Min balans suger =D

Skreppur

Trådstartare
Jag sitter som en sten barbacka när hästen hoppar, galloperar i terräng, bockar, skuttar iväg och allmänt busar.

Men, min balans när jag står i lätt sits, är pinsam! Jag ramlar alltid tillbaka på rumpan igen och har svårt för att vara stabil.

Jag vet att träning träning träning är det som gäller. Men finns det inte några fiffiga "göra-hemma-träningar"..? Jag rider 2gr/vecka och den tiden känns inte räcka till för att bli helt stabil och säker.

Tack på förhand (:

Sv: Min balans suger =D

Det kommer... det tar sin lilla tid innan man får in känslan

Skreppur skrev:
Jag sitter som en sten barbacka när hästen hoppar, galloperar i terräng, bockar, skuttar iväg och allmänt busar.

Men, min balans när jag står i lätt sits, är pinsam! Jag ramlar alltid tillbaka på rumpan igen och har svårt för att vara stabil.

Jag vet att träning träning träning är det som gäller. Men finns det inte några fiffiga "göra-hemma-träningar"..? Jag rider 2gr/vecka och den tiden känns inte räcka till för att bli helt stabil och säker.

Tack på förhand (:

Har du möjlighet att rida när någon longerar? Då ska du knyta upp tyglarna och stå i skritt trav och galopp utan att hålla i dej. HÄnderna i sidorna, bakom ryggen och på huvudet.
Då måste du hitta din jämvikt och kommer att bli mer balanserad.
Har du inte möjlighet att bli longerad så försök ändå på volten, men var beredd att ta tag i tyglarna.
Stå i fältsits ofta när du skrittar utan att ta i tyglarna. Långa tyglar.
Det stärker också musklerna och balansen. Jobbigt i början skulle jag tro:angel:

oopsie skrev:
Har du möjlighet att rida när någon longerar? Då ska du knyta upp tyglarna och stå i skritt trav och galopp utan att hålla i dej. HÄnderna i sidorna, bakom ryggen och på huvudet.
Då måste du hitta din jämvikt och kommer att bli mer balanserad.
Har du inte möjlighet att bli longerad så försök ändå på volten, men var beredd att ta tag i tyglarna.
Stå i fältsits ofta när du skrittar utan att ta i tyglarna. Långa tyglar.
Det stärker också musklerna och balansen. Jobbigt i början skulle jag tro:angel:

TACK! (: Men, vadför skillnad mellan fältsits och lätt sits?

Skreppur skrev:
TACK! (: Men, vadför skillnad mellan fältsits och lätt sits?

Nej, det är samma. Jag har jobbat så med mina barn och några andra personer som velat ha hjälp med sin balans och för att inte tala om att jag själv ibland knyter upp tyglarna coh rider utan stigbyglar (när jag är för mej själv.) Det är verkligen jättenyttigt.
Som bonus kan du få att du kan arbeta hästen i form i skritt trav och galopp med händerna i sidorna och utan stigbyglar.
När hästen tex lugnt fattar en balanserad galopp (utan tyglar och stigbyglar) har du nått jättelångt!

om ni har en kort planka och står på den så att hälen tar i golvet om ni står på plankan och benen ska vara i axelbredd stå som om ni skulle sitta i lättsits stå så några gånger per dag så kommer ni nog att ha balans sen när ni ska hoppa

kram på er alla

Jag fick upp min balans genom att rida väldigt mycket barbacka och trava och galoppera så. Min häst är rätt skumpig så det har också hjälpt mig.

Skreppur skrev:
Jag ramlar alltid tillbaka på rumpan igen och har svårt för att vara stabil.

(:

Har samma problem (undrar just om det beror på storleken på rumpan) I allafall har jag märkt att om jag , tittar framåt (hästens manke är inte så intressant) och "ser stolt ut" upp med bröstet! så minskar antalet gånger jag dimper ner på rumpan.

Precis det problemet har jag också haft vilket inte var så lyckat när jag nu rider galopphästar... :angel: Men efter ett antale timmar i sadeln kan jag nu stå utan att behöva ha stöd på halsen vilket överhuvudtaget ger en mycket bättre balans ifall hästen skulle göra något bus.. ;) Så öva öva öva.. Jag brukade korta upp stigbyglarna när jag skrittade av och försökte sen stå där utan att falla tillbaka eller att "hålla i mig i halsen" Lycka till! ;)

Min balans suger inte alls så hårt längre! =D Jag kan stå i lätt sits mycket bättre nu, ibland tar jag stöd med manen bara.. ^^

Hehe, bra att du rotade fram den i vilket fall. För tips av alla de slag kan man aldrig få nog av :bow:

Skreppur skrev:
Min balans suger inte alls så hårt längre! =D Jag kan stå i lätt sits mycket bättre nu, ibland tar jag stöd med manen bara.. ^^

Tänkte komma med ett tips men nu blir det som en utmaning istället, nu när jag fattade att det var en gammal tråd!

Testa din balans på följande sätt: Rid lätt och stå upp två steg och sitt ner ett steg.:devil: När du gör det i en hel minut utan att tappa balanser så kan du kalla det god balans...:devil: :D

tillägg: Jag fixar det inte men träning ger färdighet!

Mvh Monika

fältsits och lätt sits är väl egentligen i princip samma sak? möjligtvis ligger tyngdpunkten lite annorlunda... måste erkänna att jag har lyckats förtränga just den biten sen nollan... :o

lättridning heter det när man står upp o sitter ner i traven...

och så lite skryt (:D ) jag har också problem med fältsits, iaf i backar, där är det oftast ett fast mantag som gäller, men 2upp-1ner, DET kan jag!! :D ;)

Hela min sits har under en längre tid varit dålig, jag har inte ens kunnat sitta ner ordentligt i traven utan att känna att jag tappar balansen. För några veckor sedan gick jag till en kinesiolog (för helt andra orsaker) men det första hon påpekade var mitt bäcken, som var helt snett. Efter att hon har rättat till det, så sitter jag mycket bättre i sadeln. Jag har fått en förbättrad balans och sitter mkt stadigt.
Det krävs dock mycket träning till en bra sits, men att rätta till mitt bäcken hjälpte mig en bit på vägen! Det är verkligen något jag kan rekommendera!

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 878
Senast: vallhund
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama