Min elektriska katt

emlem

Trådstartare
Jag verkar vara naturligt elektrisk och får stötar av allt möjligt, verkar inte spela någon roll vad jag har på mig eller om jag är naken.

Nu till saken, min katt får precis som jag stötar av lite allt möjligt. häromdagen råkade jag ge henne en stöt i ansiktet när jag skulle ge henne en ostbit. Stöten gick från mig genom osten och träffade henne på nosen, hade gummitofflor på mig men vad hjälper det.
Problemet är att hon inte längre vill bli klappad på huvudet av mig för att hon i 7 fall av 10 får en stöt av mig.

Hur gör jag för att sluta ge min katt stötar?
*Hon är vanlig bondkatt med kort päls..

Statisk elektricitet motverkas av äppelcidervinäger insåg jag av en slump. Äppelcidervinäger är ju bra för håret och som bonus försvann all statisk elektricitet. Jag sprayar alltså håret med utspädd äppelcidervinäger (typ 2 dl vatten till 0,5 msk äppelcidervinäger, lukten försvinner när håret har torkat) och varken ger eller får stötar numera. Inte ens av fleece och inte av bilen heller :)

Som bonus håller sig alla insekter borta när det är aktuellt :)

Nikita och jag är så elektriska nu på vintern att det sprakar i datorhögtalarna när vi gosar :meh: och det är ständiga stötar. Jag brukar försöka motverka lite genom att ha bomullskläder på mig och undvika ylle eller liknande konstgjorda fiber - lätt eftersom min lägenhet är som en bastu. Sedan hjälper det att ha sköljmedel i vatten och moppa golven med det. Jag brukar också ha rejält med sköljmedel nu på vintern när jag tvättar. Det finns anti-statisk spray i djuraffärer. Vet inte hur bra de är, men de används väl en hel del ffa på utställningar hos semi-långhåringar. Halloj @Marty har du gjort det?

9770231-origpic-003ed8.jpg

@MJLee Jag använder Antistat på utställning ja. Det funkar väldigt bra för stunden men jag anser nog att de sällan ger en speciellt långvarig effekt. Jag tycker också att det hjälper att bada katterna och då också använda balsam. Då håller effekten lite längre. Jag brukar också ta i antistat i den blöta pälsen. Det är egentligen samma på mitt eget hår. Använder jag inte balsam såhär års så blir det superelektriskt.

Mina katter är superelektriska såhär års tyvärr. Jag har inte hittat så mycket som funkar men däremot försöker jag tänka mig för när jag ska klappa dem. Hellre börja på rumpan eller ryggen och inte låta de nosa på fingrarna så de får stötar där.

Jag har också hört det där om sköljmedel i vattnet och torka golven. Det har jag dock aldrig provat själv.

Jag antar att om det verkligen är ett problem så kan man köpa en luftfuktare för att motverka den torra luften som gör allt inkl katten statisk :D

Har ni plastgolv hemma inkl laminat av "plast"så är det ofta det som gör er statiska.
Ingen här hos oss är statiska. Vi har trägolv överallt.

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 744
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar