Sv: Metacam

Metacam kan ge magproblem, ja. Penicillin kan även det ge problem då det även påverkar de bakterier som finns i tarmen.

Ja, det kan det. Då kan man ge exvis Proviva eller Kraffts magtarm för att lindra och förebygga.

Tack! Har en unghäst som haft mkt magsår tidigare som står (eller snarare stod) på boxvila. Efter två dygn med pencillin o metacam så visar sig problem med magen igen. Så jag släppte ut henne i fålla istället för jag först tänkte att det berodde på att hon stod inne, men sen kom jag nu på att jag tror mig ha hört nått om att metacam kan skapa magproblem. Det kan ju iof vara alla faktorer som spelar in. Men nu får hon iaf gå i minihage o så slutar jag med metacamet då det förmodligen gör det värre än vad det hjälper.

Mvh Maria

Ja, det kan det. Då kan man ge exvis Proviva eller Kraffts magtarm för att lindra och förebygga.

OK!

Jag prövar att sluta helt med det istället, tror nämligen inte att hon har så ont längre att det är såpass nödvändigt för att då riskera att hon får magsår mm igen.

Senast ändrad:

Fast har du fått en kur ordinerad så ska du ge hela. Annars kan det bli så att bakterierna kan kapsla in sig. Kolla med din vet i stället och hör om du ev kan byta. Men sluta inte i förtid.

Svara flera
Metacam påverkar inte bakterierna, det gör antibiotikan. Metacam är ett antiinflammatorisk och smärtlindrande preparat. Det kan jämföras med om du hade ätit Alvedon eller Ipren. Det är ingen fara för bakteriernas skull att inte fullfölja kuren.

Det låter klokt att sätta ut Metacamet. Ge gärna något för magen typ mag tarm så underlättar du för lilla magen. Om hästen haft magsår tidigare så är den känsligare för NSAID preparat som alla påverkar magen.

Metacam kan ge magproblem, men är skonsammare mot magen än vad Butta o Finadyne är. Du får prova dig fram ang Metacamen, hästen kanske inte visar smärta just pga att den får sin smärtlindring.

Svara flera
Metacam påverkar inte bakterierna, det gör antibiotikan. Metacam är ett antiinflammatorisk och smärtlindrande preparat. Det kan jämföras med om du hade ätit Alvedon eller Ipren. Det är ingen fara för bakteriernas skull att inte fullfölja kuren.

Det låter klokt att sätta ut Metacamet. Ge gärna något för magen typ mag tarm så underlättar du för lilla magen. Om hästen haft magsår tidigare så är den känsligare för NSAID preparat som alla påverkar magen.

Vad bra. :)
Pencillinet och andapsinet fortsätter vi med men prövar att ta bort metacamet samt att hon får gå i sjukfålla istället för att stå inne. Mvh Maria

Metacam kan ge magproblem, men är skonsammare mot magen än vad Butta o Finadyne är. Du får prova dig fram ang Metacamen, hästen kanske inte visar smärta just pga att den får sin smärtlindring.

Självklart är det så, men jag TROR, av såret att dömma, att hon inte har så extremt ont längre. Skulle det visa sig imorn när hon ej får metacam att hon har jätteont så ringer jag veterinären genast, men om hon bara är lite öm lokalt så kanske det är bättre än att få magsår på nytt. Då kanske hon dessutom undviker att springa, hon ska ju egentligen ha boxvila. Man får väl välja lite mellan pest eller kolera, men eftersom det är en sårskada det handlar om och om hon inte har riktigt ont imorn, så vetteskjutton om inte det är bättre än att få problem med magen på nytt. Vi hade en riktig hemsk vår med hennes mage vill jag säga, och hon har fått metacam ca 5-6ggr tidigare i sitt ettåriga liv vilket då troligen varit en bidragande orsak till detta.

Konstigt att ingen veterinär nämnt det här med att metacamet kan ge magproblem med tanke på att alla veterinärer i trakten vet om min ettårings sjukhistoria samt magproblem. Men det kanske är så att det inte finns något mer magvänligt smärtstillande att sätta in?

Kan tillägga till er som undrar varför jag inte ringer och pratar med den veterinären som ordinerat mediciner och vila, hon kom ut till min häst jourtid och det var hennes sista dag i tjänst, för att sedan åka på en veckas semester. Blir det dock problem imorn när jag tar bort metacamet så ringer jag någon annan veterinär om råd, kanske allra bäst att då ringa en klinik och rådfråga?

Kan du inte ge henne Gastrogard för att undvika att hon får problem med magsår igen nu under behandlingen? Det är ju i och för sig dyrt men blir det så mycket billigare med Andapsin i rekommenderad dos?

JAg måste ju tyvärr tillsätta gastrougard om det blir fortsatt problem med magen. Men som du sa, det är väldigt dyrt o inget jag vill tillsätta i förebyggande om det nu hjälper att ta bort metacamen tex. Andapsinet är billigare och det hade jag dessutom kvar av hemma sen tidigare behandling. Sen är jag tveksam till effekten på det, sist fick hon ju kraftigt magsår iallafall men det kanske hade varit ännu värre om jag inte gett det alls så e lika bra att ge det för säkerhets skull.

Ge inte NSAID till en häst med känd magsårsproblematik om det inte är absolut nödvändigt. Människor som har haft magsår tål sällan NSAID-preparaten ens efter att magsåret läkt ut.

Alvedon är fö inte ett NSAID, men finns tyvärr inte för häst! Annars hade det kunnat fungera. Obs! Prova nu inte att tömma Alvedonburken i krubban, någon. Det kanske är som med katt - att hästen tvärdör eller nåt.

Sicken tur!
Fast nån större nytta gjorde det nog inte. Alvedon är inte antiinflammatoriskt och det är den effekten man vill åt vid fång. Plus NSAID effekt på endotoxiner. Kanske hade ponnysarna mindre ont ändå!

Ge inte NSAID till en häst med känd magsårsproblematik om det inte är absolut nödvändigt. Människor som har haft magsår tål sällan NSAID-preparaten ens efter att magsåret läkt ut.

Alvedon är fö inte ett NSAID, men finns tyvärr inte för häst! Annars hade det kunnat fungera. Obs! Prova nu inte att tömma Alvedonburken i krubban, någon. Det kanske är som med katt - att hästen tvärdör eller nåt.

Vad är NSAID, eller snarare i vilka preparat finns det? Om det alltså finns i Metacam, vad kan man då ge för smärtstillande och antiinflamatoriskt istället?

Jag prövade att ta bort metacamet samt att hon fått gå i sjukfålla istället för boxvila och nu har jag inte sett att hon haft ont i magen. Hon verkar inte heller ha speciellt ont av sårskadan längre trots att metacamet är borttaget så då slapp jag det bekymret.

Denna häst har skadat sig alldeles för många gånger redan, så jag räknar med att hon komemr skada sig igen (låter illa att säga så men tyvärr så är risken stor). Vad kan jag då i framtiden istället ge för preparat? För finns det annat som saknar det där ämnet som är illa för magsårshästar så tar ajg ju hellre det.

Mvh Maria

NSAID står för Non steriod anti inflammatory drugs och är ett är ett samlingsnamn för icke steroida antiinfalmmatoriska preparat.
På häst så är det i princip alla smärtlindrande och antiinflammatoriska preparat som tillhör denna gruppen. Jag vet inget som inte gör det. Tant Ester kan veta.

Senast ändrad:

Ojdå, det är ju inte bra. Då kan jag istortsett räkna med att hon kommer få magont varje gång hon ska få smärtstillande. Usch.. Hoppas verkligen att hon haft "sina" skador nu och att hon åtminståne kan hålla sig frisk och fräsch ett tag.

Senast ändrad:

NSAID står för Non steriod anti inflammatory drugs och är ett är ett samlingsnamn för icke steroida antiinfalmmatoriska preparat.
På häst så är det i princip alla smärtlindrande och antiinflammatoriska preparat som tillhör denna gruppen. Jag vet inget som inte gör det. Tant Ester kan veta.

Nej det stämmer. De enda orala preparat med smärtstillande effekt till häst är NSAID. I injektionsform finns ju en del morfinderivat som t ex fd Torbugesic, men de har en massa oönskade sidoeffekter också, som sedering t ex!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 353
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Amk
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka