Midterms i USA

MJLee

Trådstartare
Tänkte vi borde ha en tråd om det i natt när USA går till val. Ja, det berör även Sverige med tanke på Trumps utrikespolitik och kommande handelskrig.

https://www.theguardian.com/us-news/2018/nov/05/2018-midterm-elections-why-do-they-matter

Jag blir så fruktansvärt frustrerad över 'gerrymandering' som gör att valdistriktens utformning är så avgörande. För mig är det helt otroligt att en kandidat kan ha färre röster men ändå vinna pga att om ett distrikt röstar 51-49% så räknas inte de 49% öht.
 
Fuck, jag sätter på CNN och det första jag ser är att en R kandidat leder över demokraten som sitter där.
 
Om det är sant: Demokraterna tar makten i House of Representatives! :banana::bump::bow:Impeachment here we come! :banana: Bara synd att de inte kunde vinna Senaten också, men det var i princip omöjligt. Buuuh Florida. Tycker inte synd om er när ni blir översvämmade efter att ni röstat på klimatförnekare.

Demokraterna går dessutom framåt även i guvernörsvalen. Jared Polis (Colorado) första öppet homosexuella guvernören i USA någonsin.
 
Om det är sant: Demokraterna tar makten i House of Representatives! :banana::bump::bow:Impeachment here we come! :banana: Bara synd att de inte kunde vinna Senaten också, men det var i princip omöjligt. Buuuh Florida. Tycker inte synd om er när ni blir översvämmade efter att ni röstat på klimatförnekare.

Demokraterna går dessutom framåt även i guvernörsvalen. Jared Polis (Colorado) första öppet homosexuella guvernören i USA någonsin.

Fast de i Florida som rostade rott bor inte efter kusterna som ar pa vag att forsvinna ... de bor i inlandet och pa "panhandlen". Sjalv tycker jag att det ar tragiskt ... och kanner absolut ingen hamndgirighet. Jag bara onskar att folk kunde fosta.
 
Fast de i Florida som rostade rott bor inte efter kusterna som ar pa vag att forsvinna ... de bor i inlandet och pa "panhandlen". Sjalv tycker jag att det ar tragiskt ... och kanner absolut ingen hamndgirighet. Jag bara onskar att folk kunde fosta.

Jo jag vet, och det var väl inte allvarligt menat, men jag blir så otroligt frustrerad över att inte väljare i Florida kan förstå hur nära till katastrof de är med ökande havsnivå i en delstat som redan ligger så nära havsnivå. Och att de röstar på en klimatförnekare som Ron DeSantis (som dessutom är en rasist). Men bravo Key West som just valde Teri Johnston D som är Floridas första öppet lesbiska borgmästare :up:
 
Tydligen anser Trump att midterms var en stor framgång efter att Republikanerna tog två eller tre platser mer vilket alla visste det fanns stor risk på. Jäklar också att Texas och Florida gick till Republikanerna trots minsta möjliga marginal.

Men att Representanthusen nu styrs av Demokraterna (+23!) nämner han inte. Trots att det innebär att Demokraterna nu kan inleda tuffare undersökningar om hans privata förbindelser med utländska makter och även de lagvidriga saker han bestämt och eventuellt börja förbereda impeachment. Förhoppningsvis innebär det också att GOP börjar dra öronen åt sig och aktivt motverka honom. Ibland undrar man om Trump lever i samma värld som vi andra. Förhoppningsvis stoppas nu de flesta lagar, ffa budgeten som Republikanerna vill driva igenom. Checks and Balances blir för första gången något positivt.
 
Tydligen anser Trump att midterms var en stor framgång efter att Republikanerna tog två eller tre platser mer vilket alla visste det fanns stor risk på. Jäklar också att Texas och Florida gick till Republikanerna trots minsta möjliga marginal.

Men att Representanthusen nu styrs av Demokraterna (+23!) nämner han inte. Trots att det innebär att Demokraterna nu kan inleda tuffare undersökningar om hans privata förbindelser med utländska makter och även de lagvidriga saker han bestämt och eventuellt börja förbereda impeachment. Förhoppningsvis innebär det också att GOP börjar dra öronen åt sig och aktivt motverka honom. Ibland undrar man om Trump lever i samma värld som vi andra. Förhoppningsvis stoppas nu de flesta lagar, ffa budgeten som Republikanerna vill driva igenom. Checks and Balances blir för första gången något positivt.
Det är ju en framgång, vanligt är ju att sittande parti tappar även i Senaten. Och att det nu finns hinder på vägen, gör ju att han har något att skylla på när det börjar visa sig gå dåligt.
 
Det är ju en framgång, vanligt är ju att sittande parti tappar även i Senaten. Och att det nu finns hinder på vägen, gör ju att han har något att skylla på när det börjar visa sig gå dåligt.
Jo, precis. Och klart han väljer att tala om vinsten snarare än förlusten. Framstår emellertid som viktigare för framtiden att demokraterna tog representanthuset, hoppas verkligen det åtminstone.
 
Det är ju en framgång, vanligt är ju att sittande parti tappar även i Senaten. Och att det nu finns hinder på vägen, gör ju att han har något att skylla på när det börjar visa sig gå dåligt.

Det positiva är att det är Representanthuset som nu kan inleda mycket tuffare utredning om Trump och hans familjs länkar till Ryssland osv. Men visst, det blev inte den Blåa Tsunamin som vissa hoppats. Men tittar man på lokal nivå tog Demokraterna flera guvernörsposter och även lokal-lokal borgmästare. Och eftersom det är guvernörerna som till stor del ansvarar för hur valdistrikten dras så är det en stor framgång. En stor anledning till Republikanernas framgångar är ju sk gerrymandering där man genom att rita om valdistrikten sett till Republikanerna vinner distriktet.

Det brittiska systemet (som USA till en del använt) har den underliga utformningen med icke direktval. Vilket innebär att både Hilary och Gore de facto fick mer röster men ändå förlorade presidentvalet. Jag är försiktigt optimistisk att Demokraternas misslyckande att ta Senaten gör att aktivism inte mattas av inför 2020. Fantastiskt roligt också att för första gången är fler än 100 kvinnor valda till Kongressen. Och två muslimska kvinnor till råga på allt, en av dem från Michigan av alla stockkonservativa delstater.

Bara att Florida och Texas(!) Var så nära tycker jag är hoppfullt. Redan innan nästa val och beroende på Demokraternas kandidat kan Texas demografi ändrats såpass att de byter färg. Det skulle bli direkt avgörande för presidentvalet med tanke på hur många electoral college röster de har.

Edit: Och sedan ska vi inte vara så :angel: men om Trump blir impeached och det händer Pence något så är nästa person att ta över som President, Speaker of the House, som nu är Demokrat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp