags håv eller nåt som du kan få in i väggen och försöka fiska upp hamstern när den försöker komma ut? Eller det är kanske ett litet hål..:cool:
Du kan ju hänga in nåt slags tyg eller nåt som är mer greppvänligt för klorna så klättrar kanske den upp (och så ha en burfälla utanför ifall det händer när du inte är där). Tänk på att fäst tyget för hamstrar tycker sånt är roligt att bita i och dra iväg med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka