Min häst åt sin kompis bajs...

milly

Trådstartare
Jag har aldrig sett henne göra det tidigare men har givetvis hört talas om det.
Hon är en 21årig nordis och äter ca 12-13kg hösilage/dag plus 8dl lusern, betfor, mineraler, 2dl linfrö och 2dl b-jäst.
Är det något som fattas?? proteiner, vitaminer? magstörningar?
Hon har alltid vart lite lösare i magen och har även haft lite problem med förstopning/kolik, men verkar må jättebra nu och är väldigt glansig i pälsen mm. (det har hon alltid vart)
Blev så förvånad när hon glatt glufsade i sig sin hagkompis bajshög idag.. "mmm, smaskens!" nästan slickade i sig ända in i det sista. :confused:
Vet ej om hon gjort det fler ggr eftersom hon står hos en fodervärd dit jag åker ca 1gg-2/månad o hälsar på... (har inte haft tillfälle att fråga fodervärden ännu)
 
Förmodligen fattas det nån minderal i fodret om inte hästen är som min arab som blev toksugen på kornkross och åt av bajsen av den anledningen. Mina hästar får pelleterat foder och dom andra hästarna får kornkross. Ska köpa hem lite nykrossad kornkross och se om jag får nån ordning på det hela. Nu är det vår och pälsfällningen kommer igång och då behövs det mer mat igen.
 
Förresten så har hon sedan några veckor börjat FÄLLA och gör det rejält just nu... men jag har, som sagt, aldrig förr
sett henne göra det ens vid fällning eller andra speciella "perioder".
TACKSAM FÖR MER RÅD/TANKAR!! :bow:
 
OCH den andra hästens bajs innehåller varken havre, korn eller annat kraftfoder eftersom den hästen bara får ett par nävar betfor och lite mineraler utöver hösilaget...
Jag såg bajshöget och det verkade innehålla enbart hösilage.
 
Det behöver inte vara något som fattas i foderstaten. Jag har en häst som ibland käkar de andras bajs :o Tidigare så fick jag panik och köpte diverse tillskottsfoder (extra vitaminer, mineraler osv ...allt jag kunde komma på) men ingenting hjälpte. Jag åkte då till klinik och tog blodprov på honom för att se VAD som saknades. Alla värden var bra. Veterinären jag då var i kontakt med sa att det behöver inte vara någon vitamin/mineralbrist utan vissa hästar tycker helt enkelt att det är gott ;)
 
Okej! Tack för svaren.
Hon har förhoppningsvis bara kommit på att bajs är GOTT! :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp