Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

H

Hanna_S

Jag har flyttat till en gammal gård och tagit över stallet i det skick det var. Har mätt att boxarna uppfyller gällande krav vad gäller storlek och mått mellan gallrena. Nu har jag nyligen köpt en 16 årig ridskolehäst som INTE gillar att vara ensam. Men det måste han ju komma över, så jag stängde helt enkelt in honom i boxen och den andra hästen var i hagen. Han har varit instängd i boxen själv hela natten vid två andra tillfällen sen han kom hit ( har dem normalt på lösdrift ) och då har det gått bra. Men nu blev han ganska uppstressad och efter ett tag så började han att sparka och stegra sig mot väggarna. Han lyckades att stegra sig så att han fastnade med båda hovarna mellan gallren!:eek: De är gjorda av armeringsjärn och när han drämde till med fullkraft så böjde de sig helt enkelt, så att hans hov gled igenom. De gled dock inte ut lika lätt. Det har aldrig föresvävat mig att något sån´t här skulle kunna hända. Det var superläskigt! :eek: Man han lyckades att ta sig loss själv ganska snabbt och han skadade sig inte heller,vad jag har kunnat se så här direkt efter, tack och lov! Men det kunde han ju verkligen ha gjort! Så jag var tvungen att släppa ut honom innan han hade lugnat sig. Så nu blir det väl verkligen ur-svårt att ha honom själv i stallet efter den här upplevelsen! Men min fråga är i alla fall hur jag skall kunna stänga in honom så att han inte riskerar att skada sig själv? Idagsläget är det alltså trä nedtill och därefter armeringsjärn. Jag är inte särskilt sugen på att köpa helt nya boxar utan är väl mer inne på att bygga om de jag har. Jag har tittat på lite bilder här på Buke på boxar. De här utan galler kanske är bäst? Eller är det risk att han blir hängande på magen? Usch vad otäckt!!! Om någon har något annat tips i största allmänhet kring detta med hästar som inte vill vara ensamma, så tar jag gärna emot dem också.
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Oj.Det lät verkligen dramatiskt.Man kanske skulle låta honom vänja sig att vara ensam små korta stunder under uppsikt istället.(Eller finns det någon speciell anledning till att ha honom ensam inne på natten)Hur gillar han att vara i stallet med en kompis?Han har kanske inte bott in sig än?Med tålamod brukar det lösa sig,men jag tänker att han nog inte är van att vara ensam.(Ridskolehästar är ju väldigt flockpräglade egentligen..........de går flera i hagen......i stallet....tom i ridhuset och vid uteritt)Lycka till!
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Kanske inte är någon lysande idé att ta bort gallrena helt ifall han får för sig att hoppa över. Jag har varit med om en häst som blev hängandes halvvägs över och inte kom loss vare sig framåt eller bakåt. Brandkår var tvugna att tillkallas som fick ta ner hästen - mycket obehagligt! Den klarade sig med några småsår och blotta förskräckelsen tack och lov.
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Kanske kan du ta någon typ av plyfaskiva att fästa utanpå gallret så att man inte kan få en hov igenom, och bara låta den allra högsta delen av boxväggen/dörren vara "oklädd" så att han kan kika ut där?

Jag skulle inte ta bort gallret om jag var du, enklare då att byta ut gallret alt. prova min metod.

Lycka till!
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Det bästa är väl att bygga in boxen helt så man bara har en grind i boxdörren upptill. Då kan det ju inte ske en gång till.
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Jag har haft honom i drygt tre veckor. Det är inga som helst problem att ha honom i stallet så länge den andra hästen är med. Men eftersom han är en ridskolehäst sedan 10 år, så är han ju verkligen inte van att vara ensam någonsin, så det är där problemet ligger. Vi har haft problem med att rida ut ensamma också, men det går bättre och bättre. Så då tänkte jag att det var dags att ta itu med att kunna vara själv istallet nu, så att det också kan börja att fungera. Han måste ju kunna vara kvar när jag skall rida min andra häst. Han har som sagt varit själv två hela nätter sedan han kom hit innan, och då har det gått bra. Mitt stall står liksom i hagen med öppna dörrar, så den andra hästen kommer ju och går lite nu och då. Så det blir ju "små korta stunder" han är själv och jag var kvar hela tiden igår för jag ville inte lämna honom förrän jag såg att han var helt lugn. ( Vilket han tyvärr aldrig hann bli. ) Så anledningen till att han skulle vara själv hela natten var bara för att vänja sig och bli ännu tryggare i den situationen. Och eftersom det har gått bra innan, så trodde jag att han var mogen för det. Svårt att säga varför han reagerade så just igår.
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Ja, det låter vettigt. Han måste säkert kunna titta ut, annars blir det nog förr läskigt.
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Jag har flyttat till en gammal gård och tagit över stallet i det skick det var. Har mätt att boxarna uppfyller gällande krav vad gäller storlek och mått mellan gallrena. Nu har jag nyligen köpt en 16 årig ridskolehäst som INTE gillar att vara ensam. Men det måste han ju komma över, så jag stängde helt enkelt in honom i boxen och den andra hästen var i hagen. Han har varit instängd i boxen själv hela natten vid två andra tillfällen sen han kom hit ( har dem normalt på lösdrift ) och då har det gått bra. Men nu blev han ganska uppstressad och efter ett tag så började han att sparka och stegra sig mot väggarna. Han lyckades att stegra sig så att han fastnade med båda hovarna mellan gallren!:eek: De är gjorda av armeringsjärn och när han drämde till med fullkraft så böjde de sig helt enkelt, så att hans hov gled igenom. De gled dock inte ut lika lätt. Det har aldrig föresvävat mig att något sån´t här skulle kunna hända. Det var superläskigt! :eek: Man han lyckades att ta sig loss själv ganska snabbt och han skadade sig inte heller,vad jag har kunnat se så här direkt efter, tack och lov! Men det kunde han ju verkligen ha gjort! Så jag var tvungen att släppa ut honom innan han hade lugnat sig. Så nu blir det väl verkligen ur-svårt att ha honom själv i stallet efter den här upplevelsen! Men min fråga är i alla fall hur jag skall kunna stänga in honom så att han inte riskerar att skada sig själv? Idagsläget är det alltså trä nedtill och därefter armeringsjärn. Jag är inte särskilt sugen på att köpa helt nya boxar utan är väl mer inne på att bygga om de jag har. Jag har tittat på lite bilder här på Buke på boxar. De här utan galler kanske är bäst? Eller är det risk att han blir hängande på magen? Usch vad otäckt!!! Om någon har något annat tips i största allmänhet kring detta med hästar som inte vill vara ensamma, så tar jag gärna emot dem också.

Jag har varit med om samma typ av indicedent, denna häst fastnade dock med ett bakben och brandkåren fick komma och skära loss hästen. Klarade sig utan allvarliga skador.

Armeringsjärn ar ganska "mjuka" och är gallret högt så ger det sig när hästarna får en fullträff på gallret.

Du kan förstärka gallret genom att svetsa på ett armeringsjärn eller plattjärn vågrätt mitt över gallret. Då blir gallret mer stabilt.

/Lizzie
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Oh, fy vad hemskt!!! Jag tyckte att det var förfärligt när det hände mig igår. Men ett bakben... det är ju ännu värre!

Tack för alla tips!
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Jag säger som någon annan också skrev, lär honom att vara ensam korta stunder under uppsikt. Så gör jag med mina unghästar. Jag tar in dem ifrån flocken o ryktar o pysslar lite med dem sen ut igen. Nästa gång kanske jag släpper in dem i sin box 5 min ensam - med lite havre. Sen får de gå ut igen. Jag tycker att detta sättet fungera bra, men det tar lite tid. Det ska helst inte bli dramatiskt av det hela. Börjar de bli stirriga så släpper jag ut direkt.
Sara
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Jag tycker att det är ungefär så jag har gjort. Som jag skrev har han stått själv hela natten två gånger innan och det har inte alls varit dramatiskt på något sätt. Då har det varit värre att vara uppställd själv i stallgången, så då har jag gjort som du beskrev. Det var ganska otippat att han skulle reagera som han gjorde igår med tanke på hur han har uppfört sig innan.

Jag tycker också att det är svårt att göra som du skrev att släppa ut dem så fort de blir nervösa. Blir inte det som en bekräftelse på att det fanns fog för att vara nervös? Brukar man inte säga att man skall vänta med att släppa ut dem tills de har lugnat ner sig? Och ofta är de ju nervösa från första sekund om det är något de är rädda för. Men visst... efter igår blir det säkert till att börja om från början med mycket små korta stunder under mitt övervakande.
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Jag tycker att det är ungefär så jag har gjort. Som jag skrev har han stått själv hela natten två gånger innan och det har inte alls varit dramatiskt på något sätt. Då har det varit värre att vara uppställd själv i stallgången, så då har jag gjort som du beskrev. Det var ganska otippat att han skulle reagera som han gjorde igår med tanke på hur han har uppfört sig innan.

Jag tycker också att det är svårt att göra som du skrev att släppa ut dem så fort de blir nervösa. Blir inte det som en bekräftelse på att det fanns fog för att vara nervös? Brukar man inte säga att man skall vänta med att släppa ut dem tills de har lugnat ner sig? Och ofta är de ju nervösa från första sekund om det är något de är rädda för. Men visst... efter igår blir det säkert till att börja om från början med mycket små korta stunder under mitt övervakande.

Jag ser det såhär - om hästen är nervös när man tar in dom i stallet själva är dom inte redo att stå i stallet själva, då får man helt enkelt förbereda dom.

Vissa hästar lugnar inte ner sig, dom ger sig inte förrän dom slagit sig själva gula och blå för att ta sig ut. Du har testat att låta honom äta mat när han är inne? så han vet att det väntas mat när han kommer in? Så kan man ju börja, bara ta in honom för att ge honom lite mat sen ta ut honom igen, då borde han lugna ner sig. Men alla hästar är ju individer.

Eller så kan du ta in dom både sen testa att ta ut kompisen bara korta stunder som du sedan utökar, man får börja med babysteg.
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Ja... Egentligen kanske det inte var så konstigt att han reagerade så igår. Det kanske snarare är jättekonstigt att det har gått kanonbra att stå instängd själv i boxen de tidigare gångerna. För han är som sagt väldigt nervös när jag tar in honom själv och han står i stallgången. Men jag har gett honom godis, pratat och sjungit lugnande, klappat och borstat. Det har bara handlat om ett par minuter. Då har han varit nervös hela tiden. Inte ett vilddjur, men påtagligt nervös.
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Ja... Egentligen kanske det inte var så konstigt att han reagerade så igår. Det kanske snarare är jättekonstigt att det har gått kanonbra att stå instängd själv i boxen de tidigare gångerna. För han är som sagt väldigt nervös när jag tar in honom själv och han står i stallgången. Men jag har gett honom godis, pratat och sjungit lugnande, klappat och borstat. Det har bara handlat om ett par minuter. Då har han varit nervös hela tiden. Inte ett vilddjur, men påtagligt nervös.

Okey, jo jag själv tycker att det är lika äckligt varje gång när man ska ta in en häst och den är jättenervös. Det KAN sluta illa.. Jag själv skulle aldrig våga lämna en häst ensam i stallet om jag såg att den var nervös. Jag skulle gå lugnt fram och låta det ta sin tid. Men jag förstår att du kanske blev lite fundersam när han stått lugn tidigare. Det skulle jag också blivit.
Att stå i stallgången själv är det bara en utav mina hästar som klarar av än så länge. Eller visst kan hästen stå där så länge JAG håller i den och hovslagaren håller på eller så men att binda upp skulle vara fullkomligt omöjligt, hästarna skulle börja kasta sig. Dom är helt enkelt inte redo. Men en utav dom klarar det galant.
Du kan väl börja i boxen, bara ge honom lite mat och bara stå utanför och kanske bara förösöka titta på honom och avdramatisera allt. Sen när han har ätit upp tar du ut honom igen. Sen kan du börja ta in honom för att bara pyssla... sen kan du sakta men säkert jobba dig ut mot stallgången. Testa också att ta in båda och gå ut med den andra hästen en pytte stund för att se vad som händer. Jag tror du får testa dig fram lite, du känner din häst bäst så jag tror det bara är du som kan hitta lösningen på problemet. Det ända vi kan göra är att ge tips.
Jag råder dig till att försöka få honom att acceptera att vara själv i stallet så du slipper eventuella vetrinärkostnader ifall han bankar sig själv gul och blå. Det fixar sig säkert ska du se, man måste bara inse att det kan ta sin lilla tid, dom är ju flockdjur. Att vi begär att dom ska kunna vara själva i ett stort stall är rätt mycket begärt - egentligen.
Det ordnar sig - som vi gotlänningar brukar säga ;)
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Just gallret är faktiskt ofta en av de svagare punkterna i en hästbox.

Det du kan göra är att sätta dit ett starkare galler med tätt emellan så att hästen inte kan böja gallret och inte heller få in en hov emellan. Det allra bästa är dock ett rutat galler (ser inte så roligt ut) men är hållfast, sviktar det så kan hästen ändå inte fastna och mindre risk att fastna i springor.
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Tack för tipset. Nu gäller det bara att börja förhandla med maken om vilken lösning det skall bli. Har ju fått flera bra förslag.
 
Sv: Min häst fastnade med hovarna i boxgallret

Jag tror också att det kommer att gå fint men det är ju alltid gott att få tips från mer erfarna. Jag har ju den fördelen att stallet står i hagen, så varje gång jag går in i stallet följer han ju efter. Då är ju han och jag själva inne och då är han alltid helt cool. Problemet uppstår när han inte kan komma ut, om han skulle vilja; dvs om han står uppställd i box eller stallgång. Men jag behöver alltså inte ha någon fight för att få in honom. Han kommer självmant.

Vill också bara förtydliga en sak. Jag har aldrig lämnat honom själv i stallet när han har varit nervös. Själv utan andra hästar alltså men jag har ju alltid varit kvar. De gånger han har fått vara själv helt och hållet har ju varit som jag skrev innan när han har stått i boxen och då har han varit helt cool. 100% lugn som vilken annan häst som helst. Så det var liksom väldigt oväntat det som hände igår.

Men nu känns det som att jag har fått många bra tips både på hur jag skall ändra på boxen och på hästen, så att säga. ;) Tack alla!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 851
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 948
Hästmänniskan Blir säkert långt och virrigt, vet inte vad jag vill, skriva av mig kanske bara... Köpte en ettåring för några år sedan, den växte och...
2
Svar
27
· Visningar
4 111
Senast: Liten
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 003
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Problem med sambons ex..
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp