min fisk är ju smällfet!!!?

Cilla

Trådstartare
och jag har ingen aning om vad det beror på. :confused:

i min lilla burk bor det 5 scalare och 2 vanliga algätare. alla dom andra fiskarna är smala och fina och helt friska, men den sista algätarn är helt enkelt jättetjock!!! :o ser ut som människor efter efter julaftonen :eek:

den simmar inte heller runt så mycket och äter alger utan sätter fast sig med munnen på något blad eller en rot och där sitter den sen.

hur förökar sig algätare? äggläggande eller levandefödande?
hade platys för några år sedan och älgätarn är skrämmande lik en platyhona som ska till att föda....

blir ju orolig för min lilla gullegris!!! (dock inte lika gullig som scalarena som kommer och tigger mat och tillåter att man klappar dom... :love: )

Sv: min fisk är ju smällfet!!!?

Hur stort kar har du? Kan den kasnke vara full av ägg?

Ha ha, min ancicstrus hanne gömde sig vid håligheten i vår rot under några dagar. Sambon och jag började fundera på om han var sjuk eller något. Men så en kväll när vi sitter och kollar bort mot akvariet så ser sambon något litet som rör sig innanför rutan, går fram och ser massor av små miniancistrusar.
Ancicstrus är en sån där algätare med sugproppsmun. Tycker de ser så häftiga ut när de liksom drar sig fram över rutan med hjälp av munnen.

Titta på fisken uppifrån. Om den har utstående fjäll kan det vara bukvattensot. I så fall ta bort fisken och sätt den i ett karantänakvarium.
Kommer inte ihåg på rak arm om det finns medicin mot det, fråga i zooaffären.

Glömde fråga vad det är för sorts algätare. Ancistrus eller?

De flesta akvariefiskar är äggläggande. Undantag guppy, svärdbärare och platy.

Senast ändrad:

Pinsamt :o
Får skylla på att jag faktiskt aldrig haft Molly.

Annars har jag haft det mesta i fiskväg, inklusive gäddor.

Ja, min sambo fångade 2 st för många många år sen så det är väl preskiberat nu :angel: dom var väl 5-10 cm
Dom är lite kräsna med maten, äter bara levande föda. Så dom levde väl ett halvår ungefär.
Elritsa och spigg har vi också haft. Dom är lättare att sköta. Kräver bara lite svalare vatten än dom tropiska akvariefiskarna. Men det går att vänja in dom vid sötvatten.

Kul! men då hade ni väl stort akvarium oxå?

rattalskare skrev:
Hur stort kar har du? Kan den kasnke vara full av ägg?

vet inte riktigt.... på absoluta gränsen till att går är det iallafall!!! kanske 80-85 liter?

jo, jag fundera på att den kanske är det??

det är en:
Vetenskapligt namn:
Gyrinocheilus aymonieri
Tidigare vetenskapligt namn:
Psilorhynchus aymonieri
Gyrinocheilus kaznakowi
Familj:
Gyrinocheilidae
Handelsnamn:
Algätare, kinesisk algätare
Utbredning:
Centrala Thailand