Min fölunge börjar falla ur...

J

jezzibell

Hej,
Jag har ett hingstföl som är 3,5 månader (född 090627).
Nu känner jag att han börjar falla ur...

Kvoten på höt är tyvärr inte det bästa (kvot 4,8).
Jag har nu börjat att ge honom lusern själv medans mamman är uppbunden för att hon inte ska äta upp allt själv. (mamma får också lusern)
Jag ger ger dom (mor & son) ca 10 kg hö/dag.

Jag funderar över hur mycket lusern lilleman ska få/dygn, samt om det är något annat som är bra att ge honom så att han återfår sin normala vikt?

(Jag avmaskade honom för ca 4 veckor sedan.)

Det är islandshästar jag har...

Sv: Min fölunge börjar falla ur...

Både mor och son behöver kraftfoder. Lusern räcker inte. Dessutom så ska dom ha fri tillgång på hö och 10 kg är alldeles för lite.

Jag har ingen egen erfarenhet av små fölungar.
Men jag har förstått det som att de inte kan tillgodogöra sig allt i ett grovfoder speciellt inte om de är sä små. Lusernpellets kan nog vara bra eftersom det redan är lite sönderdelat i tillverkningen.

Annars trodde jag att en sådan liten fick den mesta näring med mjölken.

Om jag var du så skulle jag fokusera på att få i stoet mer mat, mycket mer hö och ett riktigt proteinrikt kraftfoder. Får stoet tillräckligt så kommer också fölet lägga på sig, lycka till:)

Tack alla,
Jag tänkte att de åt ute i hagen på dagarna, men självklart kan jag ge dem fri tillgång på höt. Och då åker jag och köper Krafft Groov 125 imorgon, tror den kan passa bra... är pelletsbitarna inte för stora för liten fölis? (tänkte så han inte sätter i halsen eller så)

Jag blöter alltid pellets en stund innan för att undvika foderstrupsförstoppning. Nuförtiden har även Krafft lagt ut rek. på sina säckar om att det bör ges uppblött.

Vägen till en välfödd fölunge är en välfödd mamma, gärna lite tjock.

Jag ger mina fölston och fölungar fri tillgång på lucern. Du kan eventuellt behöva ge stoet kraftfoder också.

Krafft Groov 125 är det bästa alternativet om du måste välja ur Kraffts sortiment, men till ett så litet föl som 3½ månad är det mycket bättre att ge fölpellets som är mjölkpulverbaserade (och några såna finns inte hos Krafft!), eftersom det är näring som tas upp mycket bättre i det unga fölets tarm. Jag själv har gett Dodson & Horrells "foal creep pellets" till så unga föl med gott resultat.
Det är först bortåt ca 8 månaders ålder som fölets tarmflora är färdigutvecklad och kan bearbeta grovfoder ordentligt, så att fölet kan ta upp näringen ur det på bästa sätt.
Vägen till en välfödd fölunge är en välfödd mamma, gärna lite tjock.
inte nödvändigtvis, faktiskt.
det finns ston som inte är idealiska mjölkkossor, som inte ger mer mjölk oavsett hur gott hull de har själva.
det finns också ston som ger hur mycket mjölk som helst till sina föl men själva ser ut som bättre begagnade spjälstaket, trots att de får mängder med mat

Senast ändrad:

Det är helt sant faktiskt, men jag tycker att man ska preparera mamman som första åtgärd, särskilt om fölungen bara är 3-4 mån, och får ett digivande sto 10 kilo hö med en kvot på 4 så kan man nästan med säkerhet säga att det är stoet som får för lite protein. Det bästa är väl att man slipper stoppa i sina fölungar en massa stödfoder:) men ibland kan det ju vara nödvändigt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en quarter som blir 17 år på det nya året. Sista tiden har han börjat tunna ur. Han är avmaskad. Har ej analys på hö. Tänder...
Svar
9
· Visningar
2 031
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 177
Senast: Boerperd
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 155
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30