Mest lättmockat?

C

CeciliaW

Måste höra med er bukefalister, vilken typ av strö tycker Du är enklast att mocka?

Sv: Mest lättmockat?

torv helt klart, förutsatt att man har bädd då, ger minst "avfall" oxå. Sen kommer halmen, spån är bannlyst i vårat stall ;)

Råspånet som vi har tagit från sågen tycker jag har varit bäst. (I alla avseenden) Har ingen erfarenhet av torv, men annars ska väl det vara väldigt lättmockat?

för att det är bedrövligt att mocka spån om hästen inte stått blickstilla i boxen typ, allt mals sönder till en grågul fnulmatta... plus att det torkar ut hovarna, dvs det måste vattnas och hovarna smörjas... sen att det ser sunkigt ut efter en vecka om man inte byter allt.. halm o torv kan man ju fylla på bara efter mockning o det ser som nytt ut... :) (stallestetik är viktigt i min värls ;))

Torv (permanentbädd) - snabbast minst pill (kan vara lite svårt att hitta bajset innan man är van)

Spån är värst om man har en skitgris (som tur var har jag inte det) (pilligt)

Halm är tyngst men går ganska snabbt.

Så tycker jag iallafall :)

Halm tycker jag är bäst ur både mockningssynpunkt och trivselsynpunkt, både för häst och människa!

halmen är definitivt mer trivsam som så, men har man en liten gödselplatta så har man :)

Torv eller spån. Hackad halm ok, men det tar längre tid.
Sen kan man ha i åtanke att ofta spelar storlek på box roll om det skall bli lättmockat eller inte.

sant... eller om hästen vandrar runt... eller bara är en liten gris...

Tycker torv.
Fast jag föredrar ändå spån.
halm stod ena hästen på när han var nykastrerad och det tyckte jag var krångligt att mocka.

mina hästar äter upp halva halmen o bygger kojor av resten. Det orkar man inte med om det inte är fölning på gång. Så här badar vi i torv (med halm utslängt ovanpå för pysslets skull)

Måste bara protestera lite, två av våra hästar har/har haft problem med strålröta, och de står på spån! Så jag håller absolut inte med om att man måste smörja och hålla på för att det blir så torrt. Och vi fyller bara på spån efter mockning (tömmer aldrig allt), boxarna är ändå rena och fina.

Älskar råspån. Får jag bara tag i det här så ska jag använda det istället för den nedranshalmen...gahhh!

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 064
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 919
Senast: fio
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 248
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama