Mikromineraler någon som kan??

Det är verkligen inte farligt att sätta ihop mineralerna själv men man måste vara noggrann och ha en våg som mäter tillräckligt exakt. Din häst får ju exakt vad hen behöver om du gör det.

Enklast är att väga upp mineralerna en och en mycket noggrant för t ex 30 dagar, lägga till salt som bärare (oftast behövs ändå både jod och salt) och blanda noggrant. Sedan väger man upp en dags mineralblandning (man räknar alltså ut hur mycket dagsgivan av mineralerna och saltet väger innan ) och använder sedan en lämplig skopa för att ge dagsgivan. Då slipper man stå och väga varje dag och mineralerna blir smidiga att ge.

Hur blandar du? Funderar på att testa och lägga till potatisprotein och öljäst. Skulle det funka att blanda i hushållsassistent med degkrok? Vet att nån här inne blandar krubbmaten i cementblandare, helcoolt.
 
Hur blandar du? Funderar på att testa och lägga till potatisprotein och öljäst. Skulle det funka att blanda i hushållsassistent med degkrok? Vet att nån här inne blandar krubbmaten i cementblandare, helcoolt.

Jag blandar för 30 dagar i taget till två hästar då de har samma behov. Jag blandar allt i en stor bunke, mineralerna först, blandar dem noga och sedan tillsätter jag saltet och rör med en gaffel tills man inte ser några "spår" av mineralerna utan att allt är blandat. Om det har blivit små klumpar i mineralerna så krossar jag dem direkt när jag häller i mineralen. Sedan häller jag allt i en rejäl plastlåda med tätt lock och skakar, vänder och grejar med den. Mineralerna förvaras sedan i plastlådan.

Jag skulle inte köra mineralerna i hushållsassistenten för en del mineraler är nästan flyktiga (särskilt koppar upplever jag som att den gärna dammar iväg men även andra mineraler är ganska flyktiga utav sig) så då hade man nog haft ett fint damm av mineralerna överallt och endel av vissa mineraler hade legat i köket istället för att komma hästen till del. Trots att jag väger, häller i och blandar försiktigt så har jag ett fint damm på hela köksbänken när jag har blandat mineralerna.

Det var längesedan jag använde öljäst men har ett svagt minne av att det lätt klumpar sig? Eller minns jag fel? Jag tänker att det blir svårt att ta när det behöver vara så exakt som det behöver med mineraler när man tar dem. Det är ju det som är så bra med att blanda med salt för då blir det heller inga klumpar men frågan är hur det blir om man blandar i öljäst och potatisprotein också? Du får väl blanda för någon vecka och testa helt enkelt :)
 
Jag blandar för 30 dagar i taget till två hästar då de har samma behov. Jag blandar allt i en stor bunke, mineralerna först, blandar dem noga och sedan tillsätter jag saltet och rör med en gaffel tills man inte ser några "spår" av mineralerna utan att allt är blandat. Om det har blivit små klumpar i mineralerna så krossar jag dem direkt när jag häller i mineralen. Sedan häller jag allt i en rejäl plastlåda med tätt lock och skakar, vänder och grejar med den. Mineralerna förvaras sedan i plastlådan.

Jag skulle inte köra mineralerna i hushållsassistenten för en del mineraler är nästan flyktiga (särskilt koppar upplever jag som att den gärna dammar iväg men även andra mineraler är ganska flyktiga utav sig) så då hade man nog haft ett fint damm av mineralerna överallt och endel av vissa mineraler hade legat i köket istället för att komma hästen till del. Trots att jag väger, häller i och blandar försiktigt så har jag ett fint damm på hela köksbänken när jag har blandat mineralerna.

Det var längesedan jag använde öljäst men har ett svagt minne av att det lätt klumpar sig? Eller minns jag fel? Jag tänker att det blir svårt att ta när det behöver vara så exakt som det behöver med mineraler när man tar dem. Det är ju det som är så bra med att blanda med salt för då blir det heller inga klumpar men frågan är hur det blir om man blandar i öljäst och potatisprotein också? Du får väl blanda för någon vecka och testa helt enkelt :)

Jo de dammar en hel del. Jag brukar få nysattacker när jag vägt upp. Öljästen är mycket klumpig, måste siktas men det tänkte jag nog göra med alla ingredienserna. Hade varit himla gött med bara ett tillskott istället för mina 8 burkar.
 
Jo de dammar en hel del. Jag brukar få nysattacker när jag vägt upp. Öljästen är mycket klumpig, måste siktas men det tänkte jag nog göra med alla ingredienserna. Hade varit himla gött med bara ett tillskott istället för mina 8 burkar.

Jo det är alltid smidigare om man slipper ha så många burkar och grejer. Men testa! Det kanske fungerar jättebra!
 
Får jag fylla på med att fråga om det på dessa mineraler (Järn, Mangan, Zink och Koppar) finns någon maxdos man bör hålla sig under?
Är det viktigaste att få en korrekt kvot (och varför finns det i så fall två, 4:1 och 3:1 gör ju stor skillnad?) eller att täcka minimibehovet?
Jag har mycket högt järn, ganska högt mangan och väldigt lågt zink och koppar :P

För varje kilo TS måste jag alltså för att nå 4:4:4:1 kvoten ge:
Inget järn alls
60 mg Mangan
149 mg Zink
39 mg Koppar

Jag räknar på 10 kg TS vilket ger 600 mg Mangan tillskott, 1490 mg Zink och 390 mg Koppar vilket ger hopplöst fruktansvärt höga 1780 mg Järn (!), Mangan, Zink och 450 g Koppar som min häst får i sig i så fall?!

Det blir galet höga mängder?
Är det bättre bortse från kvoten och hur mycket järn min häst får i sig av grovfodret och fokusera på att fodra över miniminivå av övriga mineraler?
 
Får jag fylla på med att fråga om det på dessa mineraler (Järn, Mangan, Zink och Koppar) finns någon maxdos man bör hålla sig under?
Är det viktigaste att få en korrekt kvot (och varför finns det i så fall två, 4:1 och 3:1 gör ju stor skillnad?) eller att täcka minimibehovet?
Jag har mycket högt järn, ganska högt mangan och väldigt lågt zink och koppar :P

För varje kilo TS måste jag alltså för att nå 4:4:4:1 kvoten ge:
Inget järn alls
60 mg Mangan
149 mg Zink
39 mg Koppar

Jag räknar på 10 kg TS vilket ger 600 mg Mangan tillskott, 1490 mg Zink och 390 mg Koppar vilket ger hopplöst fruktansvärt höga 1780 mg Järn (!), Mangan, Zink och 450 g Koppar som min häst får i sig i så fall?!

Det blir galet höga mängder?
Är det bättre bortse från kvoten och hur mycket järn min häst får i sig av grovfodret och fokusera på att fodra över miniminivå av övriga mineraler?

Som jag har fattat det så använder man 3:1 när man har väldigt höga järn och/eller manganhalter och kvoterna måste hållas någorlunda för annars tas inte zink och koppar upp. Maximal toleransgräns är enligt SLUs utfodringsrekommendationer /100 kg häst; Järn och Mangan 3 000 mg, Koppar 2 400 mg och Zink 1 500 mg.
 
Det är lite mer komplicerat att balansera mikromineralerna i foderstaten än vad många tror.
Det råder synergistiska och antagonistiska förhållanden mellan olika mineraler även vid låga koncentrationer som man behöver ta hänsyn till. Om ett synergistiskt samband eller kvot mellan vissa mineraler rubbas kan normala biokemiska funktioner och metabolism påverkas negativt. Man ska dock inte stirra sig blind på vissa relationer mellan olika mineraler som antas gälla vid antagna minimimängder av dessa mineraler. Vid nivåer långt över hästens minimibehov kan man justera kvoterna. Hur noga man behöver hålla optimala kvoter beror också på den aktuella hästen. Normala, friska hästar kan ofta hantera vissa obalanser medan känsliga och sjuka hästar kan påverkas mycket negativt av obalanser i foderstaten.

Du kan få hjälp med att balansera mikromineralerna i foderstatsgruppen (googla “Yahoo Groups + foderstat”).
 
Det är verkligen inte farligt att sätta ihop mineralerna själv men man måste vara noggrann och ha en våg som mäter tillräckligt exakt. Din häst får ju exakt vad hen behöver om du gör det.

Enklast är att väga upp mineralerna en och en mycket noggrant för t ex 30 dagar, lägga till salt som bärare (oftast behövs ändå både jod och salt) och blanda noggrant. Sedan väger man upp en dags mineralblandning (man räknar alltså ut hur mycket dagsgivan av mineralerna och saltet väger innan ) och använder sedan en lämplig skopa för att ge dagsgivan. Då slipper man stå och väga varje dag och mineralerna blir smidiga att ge.

Funkar det alltså?
Jag tycker det skiktar om sig, ta till ex mitt som ska ge
20g P
40g salt
1g Cu
Kan det verkligen (snälla säg ja) fungera?
Blir ganska mycket lättare när man separatfodrar 5 hästar med 3 olika behov...
 
Funkar det alltså?
Jag tycker det skiktar om sig, ta till ex mitt som ska ge
20g P
40g salt
1g Cu
Kan det verkligen (snälla säg ja) fungera?
Blir ganska mycket lättare när man separatfodrar 5 hästar med 3 olika behov...

Det funkar så du får ditt ja ;)
Jag brukar röra om eller skaka burken då och då för visst skiktar det sig igen efter ett tag men inte värre än att det går att fixa igen. Mina mineraler har aldrig klumpat sig igen när de väl är blandade med salt så det problemet har jag aldrig haft och då är det ju enkelt att fixa skiktningen genom att röra eller skaka på burken ordentligt. Det hade varit svårare om mineralerna hade klumpat sig igen.
 
Tusen tack för hjälpen!
Det här var betydligt svårare än det såg ut när jag började men jag är i gång och hittar allt mer info nu. Tack-tack!
Fortsätter rapportera här vartefter jag hittar saker :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp