Min häst slickar inte på saltstenen!

P

Pontiac

hejsan sevjsan!

Min häst slickar inte på sin saltsten. Vad ska man göra om dom inte gör det? För hästen måste ju ha i sej salt.


gallopssan!:bump:
 
Sv: Min häst slickar inte på saltstenen!

Korrekt uppfattat av dig! :D Hästen måste ha i sig salt. Du kan gå till din närmaste foderbutik och köpa en säck salt, tex från Kra**t för en billig penning och ge några matskedar om dagen, mer sommartid då den svettas eller när du ridit hästen mkt svettig.
Min häst slickar inte heller på sin saltsten, den bara samlar damm... :smirk:
 
Sv: Min häst slickar inte på saltstenen!

Det går peecis lika bra med grovt salt utan jod från matbutiken, är billigare per kg och lättare att få tag på än Kraffts...

Jag ger 1 tsk till shettis, 2 tsk till D-ponny och 3 tsk till stor häst.
//marti
 
Sv: Min häst slickar inte på saltstenen!

Han kanske får tillräckligt ändå. Färdigfoder och mineralfoder innehåller salt....ibland ganska mycket. Vad ger du ?
 
Sv: Min häst slickar inte på saltstenen!

pratade med en kille på kra**t förra året som skulle räkna ut våra foderstater i stallet när vi analyserat hösilaget, han sa att hästar i allmänhet får i sig för lite salt. Han rekomenderade 30gr. salt/dag oavsett foderstat och att använda ren salsten utan mineraler. Svettas hästen mycket bör man kanske öka givan. Bara dom har fri tillgång till vatten kan dom inte få i sig för mycket salt, men följ rekomenderad dos....:banana:
 
Sv: Min häst slickar inte på saltstenen!

bor man vid kusten , så kan grovfodret innehålla ganska mkt. salt.
jag tror att hästen slickar i sig det h*n behöver.....
 
Sv: Min häst slickar inte på saltstenen!

jag har en liten stor häst, 152 cm i mankhöjden. ska jag ge honom ca 3 tsk salt i maten då per dag!?

Tack för alla svaren!:rofl:
 
Sv: Min häst slickar inte på saltstenen!

hillevie skrev:
bor man vid kusten , så kan grovfodret innehålla ganska mkt. salt.
jag tror att hästen slickar i sig det h*n behöver.....

Det tror jag också. Min häst slickade olika mycket olika år. Något år rörde han den inte alls, medan han andra år kunde äta "normalt". Jag är absolut ingen expert, men jag tycker det låter rimligt att hästen dissar saltstenen om ändå fodret innehåller mycket salt.. Men rätta mig gärna om jag har fel..
 
Sv: Min häst slickar inte på saltstenen!

Det finns studier som visar på det motsatta... var hade jag den där länken nu.. finns iaf på kraffts hemsida om salt, där de referar till en tjej vid SLU som gjort en undersökning med travhästar i hårt arbete och vägt deras saltstenar för att se hur mkt se slickar och några få av dem slickade såpass mkt att de iaf fick i sig underhållsbehovet, men ingen vad de behöver vid hårt arbete.

Men om man är lite osäker, bättre ge salt än låta bli. De mår ju inte dåligt av överskott.
 
Sv: Min häst slickar inte på saltstenen!

Okej, alltid lär man sig något nytt...! Min nuvarande pålle konsumerar en "stor" saltsten (vad är den på, 10 kg..?) under installningsperioden mellan betessäsongerna och vi saltar även höet när vi får hem det.

Hur vet man hur mycket salt hästen behöver då, och vad händer med överskottet om man ger för mycket?
 
Sv: Min häst slickar inte på saltstenen!

Om man ger hästen för mkt salt så dricker dom bara mer vatten. Om hästen har fri tillgång till vatten så är det ingen fara. Dom kissar även ut saltet ganska fort om dom får för mkt. ;)
 
Sv: Min häst slickar inte på saltstenen!

lägg i salt i maten det e ganska smart det gör min kompis i mitt stall
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 559
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Oskar slickar intensivt på sporren på höger fram. Började idag. Han har redan hunnit slicka bort päls. Avleder och nejar - vilket...
Svar
3
· Visningar
670
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp