Mikro med varmluft och grill?

maria85

Trådstartare
Ja, hur utnyttjar man det egentligen? Finns det någon vits att köpa mikrovågsugn med de funktionerna?

Jag har ett rätt ynkligt kök med bara två plattor och en jätteliten ugn. Dessutom är det så korkat gjort att bara den ena plattan fungerar om ugnen är igång, vilket sätter en del begränsningar i matlagningen.

Mikron behöver i vilket fall bytas snart, då den är gammal och på väg att ge upp. Jag funderar på om det kan vara en bra investering nu när jag för en gångs skull har lite pengar över, kanske kan det lösa lite bekymmer med matlagningen i mitt trånga studentkök.

Gör det någon skillnad i elförbrukning att laga mat i mikro jämfört med på spis?

Vad kan man utnyttja grillfunktionen och varmluften till?

Sv: Mikro med varmluft och grill?

Vi har en Whirlpool med grill, crispfunktion m m - dock ej varmluft. Och vi blev väldigt snabbt beroende av denna manick!!!

Med ångkokningsfunktionen kokar vi potatis och grönsaker (potatis på 5 min och t ex broccoli på 3 min). Med crispfunktionen lagar vi en rostbiff på 12-15 minuter beroende på storlek. Eller gör världens godaste klyftpotatis på 19 minuter. Maken gör även sina pommes med crispfunktionen. Man kan t o m grädda sockerkaka bara man har en speciell form - men det har inte vi.

(När det gäller energiåtgång så beror det väl på vad man lagar... men t ex för en rostbiff där du först skulle ha värmt upp vanliga ugnen och sedan stekt rostbiffen någon timme så måste det ju gå VÄLDIGT mycket mer energi med ugnen jämfört med 12 minuters tillagning i micron!)

Dessutom har den ett läge för uppvärmning av dryck som automatiskt avbryts innan drycker börjar koka. Så man kan både värma upp en kopp kallt kaffe eller te utan att förstöra smaken.

Vi borde ha % på försäljningen av dessa microvågsugnar - för vi rekommenderar dem till ALLA!

Sv: Mikro med varmluft och grill?

Det låter ju toppen! :D

Jag har hunnit googla en del senast timmen och det verkar som att varmluftsfunktionen främst används till bakning. De ugnarna blir dessutom inte bara dyrare utan rätt mycket större, så jag skippar nog varmluften!

Grill, crisp och ångkokning verkar däremot jättpraktiskt! Om jag inte minns fel så hade nog exet och jag faktiskt en sådan, men det var rätt trassligt på slutet så jag hann aldrig lära mig använda den innan det var över och jag flyttat ut. Men jag minns hur snabbt det gick att koka potatis med ångkokningsfunktionen och vad gott det blev! Grill och crisp har jag däremot aldrig testat.

Vilken av whirlpools alla modeller är det ni har? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka