Mest prisvärta foder, hjälp mig spåna!

Alexandra_W

Trådstartare
Jag behöver 25 MJ, att addera i kraftfoderväg. Det behöver inte vara rent MJ, men protein behövs egentligen inte, så det gör inget om det är låg proteinkvot t ex.

Jag vill hitta billigaste sättet att tillföra dessa 25 MJ. Men som alltid finns det ett 'men..'.

Hästen tycker inte om lucernhack, är inte förtjust i blött foder (betfor, lucernpellets) och kan inte äta havre. Dessutom är han inte sveriges mest matglada, så att hålla ner volymvikten är önskvärt.

Han är väldigt förtjust i korn och i musli.

Det jag kommit fram till som billigast är helt enkelt 1,2 kg korn och 3 dl rapsolja (olja = 1 kr/dl, kornkross = 3,8 kr/kg), som ger en kostnad på 7,56 kr/dag, dvs 234,50 kr/månad (räknar alltid att 1 månade = 31 dagar, för enkelthetens skull)

Men nyfiken på om det går att komma ner ännu billigare på ngt vis? (Ni som undrar vad fan det flugit i mig, varför jag plötsligt blivit extremsniken, så jag försöker jämka bort en annan ökad kostnad)

Sv: Mest prisvärta foder, hjälp mig spåna!

Kan du inte skippa kornet och ge betfor och olja istället? Nu har jag inte i huvudet vad betforen kostar per kg men det är väl inte mer än kornet väl eller jag kanske har fel.

Betfor är dyrare än korn, men som jag skrev i första inlägget: Hästen tycker inte om lucernhack, är inte förtjust i blött foder (betfor, lucernpellets)

Betfor, strimlat 4,72 kr/kg
Betfor, pellets 4,70kr/kg

Men om det så varit billigare, så som sagt, han är inte förtjust i blöt mat. Det går bra om man blandar i lite i torr mat (han står t ex på betfor redan, blott 0,2 kg, men ändå, men det förutsätter att man har torrmat att blanda i)

Vanlig hederlig melass?

Hade samma problem som dig med min fullblodsherre. Jag fick lura i honom olja och betfor i havren. Tyvärr funkade inte melass på min eftersom han inte gillade sött. (Åt inte socker, kakor, betfor i större mängd osv.)

Melass är ju blött det med? Jag har ingen aning om han skulle äta melass faktiskt, inte provat (annat än den lilla del melass som finns i färdigfoder etc), men det är ju kletigt och blött och kräver ngt att blandas i. Och med tanke på vad han anser om betfor så jag är tveksam. Men jag förstår inte hur man ska kunna 'fodra med melass' heller, alltså rent praktiskt?

Får nog snart inse att korn + olja är billigast (och hoppas han äter såpass stor oljeinblandning i kornet men det TROR jag).

Köper man helt korn och stöper tjänar man 50 öre/kg, men då blir dte blött så..

Sen, det är inga problem lösa foderfrågan i år, jag har minst tre olika alt som han tycker är mums. Men då jag vill pressa ner kraftfoderkostnaden så mycket det nånsin går så klurar jag. (Normalt får han korn och hestekraft, korn och mustangs musli går också finfint, men det blir dyrare)

I majs har du mer energi och mindre mängd SRP. Vet inte hur det ligger till prismässigt i jämförelse med korn (antar att majsen är dyrare...).

Ett annat alternativ, dock ett dyrt sådant är Eggersmanns Struktur Equichamp. Hög MJ, låg SRP. Jag fodrade med detta i flera år och även den mest kräsna hästen älskade det.

Kollade faktiskt på majs, iofs har jag för mig hästar utnyttjar det dåligt, men herrn gillar sina popcorn i hestekraften iaf. Men dyrare det med.

Equichamp kan jag inte få tag i, men misstänker dte blir som med hestekraften, dyrare?

Det jag skulle behöva är ju endera ett extremt billigt foder, det finns ju knappast billigare än korn/havre dock. Alt ett rent 'raketbränsle', där det räckte med att ge pytteliten mängd.

HK har ju ändock en MJ på 12.7, men även komb med olja blir det dyrare att ge ½ kg HK, än att ge 1½ kg korn, och risken är väl att det är så för de flesta 'raketfodren'?

Det jag kommit fram till som billigast är helt enkelt 1,2 kg korn och 3 dl rapsolja (olja = 1 kr/dl, kornkross = 3,8 kr/kg), som ger en kostnad på 7,56 kr/dag, dvs 234,50 kr/månad (räknar alltid att 1 månade = 31 dagar, för enkelthetens skull)

Citat från Kraffts Ufodrings-ABC:
Rapsolja har på sina håll använts till hästar. Trots dess renhet finns det anledning att vara försiktig med denna fettkälla, eftersom det finns indikationer på att rapsolja kan påverka hästens hormonsystem på ett sätt som kan vara nedsättande för prestationsförmågan och allmäntillståndet

I den boken rekommenderas hellre soja-eller majsolja....

Delvis KL
Jag har ju själv lite av samma problem. Mitt hösilage har lite för hög kvot för att det ska gå att få till vettiga foderstater utan onödigt proteinöverskott.
Men till så många hästar som jag har så är det bara att inse att man har inte råd med dessa dyra "mirakelfoder" utan får försööka hitta billigare lösningar.
Enda sättet för mig som fortfarande ger en "hästvänlig" foderstat är att byta ut en del av höet mot halm. Men, hur i hela friden får man i hästar halm??? Mina är skeptiska iaf även om de alltid äter allt annat med god aptit...

Havrekli? Går det att få tag på? Där har du ju annars något som kanske skulle gå att komplettera med.

Inte havre =)

Fast jag är inte alls bekymrad över proteinöverskottet, ingen av mina hästar har nånsin reagerat och då har de haft kvot över 10 ibland (från grovfoder). Så varför 'oroar' du dig för det? *nyfiken*

Olja sänker ju kvoten?

Hur man får i hästar halm, utan att svälta dem? Jadu, det har jag också undrat länge. Jag har aldrig lyckats. Sen, i år är ju halm inte det lättaste heller (för mig är det ju inget alt, men jag vill gärna strö ponnyns box med det, vilket tycks svårt just nu)

Havrekli är nån sorts restprodukt och innehåller inte det enzym som finns i havrekärnan som vissa hästar sägs bli tokiga av.

Proteinöverskott till tävlande travare är i vissa fall väldigt negativt på prestationsförmågan. En kvot på 5,5-6 är optimalt men de flesta klarar lite högre utan att man märker någon skillnad. Jag har dock två som inte klarar en kvot på 6 utan att det märks direkt på prestationsförmågan.
De som klarar en högre kvot är det inga större problem med men då mitt hösilage har en kvot på 6,3 och det hösilage som jag ska fodra med senare i vinter har en kvot på 7,3 tillsammans med havren som har en kvot på 11,2 (!) så blir det problem. Olja ger jag men man kan ju inte ge hur mycket som helst...
Peppar, peppar så har jag fått tag i fin halm men som sagt, hur få dem att förstå att det går att äta.

Ah, då förstår jag om du har högpresterande. Även galoppen har ju börjat hålla koll på proteinet.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Allegra
·
N
Foder & Strö :smirk: Skulle även behöva hjälp med uträkning av foderstat för nu har jag helt enkelt gett upp på att räkna själv :( NÅN som...
Svar
1
· Visningar
686
Senast: Nickan
·
M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd...
2
Svar
29
· Visningar
3 823
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv