MH med tossig hund!

Lena Furberg

Trådstartare
Fick idag det glada beskedet att vi kommit med på MH:t i maj!! HURRAA!! Men med det kommer också en viss ... hrm, nervositet... Detta är första gången jag är med på nåt sådant så jag har noll erfarenhet.
Dessutom, och det är här jag börjar tugga på naglarna, är min hund av den ngt Översociala sorten. Han kommer att TA NER testledaren totalt! Han är obsobsobs INTE timid och ängslig och fjäskar av den anledningen, han är bara helt galen i folk. Absolut ursnäll, men tokig! Vi går hos instruktör för att få fason på detta men det lär knappast ha hunnit gå in i skallen på min tokstolle innan MH:t.
Min hund är dessutom stor och stark... Och jag måste väl vara neutral och tyst hela tiden? Jag säger det igen, den stackars testledaren kommer att golvas!
I alla andra avseenden tror jag det kommer att gå kanon, han är nyfiken, tuff, glad, orädd etc etc så det är bara den inledande hanteringen som oroar mig...
Några tips? Tänk om han ger henne en dansk skalle och hon tuppar av!!!:eek:

Sv: MH med tossig hund!

Dansk skalle!:rofl:
Vad e det??

Hehe jag tror nog att det kommer att gå bra för dig. Försök att slappna av:)

Danska skalle är om jag inte är helt fel ute att han nockar testledaren med sitt skalle :D

TS.
De är nog vana vid en hel drös olika hundar, så du ska inte vara orolig.

Om du har möjlighet, och inte har sett något förut, så är tipset att försöka se ett par hundar gå, innan du själv ska gå. För mig var det jättebra. Jag hade aldrig sett ett MH innan men gick efter lunch så jag kunde åka och kika på tre hundar innan. Det var skönt att veta litegrand om hur det faktiskt funkar, även om jag hade läst innan så är det inte samma sak som "real life".

Lättare att behålla sitt eget lugn och neutralitet om man vet precis vad som väntar, har hört lite på testledarens instruktioner till dom andra osv.

Kul att du får gå! Det var verkligen spännande att se vad ens hund faktiskt gjorde. Vissa saker väntade, andra inte! Skoj!

Det går säkert bra.
Jag hade aldrig sett eller varit med på MH. Men Min tjej gick förra året i september.
Vi tog hela kullen på en gång. Jag va med från början. Såg många hundar. Jag gick näst sist.
Det gick gör bra
Nu väntar vi bara på ett MT nästa år

Publik?? Hur nära står dom? Inte publik med hundar hoppas jag???!?

Jag ser många filmer från MH. Är det nåt man får fixa själv, dvs ta med sin en filmare, eller erbjuds det av klubben?

Publiken får stå där beskrivaren stå. Hunden får kolla läget vilka det är innan ni börjar, men man ska inte hälsa på hunden.
Och de får inte ha med andra hundar :D

Jag filmade ett MH i helgen, och det går bra. Men som sagt, filmaren får stå där de andra står.

Okej... Är testledaren och beskrivaren samma person? Eller hanteras hunden av en person och beskrivaren står bredvid och bedömer? Och hur mycket folk brukar det vara i publiken? Hundra???

Testledaren är en och beskrivaren är en. Det brukar väl vara ca 500 som kikar :D Nä skoja bara, det brukar inte vara många. Iallafall inte när jag varit. Kanske runt 10 personer eller nåt sånt.

Och hur mycket folk brukar det vara i publiken? Hundra???

:rofl::rofl: Det vore något det! Vissa direktsänds på TV också! Näää... skämt åsido... Det brukar vara "närmast sörjande", kanske husse/matte, uppfödaren, den som går före och den som går efter ungefär. Typ 10 som Grana säger. Ibland finns det en "publikvakt" utöver testledare och beskrivare. Denna brukar tala om hur nära man får gå osv. Publiken får inte heller låta eller röra sig en massa, typ sätta sig på huk. Då blir man tillsagd (eller skall bli iaf.). Det får heller inte komma och gå folk under tiden. Man ser alltså "hela hundar" eller inte alls.

Skräms inte!! :eek::D
Fler frågor: Får man prata alls med hunden under "akten"? Får man ha godis med sig...? Mellan de olika momenten menar jag då, givetvis.
Får man resultatet med sig hem på en gång eller kommer det med posten?

Min hund har alltid varit klassens clown och var så även när han gjorde MH (det första MH:t jag gick och jag hade bara sett de som gick före mig), till mycket nöje för samtliga närvarande (inkl. sex-sju åskådare), jag tyckte mig även höra röster om "en gång till" när vi var färdiga. ;) Goda resultat fick vi också. ;)

Beskrivare, ledare och figuranter är vana hundmänniskor, de berättar dessutom för dig hur varje moment går till och vad du ska göra.

Dom säger till precis hur du ska göra. Du får inte prata med hunden, men däremot berömma när den tex går fram till skramlet mm. Och mellan testerna får du klappa och prata med din hund, då är ni ju "lediga"
Ofta står alla och berömmer om hunden är bra, man hör både beskrivaren och publiken :D

Det går säkert bra, när vi gick var jag säker på att vi skulle få åka hem med hunden i tvångströja, men istället så fick vi idel lovord och höra att det är så här man vill att en hund ska vara! :love: Dagens enda hund som själv tog kontakt med spökena. :bow:

Åh, jag ska oxå göra MH i maj... e oxå nervös som ***
Lika många frågor som du, har aldrig gjort det innan, eller sett något *live* innan... Sitter å försöker hitta nån klubb eller nåt som gör de häromkring innan så jag kan åka å titta åtminstonde innan de e vår tur....

Tack för peppning och bra svar, alla!!! Det här ska nog bli kul ändå! Jag har ju sett fram emot det länge... Jag lovar att rapportera hur det gick - om det blev knockout eller rallarsving (från min glada hund alltså!) eller om han höll tassarna på jorden (tvivlar starkt!)!

Min strävhåriga vorsteh gjorde så att det blev en "mindre" paus när det handlade om att jaga byte - han rusade iväg till den flyende trasan och tog den i munnen vände och sprang tillbaka till föraren.
Det var bara den lilla detaljen att alla snören och pinnar som trasan satt fast i följde med ...
Serviceuppehåll var ordet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka