Sv: Miljökontoret: ridhagarna är farliga för hästar
Det måste till en lag som tvingar ägarna till innakorderingsstall att åtgärda hagarna lägga dränering och få bort annat olämpligt såsom taggbuskar stora spetsiga stenar samt annat farligt för hästarna..
Ursäkta men har du provat dränera e flera hektar stor naturhage någon gång??
Och varför i hela friden skulle man ta bort buskar och stenar för, det är väl bätte hästarna lär sig lyfta på benen, de är faktiskt gjorda för det. Och mår bättre i kuperade naturhagar än platta fyrkanter.
Vad gäller leran däremot så håller jag med dig, men det finns redan en lag, står i djurskyddsförordningen att rasthagar ska ha hårdgjord mark.
Just i år har även jag den satans leran i hagarna, trots stora, kuperade hagar. Löst det med att de får gå på betet när det varit som värst i delar av vinterhagen, men nu töar det igen så nu går det inte ha dem på betet längre.
Det är dock inte lerigt hela vinterhagen, men där de springer mest blir det ju mest lerigt.. Moment 22, då jag inte vill de ska lsinta i leran (har en sån skada redan). Dock, leran jag gnäller över är 'ytlera' och går max upp till halva hoven.. Men den är lika hal för det. I år är det dock en tämligen extrem vädersituation som nog få hade förväntat sig. Jag har ALDRIG haft lerigt mer än vid grinden - nånsin. Ens på hösten. Nu är det nyårsafton, regnet öser ner och det klafsar ute.. hade någon påstått det i höstas hade jag bara skrattat och tyckt 'visst, visst, och du tror på tomten med?'..
/Alexandra - med slänter, sten, buskar - taggiga som otaggiga, träd - fruktträd som 'vilda' träd samt plana ytor i hagarna. Gissa var hästarna föredrar att busa?