Mikromineraler någon som kan??

Hannis1982

Trådstartare
Årets mineral analys, finns det nån som kan hjälpa mig? Ca 2.0. P1.0. Mg0.7. Cu5.8. Zn 15.9. Fe38. Mm 80. Vad behöver jag ge?
 
Årets mineral analys, finns det nån som kan hjälpa mig? Ca 2.0. P1.0. Mg0.7. Cu5.8. Zn 15.9. Fe38. Mm 80. Vad behöver jag ge?

Åh så bra, jag håller just på att lära mig :)! Vid en snabb anblick vill jag säga KOPPAR! Men iom hög mangan så kanske mer av dom andra också, 4:4:4:1 eller 3:3:3:1 är kvoterna Fe:cu:mn:zn.

Har din häst några specifika behov, exempelvis IR?

Jag ska räkna seriöst på det här när bebisen somnat, återkommer!
 
Åh så bra, jag håller just på att lära mig :)! Vid en snabb anblick vill jag säga KOPPAR! Men iom hög mangan så kanske mer av dom andra också, 4:4:4:1 eller 3:3:3:1 är kvoterna Fe:cu:mn:zn.

Har din häst några specifika behov, exempelvis IR?

Jag ska räkna seriöst på det här när bebisen somnat, återkommer!
Oh vad snällt behöver räknar hjälp :) helt surrig just nu ;)
 
Jag hade snurrat ihop det lite, vet inte om jag redan svarat dig på FB? Här kommer svaret ändå:

Det är ju 4:4:4:1 / 3:3:3:1 Fe:Mn:Zn:Cu !

Så om du har Fe 38mg, Mn 80mg, Zn 15.9mg, Cu 5.8mg, så börjar du med det du har mest av, dvs Mn.
  • Koppar ska vara 80/3 = 27mg, det vill säga lägga till 21.2mg koppar.

  • Zink ska vara 80mg, alltså behöver du lägga till 64.1mg zink.

  • Och järn ska även det vara 80mg, men om jag förstått Spaders dokument rätt kan man strunta i det för järn tillkommer via vatten etc.
 
@skiesabove Förstår inte heller det här med mikromineralerna riktigt, du kanske kan hjälpa mig :angel: Har förstått att förhållandet mellan järn, mangan, zink och koppar ska vara 4:4:4:1 eller 3:3:3:1, precis som du skrivit. Jag har även förstått att minimum intag för 500 kg häst i lätt träning är 400 mg respektive 100 mg.

Mitt foder innehåller (per kg foder) 58 mg järn, 35 mg mangan, 18,5 mg zink och 5 mg koppar. Hästen kommer gå på fri tillgång och kan ju få i sig en hel del grovfoder på en dag. Ts-halten ligger på 81% så kan man väl dra till med 15 kg/dag. Det betyder då att han kommer få i sig 870 mg järn, 525 mg mangan, 278 mg zink och 75 mg koppar. Behovet av järn och mangan är ju på så sätt tillgodosett, men kvoterna stämmer ju inte. Ska man dra upp mangan och zink till 870 mg då? Och koppar till 220-290 mg? Eller ska man, som du skrivit, strunta i järnet och dra upp zinken till 525 mg (som mangan) och koppar till 130-175 mg?

Har även skrivit och frågat ett företag i England som säljer rena mineraler, men har inte fått något svar än. Vill ju veta så jag kan beställa mineralerna :D
 
De flesta hästar med fri tillgång på grovfoder äter inte mer än de behöver. De kan hetsäta i början om de inte är vana vid fri tillgång men sen brukar de lugna ner sig.

Om din häst behåller vikten med fri tillgång så kan du räkna med att den äter det den behöver för att klara sitt energibehov. Energibehovet för en häst som väger 500 kg och utför lätt arbete är 67 MJ. Har du en svensk analys kan du räkna med att energivärdena förmodligen är minst 20% för höga vilket betyder att du kan ligga 20% över det angivna energibehovet, dvs. du kan basera foderstaten på energibehovet 80 MJ.

Går din häst upp i vikt med fri tillgång så får du begränsa tillgången. Överviktiga hästar är i riskzonen för en rad olika problem.
 
De flesta hästar med fri tillgång på grovfoder äter inte mer än de behöver. De kan hetsäta i början om de inte är vana vid fri tillgång men sen brukar de lugna ner sig.

Om din häst behåller vikten med fri tillgång så kan du räkna med att den äter det den behöver för att klara sitt energibehov. Energibehovet för en häst som väger 500 kg och utför lätt arbete är 67 MJ. Har du en svensk analys kan du räkna med att energivärdena förmodligen är minst 20% för höga vilket betyder att du kan ligga 20% över det angivna energibehovet, dvs. du kan basera foderstaten på energibehovet 80 MJ.

Går din häst upp i vikt med fri tillgång så får du begränsa tillgången. Överviktiga hästar är i riskzonen för en rad olika problem.

Absolut! Jag hoppas på att han kommer förstå att han inte behöver stressa i sig maten och kan gå på fri tillgång, men annars får jag hitta på någon annan lösning för överviktig får han inte bli! Han äter dock upp sitt kvällshö (5 kg) på 3 timmar så just nu ser det ju inte ljust ut.. Hur länge bör man vänta på att hästen ska sluta hetsäta innan man vidtar några åtgärder? Han är ju ingen häst som ligger i riskzonen för någon viktrelaterad sjukdom just nu (halvblod på 7 år i normalhull som aldrig haft problem med bete osv), men jag vill ju ändå dra gränsen någonstans.. Kanske kan vara smart att mäta runt magen på honom innan man börjar med fri tillgång så man kan hålla koll på om han blir större eller inte för är nog lätt att man blir hemmablind.

Du har möjligtvis ingen aning om hur man ska göra med mikromineralerna? Har för mig att jag har läst lite inlägg från dig om sånt :)
 
Jag tycker mig nyss ha läst en maxgräns på 700mg zink i NRC men det är sent och bebis kliver upp om fem timmar så jag orkar inte checka nu. Återkommer / väntar på Spadergurus svar ;).
 
Du har möjligtvis ingen aning om hur man ska göra med mikromineralerna? Har för mig att jag har läst lite inlägg från dig om sånt :)

Nu får man egentligen inte diskutera enskilda foderstater här men du kan göra som någon redan har föreslagit. Tillsätt zink och koppar så att du får relationen 3:3:1 för Mn:Zn:Cu. Något järntillskott ska du absolut inte ge.

Normalt ska din häst äta ca. 2% av sin kroppsvikt per dag, dvs. ca 10 kg ts eller 11,5 – 12 kg hö. Du kan ju kolla om detta blir ca. 80 MJ. Äter din häst t.ex. 12 kg grovfoder så får den i sig 456 mg järn vilket med råge täcker hästens behov.
 
Nu får man egentligen inte diskutera enskilda foderstater här men du kan göra som någon redan har föreslagit. Tillsätt zink och koppar så att du får relationen 3:3:1 för Mn:Zn:Cu. Något järntillskott ska du absolut inte ge.

Normalt ska din häst äta ca. 2% av sin kroppsvikt per dag, dvs. ca 10 kg ts eller 11,5 – 12 kg hö. Du kan ju kolla om detta blir ca. 80 MJ. Äter din häst t.ex. 12 kg grovfoder så får den i sig 456 mg järn vilket med råge täcker hästens behov.

Tack!
 
Måste fråga en till sak kom jag på. Vad jag har läst så bör man ge extra E-vitamin då grovfoder inte innehåller tillräckligt. Frågade ett företag i utlandet som säljer mineraler, vitaminer osv. Enligt dem bör man ge 2000 IU E-vitamin per dag. Men vad jag har läst så är behovet för en normalstor häst 500 IU per dag. Känns ju konstigt att svaret var så annorlunda mot vad jag har läst.
 
Hur räknar man ut mängden i mg från kg i mineralerna? Ger miner grön för ca/p men hur räknar jag på resten? 735mg cu kelat 435mg cu sulfat se 15 mg 600mg fr mm 1000mh mg oxid zink 2500 mg oxid, hur mycket blir det per 100 G ??
 
Hur räknar man ut mängden i mg från kg i mineralerna? Ger miner grön för ca/p men hur räknar jag på resten? 735mg cu kelat 435mg cu sulfat se 15 mg 600mg fr mm 1000mh mg oxid zink 2500 mg oxid, hur mycket blir det per 100 G ??
100 gram av 1 kg (1000 gr) är 10 %! Så det är bara att sätta ett komma före sista siffran så har du per 100 gram!
Men för att krångla till det så är de siffrorna den tillsatta mängden av respektive mikromineral, mängden i produkten är säkert högre, särskilt när det gäller järn!
 
Tex då 735 mg cu blir det det då 0,735mg/ 100g Är värdelös på matte sov på de lektionerna :( men hur ska man tänka när det är zink oxid ?? Vet att jag måste tillsätta det men hur mycket tar de upp ?
 
Måste fråga en till sak kom jag på. Vad jag har läst så bör man ge extra E-vitamin då grovfoder inte innehåller tillräckligt. Frågade ett företag i utlandet som säljer mineraler, vitaminer osv. Enligt dem bör man ge 2000 IU E-vitamin per dag. Men vad jag har läst så är behovet för en normalstor häst 500 IU per dag. Känns ju konstigt att svaret var så annorlunda mot vad jag har läst.

Enligt den amerikanska fodernormen, NRC 2007, är E-vitaminbehovet för en 500 kg häst i lätt träning 800 IE. Underhållsbehovet är 500 IE men behovet av antioxidanter ökar vid träning.

För vissa hästar, såsom insulinresistenta hästar, är behovet större. Där brukar man rekommendera den dubbla mängden, dvs. 1600 IE/dag för en 500 kg häst i lätt arbete. Är din häst inte IR eller har några andra problem som ökar behovet av antioxidanter tycker jag att 800-1000 IE/dag är en lämplig dos.
 
Tex då 735 mg cu blir det det då 0,735mg/ 100g Är värdelös på matte sov på de lektionerna :( men hur ska man tänka när det är zink oxid ?? Vet att jag måste tillsätta det men hur mycket tar de upp ?
Nej ett kommatecken före sista siffran 73,5!
10%= en tiondel
Det ska väl vara mängden zink de kan ta upp som redovisas, mängden zinkoxid i produkten är nog högre!
 
Enligt den amerikanska fodernormen, NRC 2007, är E-vitaminbehovet för en 500 kg häst i lätt träning 800 IE. Underhållsbehovet är 500 IE men behovet av antioxidanter ökar vid träning.

För vissa hästar, såsom insulinresistenta hästar, är behovet större. Där brukar man rekommendera den dubbla mängden, dvs. 1600 IE/dag för en 500 kg häst i lätt arbete. Är din häst inte IR eller har några andra problem som ökar behovet av antioxidanter tycker jag att 800-1000 IE/dag är en lämplig dos.

Tack!
Efter att ha mailat med ett företag om hur man ska sätta ihop mineralerna så blir jag lite "rädd" för att sätta ihop mineralerna själv. Företaget tyckte det var lättare och inte lika farligt att köpa deras egen blandning, men den är dyrare och jag måste ändå tillsätta lite extra av vissa mineraler. Eftersom dem skrev vilken mängd jag skulle tillsätta kunde jag räkna ut exakt hur mycket av de olika mineralerna genom att kolla på analysen på deras hemsida.

Min fråga är egentligen; är det farligt att sätta ihop mikromineraler själv? Jag tycker jag har koll på kvoterna och dagsbehovet nu samt är ganska bra på matematik. Så om jag vet att jag behöver tillsätta 360 mg zink och det är 15% zink i zink proteinate så betyder ju det 2,4 gram.

Det blir ju självklart jobbigare att sitta och väga, men tänkte köpa några små askar av något slag och mäta upp för en månad i taget.

Edit: 15-17 g magnesium/dag till 500 kg häst är väl förresten okej?
 
Det är verkligen inte farligt att sätta ihop mineralerna själv men man måste vara noggrann och ha en våg som mäter tillräckligt exakt. Din häst får ju exakt vad hen behöver om du gör det.

Enklast är att väga upp mineralerna en och en mycket noggrant för t ex 30 dagar, lägga till salt som bärare (oftast behövs ändå både jod och salt) och blanda noggrant. Sedan väger man upp en dags mineralblandning (man räknar alltså ut hur mycket dagsgivan av mineralerna och saltet väger innan ) och använder sedan en lämplig skopa för att ge dagsgivan. Då slipper man stå och väga varje dag och mineralerna blir smidiga att ge.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp