Min gård är taxerad som lantbruk! Vad tänka på?

Farmors

Trådstartare
Har idag fått reda på att min gård taxeras som lantbruk.
Vad ska jag tänka på?
Kommer en enskild firma startas per automatik i mitt namn?
Hur funkar det med momsavdrag för varor och tjänster som köps in för lantbruket räkning, mot vad kvittar jag det?
Har ni några tips, några egna erfarenheter av vad som är lätt att missa så skriv gärna :)!
Hur sköter ni bokföringen?
Kommer under 2013 inte ha någon direkt rörelse på gården som kan inbringa pengar. Nu är det mest utgifter för renovering. Har inga hästar.

Tack på förhand :)!
 
Sv: Min gård är taxerad som lantbruk! Vad tänka på?

Du måste lämna in NE deklarationsblankett men det upplyses du om i deklarationen.

Gällande momsavdrag tror jag att du får kvitta det mot intäkter du får utifrån det privata företaget och ja, det blir automatiskt så att det blir ett enskilt företag. Men jag kan ha missuppfattat och att man kan få kvitta mot inkomst av jobb, bäst att fråga Skatteverket.

Du är skyldig att föra kassabok. Den ska innehålla alla kostnadsposter och alla intäkter.

Om du inte har någon som helst ekonomisk verksamhet på fastigheten, kan du skriva nollor i varenda ruta på NE blanketten och kommentera på självdeklarationen att det är en jordbruksfastighet som bara används för privat boende.
Detta har jag specifikt frågat på skatteverket och fått OK på.
 
Sv: Min gård är taxerad som lantbruk! Vad tänka på?

Du blir inte automatiskt registrerad för moms, utan du måste skicka in en anmälan för momsregistrering. Kolla www.verksamt.se.
Angående momsen, du får kvitta momsen på det du köper in mot momsen på försäljning/intäkt i verksamheten.
Om du ska redovisa momsen årsvis så måste man lämna en momsdeklaration utöver NE-bilagan, även om man bara har nollor att redovisa.
 
Sv: Min gård är taxerad som lantbruk! Vad tänka på?

Tack för svar :)! Jag ska kolla in Verksamt.se och även ringa Skatteverket, de brukar vara duktiga och snälla att hjälpa till när de väl förstår att jag faktiskt vill betala skatt och göra rätt och riktigt ;).
 
Sv: Min gård är taxerad som lantbruk! Vad tänka på?

Du behöver inte skaffa F-skatt har du ingen verksamhet så tror jag inte du behöver skaffa momsregistrering heller. Arrenderar du ut åkrar är det ingen moms på arrende. Nackdelen med att registrera sig för moms är att då kan man inte köra förenklad deklaration och man får ut skatteåterbäringen mycket senare till jul istället för midsommar.

All information ta med en nypa salt och ring skatteverket de är snälla nuförtiden med information.
 
Sv: Min gård är taxerad som lantbruk! Vad tänka på?

Som slags tidigare, du måste själv registrera dig för moms, antingen på en blankett som heter SKV 4620 eller på verksamt.se om du har e-legitimation. Är ni fler delägare måste alla vara registrerade och redovisa för sin andel av moms, intäkter och kostnader.

Är det meningen att du ska bedriva verksamhet på gården är det en bra idé att skaffa en momsregistrering. Är det däremot ett litet jordbruk som du bara använder som ett privat boende behöver du inte vara registrerad för moms.

Från och med beskattningsår 2013 kan man inte redovisa moms i inkomstdeklarationen. Istället måste man lämna en momsskattedeklaration. Momsdeklarationen ska lämnas senast 26 februari året efter beskattningsåret, alltså 26 februari 2014 i det här fallet.

En nyhet för i år är att enskilda näringsidkare som deklarerar elektroniskt senast 2 maj kan få sin skatteåterbäring redan till midsommar (om du har anmält ett konto).

Ring skatteupplysningen så får du säkert svar på dina frågor :)
 
Sv: Min gård är taxerad som lantbruk! Vad tänka på?

Kan vara bra att tänka på är att alla reparationer du gör förutom på bostadshuset är avdragsgillt ,
Ett tipps är att köpa Björn Lundens bok "Lantbrukarboken"
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 349
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp