Min Frieserhingst har bara 8 framtänder...

L

Lilleman

Veterinärbesiktade min nya Frieserhingst på 11 mån idag. Och då upptäckte veterinären att han hade bara 8 framtänder ist för 12.
Är det någon som varit med om det? Hör det till rasen?
Min veterinär hade aldrig sett det förut...
Har lite dålig koll på hur hästens tänder kommer men framtänderna borde ha poppat upp vid det här laget.
Va fan gör man... :confused:

Sv: Min Frieserhingst har bara 8 framtänder...

Nej, mjölktänderna fram (incisiverna) fälls vid 2,5, 3,5 respektive 4,5 års ålder. Saknas tänderna och det inte finns något känt trauma kanske anlagen inte fanns. Frågan är ju då om de permanenta anlagen finns där? Det kan man ju kolla med röntgen.

De sista mjölktänderna bör ha brutit fram runt 9 månaders ålder, de kan ju möjligen vara sena.
Vet du vilka tänder som saknas? Har du ngn bild?

Senast ändrad:

på hundar är det inte så ovanligt att dom har 4 eller 5 framtänder eller att premularerna fattas. jag har sett valpar med saknade mjölktänder där det ändå kommit upp permanenta likaväl som en valp med fulltaliga mjölktänder inte fått alla permanenta.

vet att det inte är helt ovanligt bland större kattdjur heller (vilda) det har gjorts många studier på det och det har inte påvisats att det skulle innebära någon skillnad för individen.

på häst har jag inte hört om det innan, men varför skulle det för häst innebära större skillnad än för ett rovdjur ?

Skillnaden skulle väl vara att hästen använder sina incisiver när den betar, hund och katt har inte så stor användning av sina. Vad gäller premolarerna eller molarerna så kan en saknad tand orsaka stora problem hos en häst eftersom sambandet mellan tänderna är mkt viktigt - tandraden pressas samman tack vara tändernas ställning och anatomi. Saknas en länk i tandraden uppstår mellanrum även mellan övriga tänder (de trycks inte längre ihop) med risk för foderinpackningar och infektioner. Hos hund och katt sitter tänderna glest, saknas en påverkas inte övriga.

Det är dom 2 tänderna som sitter längst ut på sidorna som fattas skulle jag tro. Längst fram har han 4 fina tänder både uppe och nere. Mailade en hästtandläkare och han sa att dom troligtvis kommer men skulle inte så vara fallet så skulle det inte vara nåt problem.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Viva
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 997
Senast: Hund!
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 901
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 162
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?