Min avundsjuka till er Westernryttare!

Mastermind

Trådstartare
Jag blev uppväxt in i den engelska ridningen, men har alltid känt lite att det inte är jag. Lite som en person som har en dödlig längtan efter att få byta kön eller kanske något ännu mer drastiskt.. Jag bönade och bad min mamma om att få en westernsadel och träns till min ponny redan som jätteliten, men hon köpte en ny dressyrsadel till mig istället. (som en förälder vars tex. son vill leka med barbies och köper tuffa bilar för att motverka att han blir gay)

Haha, jag ber om ursäkt till eventuella queer/trans/gay-personer, men det går nästan att göra en, om än drastisk, liknelse mellan detta.

Jag vill också vara cowboy(girl) och rida i fina sadlar i en fin hatt och kasta lasso/fösa kossor/barrelrace-a/polebenda ja, kunna allt ni kan och göra allt ni gör! Åh. Jag är så avundsjuk på er allihop!

Och nu, bor jag i dumma Göteborg, här alla verkar vara riktiga knäppgökar i hästvärlden (iallafall de flesta jag har haft oturen att stöta på). Finns bara ett stall som jag känner att människorna där är vettiga och det är där jag har min nuvarande medryttarhäst. (efter tragiska omständigheter förlorade jag mina båda hästar, och är lite rädd för att äga igen...)

VAD GÖR JAG? Jag vill operera bort min ridhjälm och ersätta den med en cowboyhatt!

Sv: Min avundsjuka till er Westernryttare!

Den här tråden vill jag följa! Jag har också dragits mer till westernridningen väldigt länge, men det känns så otillgängligt. Har man egen häst kan man kanske hitta en schysst tränare som kan skola om en med lite tur och skicklighet, men om man inte har häst då? Vad gör man? Finns det westernfolk som ens är ett uns intresserade av att ha en engelskskolad medryttare till sin häst?

Ja. Jag har tänkt samma. Jag tänkte gå den "hårda vägen" och dra iväg till USA i våras (jobba mot mat och husrum och lärdom). Jag blev nästan hånad av vissa jag mailade, liksom "komma här och tro". Så jag tog ett steg tillbaks, men nu fick jag ett svar från en ranch i Saskatchewan i Kanada som ville att jag skulle komma inför nästa säsong. Och nu har jag gått o blivit blivit sambo och allt... :( Men det lutar åt att jag följer min dröm och åker dit en sväng, så får min andra hälft följa med och hälsa på sina kanadensiska och amerikanska vänner han har där på andra sidan pölen under tiden jag jobbar.

Men OM jag nu inte av någon anledning inte kommer iväg, så vill jag ju fortfarande lära mig! (Och om jag åker, så är det ju ändå så himla välkommet)

Finns det inte westernridskolor i närheten av er då? Tyvärr kan jag inte rekomendera någon eftersom jag bor i norrland, här är det ännu glesare på folk å westernryttare.
har ni läst i westernlifestyle tidningen luckyrider? Där brukar det vara lite reklam för happenings och har man ingen häst så kan man alltid åka dit och kolla :-) kanske jobba som funktionär på en tävling eller liknande? Bli medlem i en klubb å kanske söka i deras medlemstidning om en medryttarhäst eller foderhäst som är westernriden att börja på om man inte har råd att köpa en egen?
Finns mycket bra böcker och dvds på engelska om man vill förkovra sig i olika grenar och dicipliner i de flesta westernbutiker, många finns ju på nätet :-)

VAD GÖR JAG? Jag vill operera bort min ridhjälm och ersätta den med en cowboyhatt!

Du gör det du vill! Det är ditt liv och ditt ansvar att göra det du vill med det :)

Får du prova lite med din medryttarhäst så gör det.

Gå med i närmsta westernklubb, har inte så bra koll på wras klubbarna men gå in på WRAS hemsida o kolla Göteborgsområdet. Sedan hänger du på och tittar på alla clinics, tävlingar osv, lär känna folk...vips har du hittat en westernriden medryttarhäst o kan vara med själv på träningar, om du inte kan det med din nuvarande till och med?

Köp en hatt, ett par sköna jeans o ett par boots.

Åk iväg till ranchen.

Finns det westernfolk som ens är ett uns intresserade av att ha en engelskskolad medryttare till sin häst?

Jag har aldrig haft en westernmedryttare till min häst, bara engelska. :angel: Tycker det är roligt att "lära om" ryttare, både mot westernridningen och hur man gör med bestämda ponnysar.

Det är intressant, intresset för western tycks jättestort och ändå blir det inte fler ridskolor osv. Det finns, men tyvärr verkar en hel del vara något oseriösa (på med westernsadel så är det western..).

Men hallå! Det är ju bara du och ingen annan som bestämmer hur du vill rida!

Finns en westerridskola i Uddevalla. Annars håller jag med dom andra, hör med klubbar i närheten :)

(Wellcome to the fun side! :D )

Senast ändrad:

Du gör det du vill! Det är ditt liv och ditt ansvar att göra det du vill med det :)

Får du prova lite med din medryttarhäst så gör det.

Gå med i närmsta westernklubb, har inte så bra koll på wras klubbarna men gå in på WRAS hemsida o kolla Göteborgsområdet. Sedan hänger du på och tittar på alla clinics, tävlingar osv, lär känna folk...vips har du hittat en westernriden medryttarhäst o kan vara med själv på träningar, om du inte kan det med din nuvarande till och med?

Köp en hatt, ett par sköna jeans o ett par boots.

Åk iväg till ranchen.

Hat & Boots don´t make a cowboy/cowgirl ;)

What is Avudsjuk?

Nej men TS ville ju ha en hatt, då ska hon (?) väl skaffa det?!

Boots och jeans är bra mycket bättre att rida i en westernsadel och att jobba i än ridbyxor o ridstövlar :angel:

Förresten, What makes a cowgirl?

Avundsjuk = jelaous

Efter 15 år i westernsadel tycker jag fortfarande att ridbyxor är bekvämare än jeans!
Med det vill jag säga att det är inte kläderna som avgör ;)

Jaja, ni får ha vad ni vill på er, glöm allt jag skrev.

Ni får gärna rida i borat baddräkt o högklackat för mig om ni vill, och jag bryr mig inte om folk kallar sig cowboy/cowgirl, Överste eller Batman, min POÄNG var mer att om man gillar stilen som jag uppfattade TS i sitt inlägg så är det inte svårare än att man köper sig ett par boots o ett par jeans.

TS Kör hårt o Good Luck!

Senast ändrad:

Fast TS ville ju ha hatt och westernsadel och inte boots och jeans! TS ville kasta lasso/fösa kossor/barrelrace-a/polebenda och då räcker det ju inte med jeans och boots ;)

Den här tråden vill jag följa! Jag har också dragits mer till westernridningen väldigt länge, men det känns så otillgängligt. Har man egen häst kan man kanske hitta en schysst tränare som kan skola om en med lite tur och skicklighet, men om man inte har häst då? Vad gör man? Finns det westernfolk som ens är ett uns intresserade av att ha en engelskskolad medryttare till sin häst?

Jag hade lätt tagit en engelskskolad medryttare till min häst. Det viktigaste är ju en vilja att lära sig hur jag rider och handhar min häst samt en mjuk ridstil.

kl

jag förstår inte den här tråden riktigt....vill man sadla om så gör man väl det,eller:confused:
Är man medryttare så frågar man om man får lov att prova med hästen,annars åker man på westernridningskurs eller till JA Aktiv i Säve och tar lektioner:D

Haaahahah! Jag fnissar så högt att sambon sneglar undrande på mig!

Jag vill såklart knycka hela stilen! xD Det jag ville få fram var helt enkelt att jag ville lära mig western.

Leafhillranch:
And I do of course understand that I won't become a cowboy just because I put a hat om my head. But that would indeed be awesome if it were possible. :D But then again, the hat is one heck of a start, dont you think? :D
"avundsjuk" means jealous. :D

Nu var det ju lite mer symboliskt än konkret detta med hatten. Jag äger redan både boots, hatt och ja.. Jeans har jag så att om jag skulle få för mig att knyta ihop alla, hade jag nog kunnat knyta en rosett på jordklotet....
Tipsen som ramlat in i min mail (som ALLA tipsat om samma ställe) är helt fantastiska.

FÖR min medryttarhäst finns bara typ en kilometer från detta westernstall (max 10-15 minuters skrittavstånd) ! Jag brukar rida förbi där varje gång jag ska till de anlagda ridvägar som finns lite längre bort. (dvs ofta) Har bara inte förstått att det varit en verksamhet. :D Och då jag har fria händer från ägaren, kanske jag kan rida dit några gånger i månaden och testa mer. Hästen i fråga är less på sitt liv som dressyrhäst (helt frisk), så detta kanske kan bli en fin nystart för henne också!

Åååh, detta kan bli hur kul som helst!!!!:bump:

Näääj. Behåll hjälmen. Men testa gärna western;). Neråt är det väl rätt vanligt med western? Har då fått för mej det. Western är skitkul. (älskar dressyr oxå på den låga nivå jag kan). Men är nog en obotlig skogsmulle:angel:

Gå din egen väg och jag lovar att det är värt det:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka