min häst matvägrar

Seabaz

Trådstartare
Min häst äter inte kraftfodret...

förra våren fick han korn+betfor. Sedans tälldes han på bete och fick ingen krafft alls.
Sedan började jag med fibergi bas men bytte det för att han blev så satans fet av det.
Bytte till krafft grund + korn men hästen ville inte äta kornet verkade det som...
Så tog bort det och gav bara krafft grund.

Nu vill han inte äta det heller... Har givit det torrt för jag anser att det inte är någon fara att min häst någonsin skulle kasta sig över maten, han gör inte sånt.

Provade att blöta upp det igår och då åt han upp allt (har lämnat över hälften i krubban de senaste dagarna).
Dessutom fick han lite betfor i också...

Nu funderar jag på om jag ska börja ge hästen havre+betfor istället.
Bar för att han ska få något att tugga på vid insläpp.
Jag rider så pass lite att han klarar sig på bara hö iafl!

Eller ska jag behålla krafften som jag inte vet om han tycker om?
Han åt det igår men ska prova hela veckan att blöta upp det med betfor.......

Havre är en klar favorit hos honom men sätter sig i huvudet om det blir för mycket.......

Kräsen häst! :crazy:
 
Jag rider så pass lite att han klarar sig på bara hö iafl!
Havre är en klar favorit hos honom men sätter sig i huvudet om det blir för mycket.......

Jag förstår i ärlighetens namn inte vad problemet är? Om höets värden täcker hästens behov så finns det ju ingen anledning att hålla på och försöka få i honom kraft? Om du ändå vill ge lite som skramlar i krubban så ge honom en näve havre/mål då, så lite lär ju inte sätta sig i huvudet?
 
Grisan brukar också sluta äta maten då och då. Förut lämnade hon över hälften men jag fortsatte ge henne giva och hon fick fri tillgång på både hö och kraft. Numera äter hon upp all mat, och verkar överhuvudtaget mycket gladare. Fast ibland får hon ryck och slutar äta saker. Lucernpellets slutade hon äta, då fick hon hack, och åt det. Korn slutade hon äta för länge sedan, men äter numera. Har iaf inte det problemet att havren sätter sig i huvudet. Hon är likadan på 3 dl havre som 3 kg.

Blir han väldigt konstig av havre, annars kan man väl ge ett halvt kilo lr nått uppdelat på tre(?) mål om dagen :confused:
 
jag tror jag har lösat det nu iafl... han äter det när det är uppblött och med betfor på!

Så nu är frågan om jag ska fortsätta med krafft + betfor eller býta till havre + betfor?
Helt klart billigare med havre... Men då kan jag inte ge honom mer än en halv liter om dagen (uppdelat på två alt. tre ggr)

Meningen är också att jag ska börja rida mer men det har det iofs varit innan med..
Hästarna har fri tillgång på hö ute i hagen och han får ca 3 kg inne. en kaka vid insläpp och en kaka till natten...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 505
Senast: niardasp
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 443
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 142
Senast: ufot
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 260
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp