igbest

Trådstartare
Är det någon som vet hur länge metacam sitter i kroppen, min hund får det mot lite diffusa smärtor där vet inte riktigt kunde hitta vad som är fel. Hunden ska äta det i en vecka och sen ska jag höra av mig om det inte är bättre. Jag ger det på morgonen med frukosten men sen undrar jag om det sitter i hela dagen eller om det går ur kroppen efter visst antal timmar, tycker nämligen att hon verkar ha mer ont igen närmare kvällen. Men det kan också vara så att hon vet att det kan göra ont och att hon reagerar pga det.

Sv: Metacam

När jag gav Metacam till min hund så upplevde jag precis som dig att hunden hade mer ont på kvällen.
Har du provat att ta din hund till en bra fysioterapeut? Om inte veterinär hittar något så kan det vara ett bra alternativ.

Okej
Det verkar mest som att det är i svansen hon har ont men det är ju svårt att veta om det kommer någon annan stans ifrån och nä, jag har inte varit till någon fysioterapeut. Vet inte ens om det finns någon här i Umeå. :(

Hon är en väldigt sjåpig hund som känner efter lite väl mycket ibland och ibland tror jag att hon tror att det ska göra ont och skriker i förebyggande. :confused:

" Absorption: Meloxikam absorberas fullständigt efter oral administration och maximal plasmakoncentration erhålls efter cirka 4,5 timmar. När produkten används enligt rekommenderad doseringsregim, nås steady state-koncentrationer av meloxikam i plasma på den andra dagen av behandlingen.

Distribution: Ett linjärt förhållande mellan den administrerade dosen och plasmakoncentrationen har observerats i det terapeutiska dosintervallet. Cirka 97 % av meloxikam är bundet till plasmaproteiner. Distributionsvolymen är 0,3 l/kg.

Metabolism: Meloxikam återfinns framförallt i plasma och en större del utsöndras via gallan medan urinen endast innehåller spår av den ursprungliga substansen. Meloxikam metaboliseras till en alkohol, ett syraderivat och ett flertal polära metaboliter. Alla huvudmetaboliter har visat sig vara farmakologiskt inaktiva.

Elimination: Meloxikam elimineras med en halveringstid på 24 timmar. Ungefär 75 % av den administrerade dosen elimineras via faeces och resterande i urin."

"Effekt ses normalt inom 3 - 4 dagar. Om ingen klinisk förbättring ses, bör behandlingen ej pågå mer än 10 dagar."
http://www.fass.se/LIF/product?3&userType=1&nplId=20050505000023

" Absorption: Meloxikam absorberas fullständigt efter oral administration och maximal plasmakoncentration erhålls efter cirka 4,5 timmar. När produkten används enligt rekommenderad doseringsregim, nås steady state-koncentrationer av meloxikam i plasma på den andra dagen av behandlingen.

Distribution: Ett linjärt förhållande mellan den administrerade dosen och plasmakoncentrationen har observerats i det terapeutiska dosintervallet. Cirka 97 % av meloxikam är bundet till plasmaproteiner. Distributionsvolymen är 0,3 l/kg.

Metabolism: Meloxikam återfinns framförallt i plasma och en större del utsöndras via gallan medan urinen endast innehåller spår av den ursprungliga substansen. Meloxikam metaboliseras till en alkohol, ett syraderivat och ett flertal polära metaboliter. Alla huvudmetaboliter har visat sig vara farmakologiskt inaktiva.

Elimination: Meloxikam elimineras med en halveringstid på 24 timmar. Ungefär 75 % av den administrerade dosen elimineras via faeces och resterande i urin."

"Effekt ses normalt inom 3 - 4 dagar. Om ingen klinisk förbättring ses, bör behandlingen ej pågå mer än 10 dagar."
http://www.fass.se/LIF/product?3&userType=1&nplId=20050505000023

Jag läste det där på Fass men jag förstod inte så mycket av det. :confused:

Idag var sista dagen på kuren och det har inte blivit bra så jag får kontakta veterinären igen för att försöka hitta vad som är fel.

Har du en schnauzer? Nu vet jag inte om det spelar ngn roll för er, men enligt min uppfödare så fungerar Metacam jättedåligt på schnauzer oavsett storlek och Rimadyl fungerar tydligen bättre.
Hon har ju ändå fött upp schnauzrar i 40 år och kan sin ras så jag tror iaf på henne :)

Jag har precis slutat att medicinera en av mina dvärgar med Rimadyl och det fungerade iaf bra för oss.

Tänkte att det kan vara värt att tänka på om du ändå ska tillbaka till veterinären och ev behöver behandla mera.

Jo jag har dvärgschnauzer, okej intressant, får höra vad veterinären säger när vi ska tillbaka. Hon har varit bättre under dagen men på morgonen och på kvällen när metacamet gått ur kroppen så har hon skrikit till när vi rör svansen.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 259
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V