Min balans suger =D

Sv: Min balans suger =D

Fältsits och lätt sits var benämningar man använde förr. Numer är det två- respektive trepunktsits som gäller :idea:
Lätt sits = tvåpunktsits (stå i balans i sadeln och få plats med en knuten näve mellan rumpa och sadel.
Fältsits = ngt friare i sadeln än lätt sits.
Trepunktsits = "stå" med lätt kontakt med rumpan i sadeln.

En bra övning (fast trådskaparen kanske inte är i så stort behov av den nu.....?) utan häst:
Stå bredbent med främre delen av fötterna på exv nedersta trappsteget i en trappa (ungefär som stödet i stigbygeln). Böj knäna och variera höjden/placering på överlivet. Utan att tappa balansen! Placera gärna händerna som om du håller i tyglarna.

Curtis skrev:
Tänkte komma med ett tips men nu blir det som en utmaning istället, nu när jag fattade att det var en gammal tråd!

Testa din balans på följande sätt: Rid lätt och stå upp två steg och sitt ner ett steg.:devil: När du gör det i en hel minut utan att tappa balanser så kan du kalla det god balans...:devil: :D

tillägg: Jag fixar det inte men träning ger färdighet!

Mvh Monika

Det fick jag lära mig av KG Svensson. När man får kläm på det får man fantastiskt stadigt skänkel-läge och en balans som står emot det mesta i busväg.
Jag räknade in mig själv i början; ETT, TVÅ, TVÅ eller SITT, STÅ, STÅ. E det jättesvårt så börja med att sitta lite extra framåtlutad och räta sen upp dig efter hand du hittar stabiliteten.
Vrålnyttigt!!:banana:

Mååste bara ge tips :)

Lägg upp stigbyglarna och gör olika övningar på hästryggen tex, nudda tårna me fingrarna .. knyt tyglarna och sätt händerna på huvet och pröva sedan att stå upp och sätta dej ner. :rofl:

Tack för alla svar!
Det går rätt bra faktiskt, jag kan hålla mig kvarstående i lätt sits nu, men det varierar en del från häst till häst. Stora hästen med lååånga steg går det skitbra på, den lilla snabba hästen med koorta steg, lite svårare.

Men jag känner att det börjar komma nu! ^^

Hejsan . Ett bra sätt att träna musklerna i benen , som ska orka få dig stå och hålla balansen är att (utan häst :O) stå i 90 grader mot Väggen så länge du orkar. jobbigt men rätt så bra:)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 878
Senast: vallhund
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama