Metacam till dräktigt sto

Dressyren

Trådstartare
Har ett ev dräktigt sto (seminerad men ej varit på UL koll, är dock 99% säker att hon är dräktig) som skadat sig i boxen inatt och förmodligen fått en skada på djupa böjsenan. Svullen och varm, öm över senan men inte halt. Veterinären rekommenderade att ge metacam några dagar men jag läser nu att det ej bör ges till dräktiga.

Törs jag chansa eller är det bara onödigt? Hästen är ju trots allt inte halt och står med zinkbandage i Box/boxhage.

Jag skulle inte ge henne Metacam. Om man ser på liknande läkemedel och rekommendationer till människor så rekommenderar man dem inte under graviditet pga risk för missfall och bla hjärtmissbildningar under tidig graviditet. Senare i graviditeten är det andra risker för fostret samt att det kan påverka förlossningsvärkarna så då är det direkt olämpligt. De studier som finns på Metacam verkar vara gjorda på kor. Jag föreställer mig att en ko kanske klarar att lulla runt i hagen och bli mjölkko eller köttko även med ett hjärtfel utan att lida av det, men på en häst som ska ridas och ansträngas på ett annat sätt kanske samma hjärtfel blir betydligt allvarligare.
Helt oavsett det så är min egen erfarenhet av Metacam att det är tufft för hästens mage. Jag har sett en häst bli riktigt skruttig efter en Metacam-kur och i det fallet var det magen som inte klarade av det utan kraschade totalt. Hästen föll ur, fick diarré och regnskållor. Tog tid innan den var bra igen.
Så jag skulle inte riskera fölets och stoets hälsa om det inte är mer allvarligt än så. Om hon inte är halt och inte verkar lida av att ha alltför ont så skulle jag låta henne stå bara som du har gjort.

Har hästen inte märkbart ont så kyl skadan istället. Det är säkrare och har samma funktion. NSAID-preparat har ingen läkande effekt utan förlänger bara läkningsprocessen genom att de hämmar inte bara COX-2 utan även COX-1.

Tack för svar! Valde att inte ge metacam, utan har bara haft på zinkbandage. Tog bort bandaget igår för att kyla benet. Svullnaden har minskat kraftigt och kunde då se två knölar på ytliga böjsenan. Satte på zinkbandage igen i väntan på UL.

Dessutom avslutade stoet en två veckors metacamkur för tre veckor sen. Onödigt att riskera att slå ut magen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 212
Senast: Hedwig
·
Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 135
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
64 449
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar