Min fjording vill inte gå...

I

ican_89

hej

jag har en fjording som har gått hur bra som helst fram till för två månader sen. Så fort man sitter upp så vägrar hon röra sig, men hon går om jag går av och leder henne.

Har hon vilat i en vecka är det inga problem att rida henne men jag kan inte rida två dagar i rad för då vägrar hon.

Hovslagan va här i går o det är inget fel på hennes hovar. Vetrinären har också varit här o hittar inga fel.

Jag har kollat så all utrustning sitter bra o inte skaver eller något.

men nu har jag slut på ideer så snälla hjälp mig va ska jag göra?

Sv: Min fjording vill inte gå...

Är det inga fysiska fel på henne så sitter det ju i huvudet. Om jag var säker på att hon inte hade ont ngnstans så hade hon fått ett kok stryk :devil:

Hoppas att det löser sig!

Jag tycker det låter som om hon testar dig..

Vad menar du med "vägrar gå"? Vad gör du när hon vägrar? Går hon fram om någon annan rider henne?

Kan också vara så att hon tycker det är tråkigt och helt enkelt lägger av. Kan du tömköra/longera - vad gör hon då?

Testar hon så får du säga till henne på skarpen en gång så hon vet vem som bestämmer, därmed inte sagt att du på något vis ska "banka skiten ur" henne. Känner du dig osäker så be någon rutinerad i din närhet att hjälpa dig, antingen rida hästen till dig eller hjälpa dig från marken.

Lycka till!

hon gör så med alla. hon fryser liksom fast i marken.
Jag har både använt röst skänklar o spö men inget funkar.
jag har försökt variera med longering o tömkörning men hon vägrar då också...

jag har ridit denna häst i tre år o har aldrig haft problem innan.
Men rent ut sagt skiter hon i vad jag gör jag kan spöa till henne hårt men hon bara spänner sig när jag gör de o stå fortfarande kvar på samma plats.

och när hon stått ett tag så är hon pigg o glad o vill verkligen.

tro mig den hästen har fått rejält med stryk men hon bryr sig inte om de

Det första jag tänkte när jag läste om din häst var hanteringsproblem. Du vet, dominant häst som bestämmer. Vet du med dig att problemet inte borde ligga där kanske det är dax för vet att slå en bläng på hästen. En häst i stallet stannade plötsligt vid ridning och ville inte gå. Detta höll på i ca tre veckor har jag för mig. När vet kollade hästen visade det sig att han hade kramper i magen och ovilligheten att gå förklarades därför. Det gjorde ont, helt enkelt! Detta har blivit avhjälpt med passande diet.

oki jag ska undersöka saken tack

tro mig den hästen har fått rejält med stryk men hon bryr sig inte om de

Men fyfan.. Vad har folk innanför pannbenet, kan man ju fråga sig.. att ge stryk hjälper ju verkligen, tror inte hästen får mer förtroende för dig för att du ger den REJÄLT med stryk.

Sök hjälp.....

Men fyfan.. Vad har folk innanför pannbenet, kan man ju fråga sig.. att ge stryk hjälper ju verkligen, tror inte hästen får mer förtroende för dig för att du ger den REJÄLT med stryk.

Sök hjälp.....

Att ge hästen "kok stryk" så är det inte misshandel. hon sa att hon har försök med allt, till slut måste man använda spöet och sporrarna. Det är så det är, så någon som ska söka hjälp så är det du, så sluta klaga på andra. Lär dig någonting istället.

Att ge hästen "kok stryk" så är det inte misshandel. hon sa att hon har försök med allt, till slut måste man använda spöet och sporrarna. Det är så det är, så någon som ska söka hjälp så är det du, så sluta klaga på andra. Lär dig någonting istället.

Fast jag kan tycka att om man vet med sig att hästen inte brukar vara på ett visst sätt och vet att det inte bör ha något ursprung i tveksamheter kring ledarskapet bör man gå ett steg längre än att ge hästen ett "kok stryk"! Den kan ha fysiskt ont!

Helt säker på att hon inte har ont?

Isf:

Hon testar dig :smirk: Typiskt fjording. Buffas hon? Kliver över dig? Står ej still i stallgången? Jobba henne från marken ett par dagar. Div. backövningar, ledövningar mm (sök på NH så hittar du massor).

Vill hon inte gå fram när du rider, tag ledande tygeltag (så hon tappar balansen lite) och driv framåt (utan div sporrar, spön mm, bara driv). Håll på så tills hon tar ett par steg. Ditt mål behöver inte bara en ridtur direkt utan det kan vara gå fram 5 steg och hoppa av. Beröm inte massor utan gå bara in igen och ta av ridgrejjerna precis som ni varit ute på en tur som vanligt.

Lycka till!

Om du har ridit hästen i tre år så tror jag faktiskt inte att hon testar dig. Speciellt inte om hon gör det med "alla" och även om du har bankat på henne med spöet.

Kolla upp med vet. Eller be någon duktig ryttare testa UTAN sporrar/spö och se hur det fungerar.
Går det inte då heller, och vet. har sagt att hästen är ok. kanske du helt enkelt får ställa av den några månader..
Alla hästar behöver vila ibland.

Om du har ridit hästen i tre år så tror jag faktiskt inte att hon testar dig. Speciellt inte om hon gör det med "alla" och även om du har bankat på henne med spöet.

Vår fjording som vi har haft sedan han var 7 månader (är 11år nu), testar fortfarande under vissa perioder. Så bara för att man har haft en häst x antal år så slutar de inte testa. Titta på hästarna i hagen, testar de inte om det skulle vara möjligt att ta över ledarrollen emellanåt?

Jo men frågan är ju då - om man har haft hästen så pass länge så borde man ju kunna lösa det själv?! :p

Vad jag menar är eg. att jag tvivlar på att hästen testar/fortsätter testa när man piskar på den med spöet.
Då tror iaf jag att det är något annat (större) problem/fel.

Jo det borde man ju kunna :)

Har du suttit på en fjording som frusit fast? Det är inte bara och "piska igång" :rofl: Dessutom tycker jag det är fel att slå hästar så.

Vi vet ju inte om hästen har ont eller inte. (som sagt)

Ja min fjording var så ett tag innan jag köpte henne.. (Inklusive spö och skänkeldöv :p )
Sen började hon skena med huvudet mellan benen istället. :angel:

Har även suttit på ett par hästar som först frös fast och sen blev "tokiga" när man skulle få fram dem.
Men alla dessa gånger har jag/vi vetat orsaken iaf. :) ( :( )

Tvärt om mot min då som "trodde" att alla skänklar i skogen betydde fult ös medvetslös :p

Vi får hoppas att TS kan lösa detta iaf!

Jag tror att det är något som inte känns bra för henne, om det vore jäkelskap så borde det vara varje ridtur inte bara om du rider två dagar i rad.

Kolla utrustningen en gång till, sadeljord som nyper?

Bett som inte är hundra bra?

Min fjordtjej var ovillig och nog var det fel på henne alltid:cry: men varken första, andra eller ens tredje veterinären kunde komma på vad felet var och den veterinär som kom närmast kunde tyvärr inte bota henne:cry: hon har nu fått lämna denna värld då det som började i ovillighet slutade med att hon var så sjuk att hon inte kunde leva längre:cry:

Jag är så glad att jag inte "spöade" upp henne utan tog reda på vad felet var.

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat