Det beror lite på vad du menar med att "gå ur kroppen". Det är verksamt som smärtstillande i ca. 24 tim, lite varierande på typ av smärta osv. Slaktkarensen som man kan hitta i fass enligt vallhunds länk är 3 dagar, dvs. då har det gått tillräckligt lång tid för att vara säkert att äta hästen. Detsamma gäller enligt FEI's "detection times", dvs. ca. 3 dagar kan man spåra att hästen har fått Metacam. Sedan är det alltid väldigt individuellt hur snabbt det "går ur kroppen". Alla är vi olika, även hästarna, så det kan variera en hel del. De svenska startkarensreglerna är 14 dagar, enligt ridsportförbundet och svensk travsport.

Det beror lite på vad du menar med att "gå ur kroppen". Det är verksamt som smärtstillande i ca. 24 tim, lite varierande på typ av smärta osv. Slaktkarensen som man kan hitta i fass enligt vallhunds länk är 3 dagar, dvs. då har det gått tillräckligt lång tid för att vara säkert att äta hästen. Detsamma gäller enligt FEI's "detection times", dvs. ca. 3 dagar kan man spåra att hästen har fått Metacam. Sedan är det alltid väldigt individuellt hur snabbt det "går ur kroppen". Alla är vi olika, även hästarna, så det kan variera en hel del. De svenska startkarensreglerna är 14 dagar, enligt ridsportförbundet och svensk travsport.
Vad jag menar med "går ur kroppen" är när man kan se om hästen åter visar smärta om den fortfarande har problem, eller när man kan pusta ut för att hästen inte visar smärta mer.

Då blir det i så fall ca. 24 timmar (en dag), ibland lite mer eller mindre beroende på typ av smärta och hur "känslig" hästen är. Efter 2 dygn väldigt helt säkert borta. Sedan är det lite annat om hästen fick det som injektion intravenöst. Det tar lite fortare och går lite fortare ur kroppen. Ändå är det 5 dygns slaktkarens då.

Då blir det i så fall ca. 24 timmar (en dag), ibland lite mer eller mindre beroende på typ av smärta och hur "känslig" hästen är. Efter 2 dygn väldigt helt säkert borta. Sedan är det lite annat om hästen fick det som injektion intravenöst. Det tar lite fortare och går lite fortare ur kroppen. Ändå är det 5 dygns slaktkarens då.
Tack!

Hästen får sista dosen i morgon och sen är det bara att vänta och se då.

Om man ska på återbesök till veterinär så brukar man vilja att det går minst två dygn helst tre innan återbesöket så utgå ifrån det. Det brukar iallafall jag göra.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 530
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: Grazing
·
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat

Omröstningar