Mest lättmockat?

Sv: Mest lättmockat?

jag varvar spån och halm. hade först bara halm och tyckte att det blev så surt, sedan hade jag bara spån, men spån är en bristvara häromkring så därför provade jag att varva, det blev bra.

torv har jag aldrig prövat, var köper ni det?

Spån - för att jag är mest van vid det.

Tycker dock att halm är trevligast, har faktiskt aldrig fått tillfälle att mocka torv.

Jag har bara träffat på halm, spån och papper och tycker spån är bäst :D

Kanske ska svara själv också... Jag har träffat på spån, torv, halm och papper, och jag tycker nog att torven är mest lättmockad. Halmen är mysigast, men trist att mocka eftersom så mycket rent följer med om man inte är supernoga :(

Torv!
Tyvärr står vi på spån nu...
AVSKYR f.ö. att mocka halm (har fortfarande inte fattat hur man ska göra för att det ska bli så "enkelt" som många andra säger att det är...) :crazy:

Torv, helt klart
Men börjar vänja mig med att mocka i halm nu, rätt tungt tycker jag. och jobbigt med bajset :p

i spiltor är det lättast med råspån, tar inte många minuter per spilta då lr.. i box torv.. med bädd är torven också bäst..
men skulle jag ha eget stall och få välja själv skulle jag förmodligen blanda råspån och torv, detta för att spånet ser trevligt och ljust ut (jämfört med bara torv) och för att torven suger åt sig ammoniaklukten bra.. lagom blandning mao..

Torv, helt utan tvekan. Torvbädd är ju allra mest lättmockat, men även torv utan bädd är väldigt mockningsvänligt - kisset klumpar ihop sig och går att lyfta ut utan att ren torv följer med, och skiten silar man bort på nolltid.
Älskar torv! :love:

hmmm strålröta har inget med box-bädd att göra har jag precis luskat ut av hovslagare och veterinär... MEN däremot innehåller spån TERPENTIN, och det torkar ut hovar och ger en kass kvalitet o surhetsgrad i hoven vilket i sig orsakar strålröta... (fel eller ej har bara hört mig för hos folk som jag anser kunnigare än mig själv) ;)
Jag hade mina på spån innan jag via halm bytte till torv, och never going back!! så fina hovar som nu har dom aldrig haft (sen är visst torven den bästa för hoven att stå på, men halm bäst för hästen i övrigt... den enda gången jag blivit rekomenderad spån är till en inackorderad fölunge med hålvägg som gipsades, eftersom det är det "sterilaste" underlaget... man blir inte klok på allt med hästar... :banana:

Spån, enligt min mening.. Men det beror dock på hur mycket hästen "rör runt"..

Hade förresten halm ett tag.. fast tröttnade till slut på att man kom till stallet på morgonen och fann en Gul häst i boxen istället för en vit :crazy:
föredrar därför spån :angel:

tess91a skrev:
Spån,men dammar mest. :p :cool:

Är det??? Jag har en häst som är dammkänslig och enligt djursjukhuset i Uppsala så är halm värre.

Jag föredrar spån för att jag tycker att det är betydligt lättare att mocka i jämförelse med halm. Jag är kass på att mocka halm, jag får med mig massa rent ut!
Men jag har bara mockat spån o halm... Jag tycker att torv ser så skitigt ut!

*lånar*

halm.. ser alltid rent ut och frächt(stavas) ut, lätt mockat

aldrig torv ser skitigt ut.. där skulle inte jag vilja sova...

Tror att det är en vanesak... Men jag gillar spån om man inte har en skitgris... Men å andra sidan, har man en skitgris så har man en... Just nu har vi torv så halm och spån känns ganska svårmockat. Speciellt halm! Hemskt att mocka i!

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 064
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 919
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 248
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama